کد خبر 4311
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

فعال بخش معدن در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

ارثیه روس‌ها در ایران رو به پایان است/ حسرتی برای دوران طلایی معدن

ارثیه روس‌ها در ایران رو به پایان است/ حسرتی برای دوران طلایی معدن

یک فعال بخش معدن معتقد است با توجه به اینکه بخش اکتشافات از ۸۰ سال پیش توسط روس‌ها به کشور به ارث رسیده، بنابراین دراین سال‌ها سرمایه‌گذاری و ارتقا دانش در این حوزه انجام نشده و هم اکنون در این زمینه، کشور به نقطه بحرانی رسیده است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ "پدرام پیروی نسب" مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان (کومیدکو) به عنوان فعال بخش معدنی با اشاره به چالش‌های حوزه معدن گفت: امروز مهم‌ترین معضل فرایندهای معدنی کشور در بخش اکتشاف است. البته این به این معنا نیست که در بخش‌های دیگر هیچ مشکلی نیست. ما در فرایند استخراج و استحصال، فرآوری نهایی یا حتی طراحی و بحث‌های مهندسی، قطعاً معضلاتی داریم اما آنقدری که در حوزه ساخت واحدها و ارتقاء تکنولوژی استخراج، هزینه کرده‌ایم، در بحث اکتشاف هزینه نشده است.

وی در ادامه افزود: دلیل این امر مربوط به وجود معادن آماده همچون مس سرچشمه، چادرملو، معادن گل‌گهر، زرشوران یا سنگان بوده که زیرساخت‌های اکتشاف‌شان ۸۰ سال پیش توسط روس‌ها انجام شده و بخش استخراج آن به ما ارث رسید که در نتیجه در بخش استخراج و تأمین تجهیزات مانند دامپتراک، مواد منفجره به روز سرمایه‌گذاری کافی شده است اما چون بخش اکتشافات از چندین سال پیش انجام و به صورت ارث به ما رسیده بود به قدری که باید در بحث مدیریت اکتشافات فعالیت نشده و هم اکنون در این زمینه به نقطه بحرانی رسیده است.

این فعال بخش معدن در ادامه بیان کرد: به اندازه‌ای که طرح‌های فولادسازی اعم از کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد در اقصی نقاط کشور ایجاد شده، به تأمین خوراک آن‌ها فکری نشده است. اگر تمام این طرح‌ها در افق ۱۴۰۴ برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال، به بهره‌برداری برسند، ذخایر قطعی ما، تا 10 سال می‌توانند خوراک این واحدهای فعال را تأمین کنند.

پیروی نسب با اشاره بر وجود مواد معدنی در عمق‌های بیشتر از ۵۰ یا ۷۰ متر اظهار کرد: اکتشاف قطعی این مواد مستلزم تجهیزات اکتشافی دقیق‌تر، دانش اکتشافی به روزتر و از همه مهم‌تر سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

به گفته این فعال معدنی واحدهای معدنی مثل فولاد مبارکه، چادرملو، گل‌گهر و سنگان که مصرف‌کننده‌گان اصلی مواد معدنی برای تولیدات شمش و فولاد خود هستند باید از الان در بخش اکتشاف سرمایه‌گذاری و هزینه کنند در غیر این صورت چند سال آینده با مشکل مواجه می‌شوند و واحدهای فولادی شان غیرفعال می‌شوند.

این فعال بخش معدن با اشاره به دوران طلایی فعالیت معدن در سال ۹۵ و ۹۶، بیان کرد: در آن سال‌ها در تمام حوزه‌های بخش معدنی، بهترین شرکت‌های استرالیایی، آسیای شرقی و حتی آمریکای جنوبی و شمالی حضور پیدا کرده و کارهای خوبی در کشور اتفاق افتاد. زمانی که یک مجموعه متخصص بیرونی ورود می‌کند با خود دانش و تکنولوژی را وارد کرده و ضمن فعالیت آنها، متخصصان ما هم ارتقاء دانش پیدا می‌کنند. اینها اتفاقات خوبی است که می‌افتد و در بحث دانش بومی هم می‌تواند ظرفیت خوب ما را به عالی تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه در داخل کشور یک پتانسیل نیروی انسانی کارآمد و قوی وجود دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما در بخش آموزش و ‌تربیت متخصصان بخش معدن، دانشگاه‌های قوی هستند. در کنار این‌ها اگر برخی موانع که خارج از اختیارات ما است مثل بحث‌های تحریم‌های بین‌المللی، امکان تراکنش‌های مالی بانک جهانی و... حل شده و از ظرفیت فعالان کشورهای دیگر هم در کنار آن استفاده شود، پتانسیل برای توسعه بخش معدن بسیار بالا می‌رود.

پیروی نسب در پایان در رابطه با تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۲ سال آینده به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: زنجیره فولاد از اکتشاف و استخراج معدن شروع شده به کنسانتره تبدیل می‌شود، سپس تبدیل به گندله شده و در واحد بعدی باید به آهن اسفنجی و در نهایت به شمش فولادی تبدیل شود، ما در پنج حلقه آخر حداقل به لحاظ فیزیکی مشکلی نداریم و واحدها با ظرفیت‌های اسمی احداث و یا در حال احداث هستند و تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند. تنها گپ این زنجیره در همان بخش اول است که در بخش تولید یا تأمین مواد اولیه، حدود ۳۲ میلیون تن در سال کلوخه برای تولید فولاد نهایی کم داریم. بنابراین معضل به همان بحث ذخایر جدید که سریع‌تر باید به اکتشافات قطعی برسند و وارد فاز استخراج شوند، برمی‌گردد.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =