کد خبر 4230
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

سیاست‌های غلط بانک مرکزی در تأمین ارز واردات مواد اولیه

سیاست‌های غلط بانک مرکزی در تأمین ارز واردات مواد اولیه

سیاست غلط بانک مرکزی باعث شده که مراجعات زیادی به کمیسیون صنایع برای تامین ارز شود؛ برخی از صنایع با ظرفیت کمتری به کار ادامه می دهند تا مواد اولیه آنها تامین شود. سال گذشته ۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزهای ۲۸۵۰۰ تومانی و مبادله ای در نظر گرفته شد و بازار آزاد نیز وجود داشت. این سیاست باعث شد تا تقاضاهای واقعی و غیرواقعی افزایش پیدا کند.

به گزارش آهن‌نیوز؛ مصطفی طاهری در جلسه علنی دیروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص آسیب شناسی ساز و کار تامین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی کشور گفت: از اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری به شدت در تامین مواد اولیه با مشکل مواجهیم؛ با این وضعیت در آینده با افت تولید و تورم به دلیل سیاست غلط بانک مرکزی مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: گزارش‌هایی درخصوص قطع برق و گاز و ظرفیت خالی صنایع تهیه شده و باید گزارشی درباره میزان سرمایه گذاری ها هم تدوین شود.  

طاهری با بیان اینکه کمبود ارز نداریم، افزود: سیاست غلط بانک مرکزی باعث شده که مراجعات زیادی به کمیسیون صنایع برای تامین ارز شود؛ برخی از صنایع با ظرفیت کمتری به کار ادامه می دهند تا مواد اولیه آنها تامین شود. سال گذشته ۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزهای ۲۸۵۰۰ تومانی و مبادله ای در نظر گرفته شد و بازار آزاد نیز وجود داشت. این سیاست باعث شد تا تقاضاهای واقعی و غیرواقعی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: به دلیل عدم توانایی بانک مرکزی در تشخیص تقاضاهای واقعی بیش از نیاز موجود تخصیص ارز توسط وزارتخانه ها تایید می شود اما هوشمندی کم باعث ایجاد صف زیاد برای تهیه ارز شده و عملا تولیدکنندگان واقعی آسیب می بینند. در دولت باید عرضه ارز کنترل شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن با طرح این سوال که چرا برای واردات چای با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی هشت برابر نیاز کشور ثبت سفارش شده است، افزود: با سیاست اعمالی بانک مرکزی بسیاری از صادرکنندگان ارز خود را نمی آورند و سعی می کنند آن را به ارزهای ۲۸۵۰۰ تومانی و مبادله ای انتقال دهند؛ به هیچ وجه نباید کسی این اختیار را داشته باشد. ۵ درصد از سرمایه کسی که ثبت سفارش کرده است را مسدود می‌کنید.

طاهری ادامه داد: برآورد ما این است که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه تولیدکنندگان مسدود شده در حالی که باید سرمایه در گردش آنها را افزایش دهیم. در مواردی که تامین ارز تولیدکننده به ماه های بعد کشیده می شود مسدودسازی را افزایش ندهید؛ از طرف دیگر تقریبا اکثر افرادی که برای تامین ارز به سامانه ارز مبادله ای مراجعه می کنند با نرخ اعلامی به آنها ارز تخصیص پیدا نمی کند و پشت سامانه مابه التفاوت را از آنها دریافت می کنند. این موضوع را از خریداران استعلام کنید تا متوجه شوید چه میزان مابه التفاوت گرفته شده است. این ها نشان می دهد که تسلطی بر بازار ندارید.

وی ادامه داد: هدف ما عمل به قانون و اصلاح سیاست‌های فعلی است چون هر چه زمان بگذرد کار سخت‌تر می شود؛ حذف شرط مسدودسازی، هوشمندسازی و اعمال سقف ثبت سفارشات خواسته ما است چون این میزان ثبت سفارش قابل قبول نیست. علاوه بر این برنامه ای برای ارزهایی که ادعا می کنید در داخل خانه ها و در دست ایرانیان خارج از کشور است ندارید؛ معامله های پشت سامانه را هم مدیریت کنید.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر 4230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =