کد خبر 4373
۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

تحلیل‌گر اقتصادی صنعت فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

سهم صفر درصدی بخش ساختمان در رشد تولید ناخالص / در صادرات فولاد میانی جزء برترین‌ها هستیم

سهم صفر درصدی بخش ساختمان در رشد تولید ناخالص / در صادرات فولاد میانی جزء برترین‌ها هستیم

تحلیل‌گر اقتصادی صنعت فولاد معتقد است سهم بخش ساختمان در رشد تولید ناخالص داخلی 9 ماهه کشور صفر بوده و در صنعت فولاد عملاً به این کانون مصرفی که می‌تواند بیشترین نقش را در افزایش مصرف داشته باشد، هیچ توجهی نشده است.

به گزارش خبرنگار صنعت پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ "لیلا نیل‌فروشان" مدیر مطالعات اقتصادی شرکت فولاد تکنیک در رابطه با بحث زیرساخت‌های موجود برای توسعه صنعت فولاد در کشور به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: بحث وجود زیرساخت‌های انرژی اعم از گاز، برق و آب بسیار ضروری است اما مثلاً طرح آب‌‍ شیرین‌کن که از منطقه جنوب کشور تا مناطق مرکزی در دست بررسی است، حجم سرمایه‌گذاری زیادی را در برگرفته است در حالیکه ما در بحث خطوط ریلی بسیار ضعیف و نقطه‌ای عمل کرده‌ایم.

این تحلیل‌گر اقتصادی ضمن پیش‌بینی وضعیت صنعت فولاد تا سال ۱۴۰۴ گفت: تقریبا بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن مصرف فولاد میانی در سال ۱۴۰۴ برآورد می‌شود که چنانچه ظرفیت تولید فولاد میانی به حدود ۵۵ میلیون تن برسد به‌ عبارتی یک فاصله ۱۷ تا ۱۸ میلیون تنی میان تولید و مصرف بوجود خواهد آمد. بنابراین، بهترین فرصت برای صادرات رقم خواهد خورد و حتی می‌توان به رشد مصرف داخل فکری کرد.

این فعال صنعت فولاد در ادامه افزود: سهم بخش ساختمان در رشد تولید ناخالص داخلی  در 9 ماهه اخیر صفر بوده است. یعنی عملاً این کانون مصرفی که می‌تواند بیشترین نقش را در افزایش مصرف داشته باشد، هیچ توجهی نشده است.

نیل فروشان ضمن تشریح چالش‌های پیش‌روی صنعت فولاد در ۱۴۰۲ به بحث صادرات اشاره کرد و افزود: ایران غیر از کشورهای آسیایی جنوب شرقی و چند کشور آفریقایی، بسیاری از بازارهای اروپایی خود را از دست داده و عمده دلیل آن نیز به خاطر وضع عوارض صادارتی بوده که مجبور به صادرات با قیمت پایین‌تر شد. بنابراین همه اینها باعث شده که ایران قدرت خودش را در بازارهای جهانی، شاید در این محصولات از دست دهد اما در فولاد میانی ما جزء برترین صادرکنندگان هستیم.

این تحلیل‌گر اقتصادی صنعت فولاد در تحلیل بازار سنگ آهن نیز اظهار کرد: برای قیمت سنگ‌آهن یک روند کاهنده‌ای در سال‌های آتی پیش‌بینی کرده‌اند و احتمال بازگشت به سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ که قیمت سنگ‌آهن حدود ۷۰ دلار بر تن بوده، بسیار زیاد است. بنابراین قیمت‌های نجومی که برای ورق گرم اتفاق افتاد و تا حدود هزار دلار هم رسید، تکرار نخواهد شد و احتمالاً در آینده نزدیک به قیمت‌های ۴۰۰-۵۰۰ دلاری که برای صادرات ورق گرم در بازارهای جهانی بود، بازگردیم.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =