کد خبر 4170
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

یادداشت| مشارکت مسئولانه فولاد مبارکه در انتقال آب دریای عمان به اصفهان

یادداشت| مشارکت مسئولانه فولاد مبارکه در انتقال آب دریای عمان به اصفهان

بحران آب مهم‌ترین چالش حاکمیت و مردم فلات مرکزی ایران و استان اصفهان در دو دهه اخیر بوده است. پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران با حجم اولیه ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال ازجمله طرح‌هایی است که فولاد مبارکه با نگاه ملی و بیش از برآوردها و سهم خود در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ بحران آب مهم‌ترین چالش حاکمیت و مردم فلات مرکزی ایران و استان اصفهان در دو دهه اخیر بوده است. در ماه‌های اخیر، خبرهای خوب و امیدوارکننده‌ای از پیگیری تصمیمات کلان گرفته‌شده و اجرای مصوبات برای حل این ابرچالش شنیده می‌شود و در کنار تلاش ستودنی دولت سیزدهم و پیگیری مستمر مدیریت ارشد استان، شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران و حامیان اصلی این پروژه، در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود، بیشترین نقش را در رفع مشکلات محیط پیرامون و تحقق توسعه پایدار این خطه ایفا می‌کند.

آب منشأ حیات جامعه انسانی و نعمتی بدون جایگزین برای زیستن، یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر و فلسفه تشکیل تمدن‌ها بوده و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. طبیعی است که توسعه پایدار نیز نیازمند بهره‌مندی از این ماده حیاتی است.

بحران و تنش بزرگ کمبود آب در فلات مرکزی، مردم و نهاد حاکمیت را در سال‌های اخیر با مشکلات متعدد معیشتی، اقلیمی، زیست‌محیطی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و در برخی مقاطع امنیتی مواجه ساخت و هزینه‌های بسیاری را برای مردم صبور، مقاوم و زحمت‌کش این منطقه ایجاد کرد؛ مسئله‌ای که در دولت‌های مختلف، تدابیر متعدد و متفاوتی برای حل و رفع آن اندیشیده ‌شد و البته در ماه‌های اخیر، تلاش‌های اجرایی بیشتری در حال انجام است.

انتقال آب از مناطق آبخیز و برخوردار از ذخایر آبی، بهترین چاره برای غلبه بر این بحران دانسته شده و در نهایت در کنار طرح‌های انتقال آب منطقه‌ای در فلات مرکزی، طرح انتقال آب از دریای عمان به مرکز ایران در اولویت اجرا قرار گرفت و هم‌اکنون با جدیت، سرعت و با مشارکت پیمانکاران متعدد در حال انجام است.

فولاد مبارکه مانند شهروندی مسئولیت‌پذیر، همواره معتقد بوده رسالتی والاتر از تولید محصول بر عهده دارد و خلق آینده‌ای بهتر و درخشان‌تر برای جامعه را هدف‌گذاری کرده است. این شرکت بر این باور است که تحقق این خواسته، تنها در سایه توجه به محیط پیرامون و عمل به تعهدات در قبال جامعه پیرامونی ممکن است.

پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران با حجم اولیه ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال ازجمله طرح‌هایی است که فولاد مبارکه با نگاه ملی و بیش از برآوردها و سهم خود در آن سرمایه‌گذاری کرده است؛ در حالی که انتقال آب صرفاً به سود این شرکت نیست و نیاز دیگر صنایع استان را نیز رفع خواهد کرد. خوشبختانه تاکنون لوله‌گذاری صدها کیلومتر از این پروژه انجام شده و این امید وجود دارد که با اجرای آن، مشکل آب صنعت استان اصفهان رفع می‌شود.

نگرش عالمانه و دلسوزانه فولاد مبارکه در تلاش برای حل دائمی مشکلات محیط پیرامون و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی همواره الگوی ملی و شاخص مطلوب شناخته شده، به‌گونه‌ای که این شرکت تنها در سال گذشته از مجموع ۵.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای خود، ۲.۳ میلیارد دلار را به کاهش مصارف انرژی و آب اختصاص داده و به‌جرئت می‌توان به این نکته اذعان کرد که هیچ شرکتی به‌اندازه فولاد مبارکه در حوزه کاهش مصارف انرژی و آب سرمایه‌گذاری نکرده است.

سرمایه‌گذاری مذکور در شرایطی صورت گرفته که میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه تنها ۱۴ میلیون مترمکعب در سال است که البته تا سه سال آینده این میزان کاهش خواهد یافت و تنها آب شرب شرکت از این محل تأمین خواهد شد. با این حال، این شرکت با سرمایه‌گذاری‌های زیاد در اجرای پروژه‌های کاهش مصرف آب، مصرف آب خود را نسبت به سایر فولادسازان جهان به کمترین حد تنزل داده است. علاوه بر این مبلغ ۱.۳ میلیارد یورو پروژه اصلاحی و توسعه‌ای در راستای تغییر الگوی مصرف آب نیز در دست اقدام دارد.

مدیریت بحران منابع آبی فلات مرکزی، حذف برداشت آب برای صنایع از رودخانه زاینده‌رود، تغییر بخشی از اقلیم خشک اصفهان، تأمین زیرساخت‌های توسعه پایدار و حل و رفع مشکلات متعدد زیست‌محیطی، اقتصادی، تولیدی، صنعتی و اجتماعی ازجمله دستاوردهای اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان است که امید است در سال جاری خبرهای خوب بیشتری از به ثمر نشستن این پروژه به مردم اصفهان اعلام شود و با اجرای آن و اتخاذ سایر تدابیر لازم، آب در رودخانه زاینده‌رود به‌طور دائمی جریان داشته باشد.

گروه فولاد مبارکه همواره به دنبال ترسیم مسیری ماندگار برای خلق آینده‌ای بهتر برای ایران اسلامی است و در تراز الگوی ملی عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، از هیچ کوششی برای حمایت مردم منطقه و رفع دغدغه‌های آنان فروگذار نخواهد کرد.

محمدجواد براتی
مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

انتهای پیام/

کد خبر 4170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =