کد خبر 57
۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶

ثبات یا رکود در بازار آهن و فولاد؟

ثبات یا رکود در بازار آهن و فولاد؟

روند کاهشی قیمت آهن و فولاد از هفته‌های پیش کماکان ادامه دارد اما شیب نزولی آن ملایم‌تر و تقریبا به ثبات رسیده به‌طوری که قیمت میلگرد آجدار همچنان در چند شرکت با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه بود و غالب مبادی فروش ثبات داشتند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، روند کاهشی قیمت آهن و فولاد از هفته‌های پیش کماکان ادامه دارد اما شیب نزولی آن ملایم‌تر و تقریبا به ثبات رسیده به‌طوری که قیمت میلگرد آجدار همچنان در چند شرکت با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه بود و غالب مبادی فروش ثبات داشتند.

همچین وضعیت بازار نشان می‌دهد بازار حالت انتظار و رکود به خود گرفته و تقاضای چندانی نیز مشاهده نمی‌شود و همچنان در انتظار کاهش قیمت آهن در روزهای آتی است.

از آنجایی که نرخ دلار نیمایی که حدود ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان است و قیمت‌های جهانی، دو پارامتر مهم و تأثیرگذار در تعیین نرخ آهن و فولاد به شمار می‌روند در حال حاضر در مسیر کاهشی قرار دارند، در این میان شاهد هستیم که برخی تورم و نرخ دلار را دستاویزی برای افزایش قیمت یا عدم کاهش قیمت آهن الات قرار داده‌اند و در تلاش برای حفظ موضع خود هستند. همچنین احتمال قطعی برق و گاز نیز یکی از دلایل افزایش قیمت فولاد و حتی حفظ قیمت‌ها در بالاترین حد و به عبارتی چسبندگی قیمت‌ها به سقف، محسوب می‌شود.

برآیند کلی از اوضاع بازار آهن و فولاد با توجه به نرخ شمش ۵۵۰ دلاری ایران و دلار ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومانی نیمایی، نشان از حفظ قیمت‌های فعلی و حتی کاهش قیمت‌ها دارد، اما درواقع آنچه در جریان است حمایت بورس کالا به عنوان نهادی اثرگذار، از قیمت‌های فعلی و کُندکردن روند نزول قیمت‌ها است به طوری که بورس کالا با تغییر فرمول‌های قیمتگذاری در صدد خرید زمان به امید صعود مجدد قیمت‌های جهانی است.

اما واقعیت بازار گویای چیز دیگری است، با احتساب نرخ شمش ایرانی و نرخ دلار نیمایی که اساس و ملاک ستاد تنظیم بازار است و با در نظر گرفتن تخفیف ۵ درصدی، نرخ پایه شمش ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و میلگرد نیز حدود ۱۶ هزار الی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی باید باشد، اما عرضه‌کنندگان نرخ دلار را وقعی نمی‌دانند و تمایلی هم به کاهش قیمت‌ها ندارند.

تا پیش از کاهش قیمت‌های جهانی تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار داخل براساس پارامترهای ذکرشده بود اما در حال حاضر به نظر می‌رسد تمایل چندانی برای پیروی از این قاعده دیده نمی‌شود.

پایان پیام/

کد خبر 57

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =