کد خبر 4416
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

در همایش نکوداشت روز ملی معدن مطرح شد:

معادن کشور باید عرضه‌محور شوند/ معدن متولی واحد ندارد

معادن کشور باید عرضه‌محور شوند/ معدن متولی واحد ندارد

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در پنل تخصصی نظام حکمرانی بخش معدن در سال ۱۴۰۲ مطرح کرد: در حال حاضر در کشور معدن تقاضا محور داریم اما معدنی خوب است که عرضه محور باشد چراکه در چنین حالتی به دنبال ایجاد و توسعه صنایع و بازارهای داخلی و خارجی و در نتیجه رونق اقتصادی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، روز گذشته همزمان با روز ملی معدن همایش نکوداشت این روز به همت وزارت صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. در جریان این همایش پنل تخصصی با عنوان نظام حکمرانی بخش معدن در سال ۱۴۰۲ با حضور رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت؛ ابراهیم میران زاده، معاون فنی دادستانی دیوان محاسبات کشور؛ حسام مقدم علی معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران برگزار شد. 

در این پنل که به مدیریت محتشمی‌پور پیش رفت هر کدام از افراد به تشریح و توضیح کم وکیف مطالبات معدن‌کاران و خود بخش نظارتی در حوزه معدن پرداختند.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در ابتدا با اشاره به اینکه حرق درحوزه معدن در سالیان گذشته تا به حال زیاد بوده گفت: بهتر است ایرادات و ضعف این بخش از دید بخش خصوصی توسط حاکمیت و قانون‌گذار دیده شود.

وی در مورد نگرانی اساسی این بخش در سالیان اخیر گفت: در حال حاضر بخش معدن متولی واحد در کشور نداشته و تنها مدعی بخش معاونت معدنی وزارت صمت نیست بلکه در هر جا هر سازمانی که یک محدوده و پهنه کوچک در اختیار دارد به عنوان تصمیم‌گیر نفوذ کرده و هر سرمایه‌دار و سهام‌داری در هر سازمان با تکیه بر ارتباطات حاکمیتی به معدن‌داری ورود کرده است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با تاکید بر لزوم تاسیس وزارتخانه مستقل برای معادن گفت: وزارت معادن ثروت‌مندترین وزارتخانه خواهد بود زیرا اطلاعات پایه آن در حوزه‌هایی چون نفت، زمین شناسی و آب کاربرد دارد.

وی با انتقاد از اینکه دولت نباید مطالبات خود را تنها در خواسته‌های نقدی خلاصه کند، گفت: وقتی معدن ثروت آفرینی کرد از دل آن، رفاه، اشتغال و کارآفرینی از تولیدکننده کسب خواهد شد اما دولت نگران پرداخت هزینه‌های جاری است.

اکبریان با اشاره به ثروت معدن تاکید کرد: باید تلاش کنیم به سمت معادن عرضه محور برویم تا اینکه با سیاست تقاضا محور منتظر صنایع دیگر بنشینیم.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =