کد خبر 569
۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶

ثبات قیمت، جو حاکم این روزهای بازار آهن

ثبات قیمت، جو حاکم این روزهای بازار آهن

محمد صادق چیت‌ساز، عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد کشور گفت: بازار محصولات فولادی و آهن آلات هفته گذشته از آرامش نسبی و ثبات قیمتی برخوردار بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، ثبات قیمت، عمده‌ترین جو حاکم بر بازار آهن در روزهای گذشته بود به طوری که قیمت روز میلگرد آجدار جز در تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها که کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند، در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد. کف قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار روز شنبه حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در مقایسه با چهارشنبه هفته گذشته حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشته است؛ همچنین براساس آمار بازار میلگرد در بازه قیمتی ۱۵ هزار و ۳۰۰ الی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود و نرخ متوسط این محصول هم ۱۵ هزار و ۷۳۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌ای عمدتاً ثابت اعلام شد اما بالاخره پس از مدتی تیرآهن شاخه‌ای هم با کلیت بازار همسو شده و حباب قیمتی آن درحال شکسته شدن است به طوری که تیرآهن ذوب آهن اصفهان روز گذشته حدود ۵۰ الی ۷۰ هزار تومان ریزش قیمت داشت.

قیمت ناودانی ایرانی و نبشی هم نسبتا در کلیه شرکت‌ها ثبات داشت اما نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و... همچنان در مسیر کاهشی قرار داشتند و با ریزش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شدند، به طور مثال قوطی با ضخامت ۲ میلیمتر در بازه قیمتی ۲۰ الی ۲۱ هزار تومان قرار داشت.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشتند به طوریکه نرخ روز ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان در عمده شرکت‌ها کاهش داشت اما قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تقریبا در اغلب مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود.

محمد صادق چیت‌ساز، عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد کشور درباره قیمت محصولات فولادی در بازار آهن و فولاد اظهار داشت: بازار محصولات فولادی و آهن آلات هفته گذشته از آرامش نسبی و ثبات قیمتی برخوردار بود و حتی قیمت محصولات فولادی در هفته قبل نسبت به هفته قبل تر اندکی کاهش داشته است.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری بالای محصولات فولادی در بورس کالا افزود: محصولاتی مانند تیرآهن و میلگرد که در یک هفته در بورس کالا عرضه شده، قیمت‌ها در ابتدا و انتهای هفته نوسانی و متغیر بوده و محصولاتی که برای مثال در چند روز اخیر از بورس کالا خریداری می‌شود با محصولاتی که چند روز قبل خریداری شده قیمت پایین‌تری دارد و همین امر عاملی برای کاهش تقاضا از بورس کالا شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد کشور پیش‌بینی کرد: با ثبات قیمت‌ها در بورس کالا احتمال دارد بعد از دهه محرم و ماه محرم بازار آهن و فولاد بهتر شود و رونق بیشتری بگیرد.

چیت‌ساز همچنین با اشاره به کاهش صدور مجوزهای ساختمانی گفت: روزهای گرم تابستان فصل ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی است اما در حال حاضر ساخت و سازها به دلیل صادر نشدن پروانه ساختمانی و مجوزهای عمرانی برای ساخت و ساز عملاً متوقف و به حداقل رسیده و همین امر موجب کاهش مصرف آهن آلات و محصولات فولادی شده است.

وی افزود: با آغاز فعالیت‌های عمرانی بویژه طرح ملی مسکن برای ساخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به احتمال زیاد این رکود شکسته و بازار فعال خواهد شد ولی درحال حاضر هیچ طرح و پروژه‌ای برای مسکن ملی راه‌اندازی نشده است و بازار هم انرژی خاصی ندارد و شاید پس از ماه محرم بازار رونق بگیرد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =