کد خبر 547
۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱

بازار جهانی مقاطع فولادی در سیر نزول

بازار جهانی مقاطع فولادی در سیر نزول

آمارها از تداوم ریزش قیمت جهانی فولاد حکایت دارد، بازار ورق مقاطع فولادی به علت رکود اقتصادی چشم‌انداز جذابی ندارد و احتمال بهبود آن به تقاضای چین وابسته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، آمارها از تداوم ریزش قیمت جهانی فولاد حکایت دارد، به طوری که گویا امروز میلگرد صادراتی ترکیه و شمش CIS کاهش داشته است. نرخ شمش وارداتی چین ۴۸۳ دلار/تن CFR گزارش شده که نشان از قیمت ۴۵۰ دلاری شمش صادراتی ایران دارد. در ادامه وضعیت بازار مقاطع فولادی در بازار جهانی بررسی می‌شود.
سنگ آهن
در هفته‌ای که گذشت بازار سنگ آهن وارداتی در چین با توجه به اخبار مربوط به سیاست حمایتی دولت چین برای رونق بازار مسکن این کشور روندی صعودی داشت و از کمتر از ۹۷ دلار آخر هفته قبل به حدود ۱۱۸ دلار هر تن سی اف آر هم بهبود یافت. ولی تا آخر هفته از آنجایی که چین هنوز سیاست کووید صفر را در اولویت خود قرار داده قیمت کمی افت داشته به ۱۱۵ دلار هر تن سی اف آر بازگشت.
گرچه جو بازار مثبت شده اما هنوز شرایط آنقدر مساعد نیست که فولادسازان چینی به فکر راه‌اندازی مجدد خطوط تولید تعطیل خود باشند و ترجیح می‌دهند هنوز موجودی سنگ آهن خود را پایین نگه دارند. حتی برخی معتقدند حمایت از بازار مسکن بیشتر در حد حرف بوده باشد تا عمل.
قراضه
هفته گذشته در بازار ترکیه متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین ۱ و ۲ (۲۰-۸۰) نزولی بود و از ۳۸۳ دلار به ۳۵۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. فروشنده‌ها در تلاش بودند قیمت کمتر از ۳۵۰ دلار نشود ولی به نظر برخی امکان معامله در ۳۴۰ دلار نیز وجود دارد. از آنجایی که میلگرد صادراتی ترکیه نزولی بود بازار قراضه هم رو به پایین شد ولی برخی انتظار دارند به زودی میزان تقاضا از عرضه بالاتر باشد و قیمت‌ها بهبود یابند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز ۱۵ دلار افت داشته ۲۹۳ دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  ۲۰ دلار افت هفتگی داشته ۳۷۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
بیلت
 هفته گذشته میلادی متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از ۵۳۵ تا ۵۴۵ دلار به ۵۱۰ تا ۵۲۵ دلار هر تن فوب رسید. قیمت درخواستی خریداران ترکیه ۴۸۵ تا ۵۰۰ دلار هر تن فوب معادل ۵۲۰ تا ۵۳۵ دلار هر تن سی اف آر بود از این رو معامل‌های نشد. در بازار داخلی چین بیلت کمی بهبود داشت و در حدود ۵۳۹ دلار هر تن درب کارخانه بود. همچنین بیلت وارداتی در چین از ۴۹۲ تا ۵۰۰ دلار به ۵۰۳ تا ۵۱۱ هر تن سی اف آر رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز آخرین قیمت بیلت از ۵۲۳ دلار به ۵۱۷ تا ۵۲۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. خریداران به دنبال قیمت های پایین تر بودند و تا ۵۰۵ دلار درخواست می دادند.
به گزارش استیل مینت آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز ۴۷۵ دلار هر تن فوب بود که ۲۵  دلار افت هفتگی داشت.

قیمت شمش در هفته گذشته نزولی بود که علت آن رکود بازار مقاطع بود. کاهش قیمت آهن اسفنجی و قراضه نیز به این روند دامن زد.
مقاطع
 هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از ۵۸۴ دلار به ۵۷۸ دلار هر تن فوب کاهش داشت. در بازار داخلی میلگرد ۵۹۳ دلار هر تن شنیده شد که نزولی بود.
میلگرد صادراتی ترکیه نیز به شدت نزولی بود و ۶۳۰ دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی آن نیز میلگرد ارزان تر شده از ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار به ۶۲۰ دلار هر تن درب کارخانه رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد  ۱۰۳۵  دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از ۱۰۰۵ یورو به ۹۸۵ یورو هر تن درب کارخانه افت داشت.
قیمت میلگرد به دلیل کاهش نرخ شمش و افت تقاضا نزولی بود.
ورق
هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس ۵ دلار ارزان تر شده ۵۷۰  دلار هر تن فوب دریای سیاه شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از  ۵۹۱ تا ۶۲۵ دلار به ۵۹۵ تا ۶۱۹ دلار هر تن فوب رسید. در بازار جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم وارداتی ۶۱۰ دلار هر تن سی اف آر بود.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۱۰ یورو افت داشته ۸۵۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم ۱۰ دلار افت داشته ۸۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.
 ورق گرم اول هفته نزولی بود ولی مقاومت تجار به علت زیان سنگین باعث بالا رفتن قیمت شد هر چند موجودی کالا زیاد و عرضه‌های قبلی مبارکه هم در راه است. بحث افت قیمت در عرضه آینده مبارکه هم بازار را ترسانده است. قیمت ورق گرم دو میلیمتر در مبارکه روز شنبه ۱۸۸۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۱۹۱۰۰۰ ریال رسید

ورق اکسین با کاهش محدودی روبرو شد. حفظ قیمت از طرف کارخانه و محدودیت موجودی همراه با رفتار تجار این کالا دامنه نوسان را کوتاه کرده است.

ورق سرد علیرغم رکود بازار نوسان محدودی داشت. موجودی کالای این محصول تقریبا با تقاضای آن هم تراز است. ورق گالوانیزه به دنبال ورق گرم روند کاهشی داشت ولی دامنه آن محدود بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =