کد خبر 4447
۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

قیمت ارزان محصولات فولادی در بازار جهانی

قیمت ارزان محصولات فولادی در بازار جهانی

 بازار جهانی همچنان روند نزولی دارد کشیده شدن انتخابات ترکیه به دور دوم احتمال جان گرفتن قیمت قراضه را حداقل تا یک ماه آینده به تاخیر انداخت. قیمت نفت در حدود ۸۰ دلار نوسان می‌کند که این به معنای آن است که قیمت شمش همچنان در محدوده زیر ۵۰۰ دلار فوب در جا خواهد زد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار جهانی همچنان روند نزولی دارد کشیده شدن انتخابات ترکیه به دور دوم احتمال جان گرفتن قیمت قراضه را حداقل تا یک ماه آینده به تاخیر انداخت. قیمت نفت در حدود ۸۰ دلار نوسان می‌کند که این به معنای آن است که قیمت شمش همچنان در محدوده زیر ۵۰۰ دلار فوب در جا خواهد زد. در دو هفته گذشته نرخ یوان چین در مقابل دلار امریکا دچار ریزش شد و همین مطلب باعث می‌شود تا صادرات چین افزایش یابد و واردات آن کاهش در نتیجه چینی‌ها مثل ده سال قبل در دنیا شمش‌های خود را عرضه خواهند کرد و رقیب جدی برای شمش ایران خواهند بود آنچنانکه در هفته گذشته هم گفته شد در بازار جهانی امیدی به بالا رفتن قیمت‌ها نیست به‌خصوص آنکه تعطیلات تابستانه نزدیک است.

سنگ آهن
قیمت سنگ آهن وارداتی در چین با کاهش فعالیت بازار در نتیجه افت تقاضای فولاد کمتر شده است. افزایش ضرردهی واردکننده‌ها نیز مزید بر علت شد تا بازار وارد رکود بیشتر شود. متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۱۰۴.۸۵ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده که ۳.۵۵ دلار هر تن افت قیمت روزانه داشت.

حاشیه سود ضعیف فولادسازی همچنان در تصمیمات فولادسازان چینی برای کنترل هزینه‌ها اثر می‌گذارد. تا زمانی که قیمت‌ها در بازار فولاد به ثبات نرسد و نقدینگی بازار بهتر نشود نمی‌توان منتظر بهبود مداوم قیمت سنگ آهن بود.

نشانه هایی از بهبود سوددهی کارخانه‌های فولاد چین نمایان شد ولی پایه های تقاضای فولاد آن هنوز ضعیف است.

قراضه

در ترکیه هنوز بازار پس از انتخابات در صبر و انتظار است و روند مشخصی ندارد ولی ظاهرا قیمت‌ها دیگر به کف رسیده و برخی میانگین قیمت ۳۷۵ تا ۳۸۰ را قیمت رایج بازار می‌دانند.  

قیمت قراضه وارداتی سنگین در ترکیه با توجه به سکوت بازار و انتظار خریداران برای مشخص شدن روند آن پس از دور دوم انتخابات ترکیه تا ۵ روز دیگر متوقف مانده است. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ تا ۵۰ سنت ارزان‌تر شده ۳۷۵ دلار هر تن سی اف آر است. قیمت دو هفته اخیر تقریبا در همین سطح بوده است. برخی قیمت‌های پیشنهادی تا ۳۸۰ دلار هم شنیده شد ولی با توجه به عدم تمایل به خرید بازار معامله‌ای صورت نگرفت.

میلگرد صادراتی ترکیه هم کمی افت داشته ۶۲۰ دلار هر تن فوب است. در کل بازار ترکیه تا هفته آینده متوقف خواهد بود.

تقاضای محصولات فولادی در بازار جنوب شرق آسیا ضعیف است و خریداران قراضه تمایلی به معامله با تجار ژاپنی یا امریکایی نشان نمی‌دهند در حالی که اخیرا قیمت‌های پیشنهادی کاهش داشته است. در حال حاضر قیمت پیشنهادی قراضه سنگین ۲۰-۸۰ امریکا ۳۹۰ دلار هر تن سی اف آر ویتنام است که ۱۰ دلار رشد داشته است. خریدی صورت نگرفته ولی کمبود قراضه ممکن است قیمت را بالاتر ببرد.

از طرفی قراضه ژاپن یک ماه اخیر نزولی بوده و آخرین قیمت‌ها برای قراضه سنگین کلاس دو ۳۸۰ دلار هر تن سی اف آر بوده است. با این حال خریداران به دنبال قیمت‌های بهتری هستند و در ۳۶۵ تا ۳۷۰ دلار درخواست می‌دهند. در هر حال جمع‌آوری قراضه در ژاپن هم محدود شده و باید منتظر افزایش قیمت‌ها بود.

بیلت
هفته گذشته میلادی بیلت صادراتی فوب دریای سیاه از ۵۲۴ تا ۵۲۹ دلار به ۵۲۵ دلار هر تن فوب تغییر کرد.  

 آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۸ دلار ارزان‌تر شده ۴۷۸ دلار هر تن با مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده است. نوسان بازارهای آتی، رکود تقاضا و افت قیمت محصولات فولادی همگی بر قیمت بیلت چین اثر داشته است.

قیمت میلگرد ماه اکتبر نیز در بورس شانگهای ۵۰۸ دلار هر تن شنیده شده که ۱۱ دلار نسبت به معاملات قبلی افت داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت  در ۵۲۰ دلار هر تن سی اف آر در ثبات ماند.

مقاطع
 در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی ۱۰ دلار ارزان تر شده ۵۶۰ دلار هر تن فوب شنیده شد. قیمت میلگرد در بورس شانگهای تا ۶ دلار رشد داشته ۵۲۰ دلار هر تن شنیده شد.
میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۵ دلار بهبود داشته ۶۲۰ دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد ۵ دلار ارزان‌تر شده ۹۳۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه شد. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۵ یورو ارزان‌تر شده ۶۶۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

ورق
 ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه در ۶۱۵ دلار هر تن فوب ثبات داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۵۷۵ تا ۵۹۰ دلار به ۵۵۹ تا ۵۷۵ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم  ۳۰ یورو ارزان تر شده ۷۷۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم از ۱۱۲۵ دلار به ۱۰۹۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.

از طرفی ورق گرم در بازار داخلی ۴ دلار افت روزانه داشته ۵۲۲ دلار هر تن درب کارخانه شد و ورق سرد با ۷ دلار کاهش به ۶۲۶ دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده رسید. قرار داد ورق گرم در بورس شانگهای نیز ۵۲۴ دلار هر تن است که ۷ دلار نسبت به روز قبل ارزان تر شد. ورق گرم صادراتی نیز ۳۰ دلار افت قیمت هفتگی را تجربه کرده است.

انتهای خبر/ ف 

کد خبر 4447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =