کد خبر 588
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

دولت ملزم به توسعه زیرساخت‌های معادن است

دولت ملزم به توسعه زیرساخت‌های معادن است

توسعه زیرساخت راه ارتباطی معادن از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی‌که راه معادن از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد، ضمن تحمیل هزینه‌های اقتصادی غیرضروری به فعالان معدنی، احتمال وقوع حوادث و اتفاقات ناگوار در آنها بسیار بالا خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، توسعه زیرساخت راه ارتباطی معادن از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی‌که راه معادن از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد، ضمن تحمیل هزینه‌های اقتصادی غیرضروری به فعالان معدنی، احتمال وقوع حوادث و اتفاقات ناگوار در آنها بسیار بالا خواهد رفت.

در این رابطه مهدی لطفی‌اصل، کارشناس و فعال معدنی در مورد توسعه معادن و به‌منظور تاثیرگذاری بهینه آن بر اقتصاد پایدار بیان کرد: ضروری است در قدم اول، زیرساخت‌های لازم در راستای انجام فعالیت معدنکاری سیستماتیک و در مقیاس بزرگ اجرایی شود.

زیرساخت‌های موردنیاز برای بخش معادن مشتمل است بر زیرساخت راه ارتباطی، برق‌رسانی، آبرسانی، مخابرات، تهیه و دسته‌بندی داده‌های اکتشافی و مانند آن.

در میان این زیرساخت‌ها، راه ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا حمل‌ونقل مواد معدنی استخراج‌شده از معادن و تامین خوراک موردنیاز واحدهای صنعتی، فرآیند نهایی معدنکاری به‌حساب می‌آید و تلاش در راستای کاهش هزینه‌های مرتبط با این بخش به‌منظور کاهش نرخ نهایی تمام‌شده جزو مولفه‌های اقتصاد پویا به‌شمار می‌رود.

از آنجایی که معادن به‌طور معمول در مناطقی کوهستانی و صعب‌العبور قرار گرفته‌اند، بنابراین در راستای دستیابی به اکتشاف و استخراج مواد معدنی باارزش و توسعه فعالیت‌های معدنی، ضروری است به بخش ایجاد و توسعه زیرساخت راه ارتباطی معادن به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای اساسی توسعه بخش معدن توجه و اقدامات لازم در این زمینه که برابر قانون معادن برعهده دولت است، عملیاتی شود، همچنین با توسعه زیرساخت راه ارتباطی معادن، در بیشتر موارد شاهد آن خواهیم بود که راه ارتباطی روستاهایی که در محدوده معدن قرار گرفته‌اند، نیز وضعیت بسامانی پیدا می‌کند و موجب سهولت رفت‌وآمد مردم منطقه می‌شود.

باید یادآور شد که برابر قانون معادن و آیین‌نامه اجرایی آن، توسعه زیرساخت‌های معادن برعهده دولت است. این اصل در ماده ۲۸ قانون معادن و همچنین ماده ۱۱۳ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن و تبصره‌های ذیل آن به‌صراحت اعلام شده است و وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و... مکلف‌اند تا در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی ـ تشویقی، توسعه‌ای و زیربنایی خود، واحدهای معدنی و مناطق محل وقوع عملیات معدنی و صنایع معدنی را در اولویت قرار دهند و همکاری لازم را با وزارت صمت، برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور به‌عمل آورند، اما در حال‌ حاضر منابع طبیعی به‌عنوان یک ارگان دولتی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، در ایجاد و احداث راه ارتباطی معادن همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد که این امر با وظایف توسعه‌ای این ارگان دولتی منافات دارد، برای مثال به‌دفعات مشاهده شده که منابع طبیعی با تخصیص اراضی ملی اجرای عملیات معدنکاری موافقت کرده، اما همزمان، با صدور موافقتنامه برای احداث راه ارتباطی مخالفت کرده است.

پایان پیام/ف 

کد خبر 588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =