کد خبر 479
۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰

تحلیلی بر بازار جهانی و داخلی فولاد در ماهی که گذشت

تحلیلی بر بازار جهانی و داخلی فولاد در ماهی که گذشت

آمار منتشر شده از میزان تولید فولاد در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بیانگر کاهش چشمگیر نرخ تولید نسبت به ایام مشابه در سال گذشته است.

ب گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، براساس آمار موجود از بازار آهن و فولاد نوسانات کاهشی کماکان تداوم دارد و ریزش قیمت برخی محصولات بسیار چشمگیر و قابل ملاحظه گزارش شد.

سنگ آهن

در ماهی که گذشت بازار سنگ آهن وارداتی در چین کمی نوسان داشت و به بالای ۱۰۰ دلار بهبود یافت ولی مجدداً نزولی شد و هفته گذشته را نسبتاً مشابه یک هفته قبل به پایان برد. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۹۶.۴ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. نگرانی‌ها در مورد قرنطینه‌های کرونا در چین و تأثیر آن بر تقاضای فولاد و مواد اولیه علی‌رغم تعهدات مکرر دولت چین برای حمایت از اقتصاد آن ادامه دارد از این رو چشم‌انداز بازار سنگ آهن نیز بعد از کمی بهبود مجدداً نزولی و منفی شده است.

قراضه

ماه گذشته در بازار ترکیه متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین ۱ و ۲ (۲۰-۸۰) نزولی بود و از ۴۱۰ دلار به ۳۸۳ دلار هر تن سی اف آر رسید. رکود تقاضای محصولات فولادی در ترکیه بعد از تعطیلات یک هفته‌ای عید قربان موجب شد بازار قراضه در سرازیری قرار گیرد و ظاهراً این روند ادامه دارد. خریداران به دنبال ۳۸۰ دلار هم بودند ولی معامله نشد.
 قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز از ۳۲۵ دلار به ۳۰۸ دلار هر تن فوب کاهش داشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۵ دلار افت هفتگی داشته ۳۹۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
بیلت
ماه گذشته میلادی قیمت بیلت صادراتی سی آی اس با ۲۰ دلار افت به ۵۳۵ تا ۵۴۵ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین بیلت از ۵۵۰ دلار به ۵۲۵ تا ۵۳۵ دلار هر تن درب کارخانه رسید. همچنین بیلت وارداتی در چین ۴۹۲ تا ۵۰۰ دلار هر تن سی اف آر بود.

 در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز آخرین قیمت بیلت از ۵۶۵ دلار به ۵۲۳ دلار هر تن سی اف آر رسید.

قیمت شمش روند نزولی داشت. علیرغم آنکه قیمت ارز نیمایی افزایشی بود و عرضه در بورس هم محدود ولی رکود بازار مقاطع باعث روند نزولی قیمت شمش شد.

مقاطع

ماه گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از ۶۲۴ دلار به ۵۸۴ دلار هر تن فوب کاهش داشت که به دلیل تداوم رکود تقاضا است.

میلگرد صادراتی ترکیه نیز پس از تعطیلات یک هفته‌ای عید قربان از ۷۰۰ دلار به ۶۹۲ دلار هر تن فوب رسید که به دلیل افت بازار قراضه و کمبود تقاضا بود. در بازار داخلی آن نیز میلگرد ۱۰ دلار ارزان شده ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.

همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد از ۱۰۸۵ دلار به ۱۰۳۵  دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت.

در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۱۰۰۵ یورو هر تن درب کارخانه بود که ۱۰ یورو ارزان‌تر شد.

مقاطع در بازار ایران

تقاضای ترسیده از کاهش بیشتر کاملا عقب نشست علیرغم آنکه موجودی‌ها بالا نیست اما تمایلی به خرید هم وجود ندارد در نتیجه قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت. محدودیت عرضه تیرآهن علیرغم ضعف تقاضا باعث ثبات بازار این کالا گردید.

ورق

ماه گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس از ۵۸۵ تا ۶۳۰ دلار به ۵۷۵ هر تن فوب دریای سیاه کاهش داشت. عرضه‌کننده‌ها برای جلب مشتری قیمت را پایین آورده‌اند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۶۲۷ تا ۶۴۰ دلار به ۵۹۱ تا ۶۲۵ دلار هر تن فوب رسید.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۵ یورو رشد داشته ۸۶۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم ۵۰ دلار افت داشته ۸۵۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.

ورق در بازار ایران

روند نزولی قیمت ورق گرم محصول مبارکه با توجه به شایعات سرگردان در بازار همراه با ضعف تقاضا نزولی بود و احتمالاً این روند ادامه یابد. قیمت ورق گرم دو میلیمتر در مبارکه روز شنبه ۲۰۳۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۱۹۰۰۰۰ ریال رسید.

 ورق اکسین با توجه به ضعف تقاضا روند نزولی داشت ولی کنترل کارخانه، ریزش بازار را محدود کرد. ورق سرد همچنان با محدودیت تقاضا روبروست و این محدودیت در مرداد ماه بیشتر خواهد شد. ورق گالوانیزه با توجه به کاهش قیمت ورق گرم و مشکل تقاضا روند نزولی داشت.

پایان پیام/ ف
 

کد خبر 479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =