کد خبر 4109
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

۱۶۷میلیون دلار سهم صادرات آهن و فولاد در اولین ماه سال

۱۶۷میلیون دلار سهم صادرات آهن و فولاد در اولین ماه سال

مبادلات تجاری کشور در اولین ماه از سال ۱۴۰۲ به ۶ میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار رسید. در فروردین ماه سال جاری ۱۰ میلیون و ۴۷۱ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که از لحاظ ارزش ۱۲،۹۳ درصد کاهش و از حیث وزن ۱۷،۷۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از ایران؛ اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک ایران نشان می دهد، در یک ماهه ۱۴۰۲ یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۸۷ میلیون دلار وارد کشور شد که این میزان از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۱۳ و ۲۴،۷۹ درصد کاهش نشان می دهد.

این گزارش در خصوص ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی می افزاید: گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۵۲۳ میلیون دلار، پروپان مایع شده ۳۰۲ میلیون دلار، بوتان مایع شده ۱۶۹ میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج ۱۶۷ میلیون دلار و متانول با ۱۶۷ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بوده اند. بر اساس این گزارش، کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور عمده مقصد صادراتی کشورمان در فروردین ماه سال جاری بوده اند که ۷۶ درصد از وزن و ۷۵ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان به مقصد ۵ کشور فوق الذکر بوده است.

این گزارش حاکی است، در فروردین امسال یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار کالا به چین، ۶۰۹ میلیون دلار به عراق، ۵۵۰ میلیون دلار به ترکیه، ۳۲۰ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۱۲۰ میلیون دلار به هند صادر شده است.

این گزارش در خصوص ۵ قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ۱۴۰۲ می افزاید: ذرت دامی به ارزش ۲۲۳ میلیون دلار، دانه سویا به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار، برنج کامل سفید شده به ارزش ۸۹ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند به ارزش ۷۱ میلیون دلار و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش ۶۲ میلیون دلار، ۵ قلم عمده کالاهای وارداتی بوده است.

بر اساس این گزارش، کشورهای عمده طرف معامله واردات در فروردین امسال امارات متحده عربی به ارزش یک میلیارد و ۱۰ میلیون دلار، چین ۸۷۳ میلیون دلار، ترکیه ۳۵۳ میلیون دلار، آلمان ۱۲۹ میلیون دلار و هند به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار است که ۷۴ درصد از وزن و ۸۰ درصد از ارزش کل کالاهای وارداتی به این ۵ کشور اختصاص دارد.

افزایش ۱۱ میلیارد دلاری تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۱

همچنین بر اساس آمار گمرک، تجارت خارجی ایران در ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل با افزایش حدود ۱۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلاری به ۱۱۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار رسیده که رشد حدود ۱۱ درصد را رقم زد. در ۱۲ ماهه سال گذشته، میزان صادرات به ارزش ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۵ دهم درصدی در وزن و افزایش ۹ و ۷۴ صدم درصدی در ارزش دلاری داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 4109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =