کد خبر 4248
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

نیاز ارزی شرکت‌ها به منظور تداوم تولید چقدر است؟

 نیاز ارزی شرکت‌ها به منظور تداوم تولید چقدر است؟

تداوم تولید زنجیره فولاد کشور به متوسط سالانه ۱.۴ میلیارد دلار ارز نیاز دارد. این رقم برای آلومینیوم ۱ میلیارد دلار و برای مس ۱۵۰ میلیون دلار/سال بوده و این ارقام، حداقل استفاده از کوتاژ صادراتی شرکت‌های فعال در این حوزه توسط خود بنگاه در سال می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، دولت در آخرین مصوبه ارزی خود، شرکت‌های پتروشیمی، فولاد و زنجیره معدن را ملزم کرده تا پس از تامین نیاز ارزی مجموعه خود، الباقی را در سامانه نیما عرضه کنند.

سوال اینکه نیاز ارزی شرکت‌ها به منظور تداوم تولید به چه میزان است؟

کنسانتره آهن: محدوده ۰.۷ دلار الی ۱ دلار /تن (حدود ۱.۲ درصد ارزش دلاری محصول)
گندله محدوده ۰.۲ دلار/تن الی ۱ دلار/تن (حدود ۱ درصد ارزش دلاری محصول)
آهن اسفنجی محدوده ۱.۹ دلار تا ۳ دلار/تن (حدود ۱ درصد ارزش دلاری محصول)
شمش فولاد محدوده ۲۷.۴ دلار الی ۶۱ دلار/تن (حدود ۹ درصد ارزش دلاری محصول)

عمده هزینه‌های این بخش شامل الکترود گرافیتی ۸.۶ دلار/تن فولاد، نسوز ۷ درصد تن فولاد، فروسیلیکومنگنز ۹ دلار/تن فولاد، آجر نسوز ۱.۷ درصد تن فولاد و ...  است.

شمش آلومینیم ۱۶۱۳ دلار/تن (حدود ۷۰ درصد ارزش دلاری محصول) عمده ارزبری آلومینیم مربوط به آلومینا ۱۰۱۳ دلار/تن، آلومینیم و آند ۵۲۵ دلار/تن آلومینیوم مصرفی است.

کاتد مس از معدن  ۵۰۰ دلار/تن یا حدود ۵.۸ درصد قیمت محصول است.

تداوم تولید زنجیره فولاد کشور به متوسط سالانه ۱.۴ میلیارد دلار ارز نیاز دارد. این رقم برای آلومینیوم ۱ میلیارد دلار و برای مس ۱۵۰ میلیون دلار/سال می‌باشد و این ارقام، حداقل استفاده از کوتاژ صادراتی شرکت‌های فعال در این حوزه توسط خود بنگاه در سال می‌باشد. به این رقم بدهی ارزی و هزینه‌های توسعه و سرمایه‌گذاری بایستی اضافه شود. 

انتهای خبر/ ف
 

کد خبر 4248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =