کد خبر 4428
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

کاهش ظرفیت فولادسازی ترکیه به ۵۴ درصد/ چشم انداز صادرات همچنان تاریک است

کاهش ظرفیت فولادسازی ترکیه به ۵۴ درصد/ چشم انداز صادرات همچنان تاریک است

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه TCUD، استفاده از ظرفیت فولادسازی ترکیه در سه ماهه اول به ۵۴ درصد در مقایسه با ۷۰ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ در سال ۲۰۲۱، تولید فولاد خام ترکیه ۱۲.۷ درصد افزایش یافت، اما در سال ۲۰۲۲ به دلیل حمله روسیه به اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن، ۱۲.۹ درصد کاهش را تجربه کرد. براساس داده‌های اخیر، در سه ماه اول سال جاری تولید فولاد خام ترکیه ۲۱.۵ درصد کاهش یافته است. این کشور در ژانویه شاهد کاهش ۴۴ درصدی تولید فولاد خام بود، در حالی که کاهش ۷۵ درصدی در ماه فوریه در منطقه جنوبی به دلیل زلزله‌های ویرانگر و ۵۰ درصد کاهش در ماه مارس تجربه شد.

با این وجود، در ماه‌های آینده بهبود در شرایط فولاد پیش‌بینی می‌شود. به خصوص با از سرگیری تولید شرکت ایش‌دمیر، انتظار می‌رود تولید فولاد خام در آوریل افزایش یابد و با توجه به آنلاین شدن کارخانه جدید توسیالی در ساریسکی نزدیک هاتای، ارقام تولید در نیمه دوم سال بهبود خواهد یافت. در مجموع، بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه TCUD، استفاده از ظرفیت فولادسازی ترکیه در سه ماهه اول به ۵۴ درصد در مقایسه با ۷۰ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

ویسل یایان، دبیر کل TCUD در کنفرانس فولاد EUROMETAL و YISAD گفت که این کاهش عمدتاً در نتیجه زمین لرزه‌هایی بود که در اوایل فوریه جنوب ترکیه را لرزاند و باعث شد تولید کننده فولاد Isdemir، چندین کارخانه تولید را متوقف شوند. استفاده از ظرفیت در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و تولیدکنندگان فولاد ترکیه در بازارهای صادراتی غیررقابتی هستند. تولید فولاد خام در ژانویه تا مارس ۷.۴ میلیون تن بود که ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. استفاده از ظرفیت و تولید احتمالاً در ماه آوریل کمتر خواهد بود و ایش‌دمیر تنها این هفته اعلام کرد که به سطوح قبل از زلزله رسیده است.

همچنین مصرف فولاد امسال در ترکیه نیز کاهش یافته و با ۷.۷ درصد کاهش به ۵.۵ میلیون تن در ژانویه تا فوریه رسیده است. مصرف فولاد تمام شده محصولات تخت با ۲۱ درصد کاهش در دو ماه اول به ۲.۷ میلیون تن رسید. سهم واردات محصولات تخت مصرفی به ۵۲ درصد افزایش یافته که در مقایسه با ۴۹ درصد در مدت مشابه سال گذشته، به دلیل کاهش ۲۸ درصدی تولید آپارتمان در ترکیه بوده است.

آقای یایان با اشاره به اینکه در سه ماه سال جاری نسبت صادرات فولاد به واردات در ترکیه به ۵۵.۳ درصد در مقایسه با ۸۰.۱ درصد در دو ماهه اول سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود حجم فوق العاده ورودی فولاد تخت در ماه‌های مارس و آوریل وجود داشته باشد. و به همین دلیل نسبت صادرات به واردات کاهش بیشتری خواهد یافت. علاوه بر این، ترکیه که در سال ۲۰۲۱ در رتبه ششم جهانی صادرات قرار گرفت، در سال ۲۰۲۲ به رتبه هشتم یا نهم سقوط خواهد کرد و ممکن است وضعیت امسال بدتر شود.

شکاف قیمت ورق نورد گرم داخلی و وارداتی

همچنین آقای اوچار، از مدیران شرکت تاتچلیک فولاد ترکیه اعلاک کرد که با افزایش ظرفیت خود بین دو تا سه برابر در پنج سال گذشته، اکنون ظرفیت نورد سالانه ۱.۵ میلیون تن در سه کارخانه خود دارد. در راستای هدف شرکت برای افزایش سرمایه گذاری محصولات با ارزش افزوده، با سرمایه گذاری خط گالوانیزه جدید، ظرفیت این شرکت ۶۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی افزود تاتچلیک به بیش از ۷۰ کشور جهان، عمدتاً به اروپا و شمال آفریقا صادرات دارد و آنها به توسعه بازارهای صادراتی خود ادامه خواهند داد. علاوه بر این، آقای اوچار افزود که بر اساس نتیجه بررسی عوارض آنتی دامپینگ برای فولاد گالوانیزه در اروپا، شرکت آنها با نرخ ۲.۴ درصد کمترین نرخ عوارض را در بین تولیدکنندگان ترکیه دارد.

صنعت فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۲ در رتبه هشتم تولید فولاد جهان قرار گرفت. البته ظرفیت تولید فولاد در ترکیه در شرایط فعلی بازار قادر به رقابت با بازار آسیا نیست، اگرچه این کشور با سرمایه گذاری‌های فولادی صاف می‌تواند رقابت خود را به دست آورد، به شرطی که فشار ناشی از هزینه‌های انرژی کاهش یابد.

باتوجه به اینکه صنعت فولاد ترکیه ظرفیت کافی برای محصولات فولادی طویل دارد را دارد، اوچار گفت که ترکیه احتمالا واردات فولاد تخت خود را در سال‌های آینده با سرمایه گذاری در محصولات تخت جدید به نصف کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شکاف بین قیمت ورق نورد گرم داخلی و وارداتی زیاد است، گفت: با اجرایی شدن مالیات بر واردات در ماه‌های آتی، شکاف قیمتی مورد بحث احتمالا کمی افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر 4428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =