کد خبر 596
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

سقوط قیمتی میلگرد، سکون بازار داخلی

سقوط قیمتی میلگرد، سکون بازار داخلی

میلگرد در این بازار ظرف روزهای پایانی خرداد تا ۱۸‌ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم نیز پیش رفته بود و به این ترتیب در شرایط کنونی میلگرد حدود ۷/ ۱۷‌ درصد از اوج تاریخی خود که در خرداد ۱۴۰۱ به ثبت رسید، فاصله دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بررسی‌های صورت گرفته از روند معاملات مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد تهران نیز از شدت‌گرفتن رکود در معاملات این بخش حکایت دارد. بهای فروش هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در روز دوشنبه دهم مرداد به ۱۵‌ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

این در حالی بود که میلگرد در این بازار ظرف روزهای پایانی خرداد تا ۱۸‌ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم نیز پیش رفته بود و به این ترتیب در شرایط کنونی میلگرد حدود ۷/ ۱۷‌ درصد از اوج تاریخی خود که در خرداد ۱۴۰۱ به ثبت رسید، فاصله دارد. این سقوط نرخ در حالی در این بازار رقم خورده که نرخ ارز نیمایی در این بازه زمانی رشد ۶ درصدی داشته و نرخ دلار در بازار آزاد در محدود ۳۱‌ هزار و ۶۰۰ تا ۳۱‌ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان دارد.

بنابراین از سکه افتادن فولاد در بازارهای جهانی و کاهش بهای شمش به‌عنوان ماده اولیه اصلی مصرفی از سوی نوردکاران عامل افت حدود ۱۸ درصدی قیمت میلگرد بوده است.

اگرچه کاهش بهای مقاطع طویل فولادی در وهله ابتدایی خبری خوش به شمار می‌آید؛ اما واقعیت این است که افت نرخ آن به زیان صنایع کشور و تجار بازار تمام شده است.

البته چنین زیانی تنها دامن تولیدکنندگان و تجار داخلی را نگرفته و واهمه از بروز رکود اقتصادی به زیان فولادسازان در نقاط مختلف دنیا منجر شده است؛ اما تولیدکنندگان در سایر نقاط دنیا این فرصت را دارند که در زمان بهبود شرایط در بازارهای جهانی از رشد قیمت کسب سود کنند، این در حالی است که سیاست‌های کنترل‌گرانه در بازار داخل مانع کسب سود در زمان رونق بازار جهانی شده و به این ترتیب زیان، تنها سهم فولادسازان داخلی از وضع موجود است.
آیا بازار مسکن هم کاهشی می‌شود؟

با توجه به ریزش قیمت اهن الات در یک ماه اخیر و تداوم آن از ابتدای مرداد ماه تاکنون، حمیدرضا رستگار رئیس صنف اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران در این زمینه اظهار کرد: اولین عاملی که به رکود تقاضا منجر شده، عدم ساخت و ساز است، به‌طبع وقتی ساخت وسازی انجام نمی‌گیرد مصرف نیز کاهشی شده و ضعف تقاضا به رکود بازار منجر می‌شود.

وی افزود: زیرفروشی فولاد روسیه برای حفظ تولیدات خود و اوضاع اقتصادی چین به کاهش قیمت‌های جهانی منجر شده است در نتیجه پالس آن به بازار داخلی نیز ارسال شده و کاهش قیمت‌ها را رقم زده است.

رستگار در ادامه بیان کرد: تأثیر بازار جهانی بر بازار داخلی بسیار چشمگیر بوده به طوری که تقریبا در ۱۰ روز گذشته کاهش ۴ الی ۵ هزار تومانی در هر کیلو آهن را مشاهده کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: رشد منفی قیمت‌ها در چند هفته اخیر و ضعف تقاضا ممکن است تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک را به دنبال داشته باشد، وی همچنین افزود با توجه به کاهش مصرف و مازاد ۱۰ الی ۱۲ میلیون تنی مقاطع فولادی، بهترین راهکار در شرایط فعلی صادرات این محصولات است.

پایان پیام/ف

کد خبر 596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =