کد خبر 4243
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

عربستان با احداث مجتمع تولید ورق فولادی به دنبال چیست؟

عربستان با احداث مجتمع تولید ورق فولادی به دنبال چیست؟

هدف از اجرای توافق نامه یادشده ارتقای تولید داخلی با بومی سازی تولید ورق سنگین فولادی، به اشتراک گذاری دانش و در نهایت ایجاد ظرفیت صادرات به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و فراتر از آن منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.

به گزارش آهن‌نیوز؛ چینی‌ها همه چیز را در خاورمیانه تغییر می‌دهند؟ این سوال در پرونده «باشگاه اقتصاددانان» بررسی شده است. شواهد موجود و تفسیر کارشناسان نشان می دهد هرچه زمان می گذرد، ریتم تغییرات در دو سوی خلیج فارس دگرگون می شود. آهنگ سریع تحولات خاورمیانه در شرایطی با حضور چین تغییر کرده که به نظر می رسد جنس روابط کشورهای منطقه از سیاسی و فرهنگی به اقتصادی در حال تغییر است.

در 11 اردیبهشت 1402 آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، شرکت چینی بائواستیل و صندوق سرمایه گذاری ملی عربستان توافق نامه ای برای احداث نخستین مجتمع تولید ورق فولادی یکپارچه در عربستان امضا کردند. این نخستین واحد تولید ورق است که در حوزه کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس بنا شده است. قرار است این مجتمع در شهر صنعتی راس الخیر برپا شود. این منطقه یکی از چهار منطقه ویژه اقتصادی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ایجاد کرده است. پیش بینی می شود ظرفیت تولید این مجتمع 5/ 1میلیون تن ورق فولادی در سال باشد.

هدف از اجرای توافق نامه یادشده ارتقای تولید داخلی با بومی سازی تولید ورق سنگین فولادی، به اشتراک گذاری دانش و در نهایت ایجاد ظرفیت صادرات به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و فراتر از آن منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست. این در حالی است که چینی ها دست روی دست نگذاشته اند و در امارات و عمان (و دیگر کشورهای عربی و آفریقایی) هم فعالیت های خود را در عرصه های اقتصادی و نظامی آغاز کرده اند. محور مجموعه مقالات امروز نقش چین در خاورمیانه است و به این مساله می پردازد که چینی ها دیگر منطق «پوشش استراتژیک» را دنبال نمی کنند. آنها به طور رسمی وارد حوزه نفوذ آمریکا شده اند و می کوشند امنیت سیاسی و اقتصادی این منطقه را با پیوند دادن اقتصاد این کشورها به خود تامین کنند.

دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 4243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =