کد خبر 597
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

فرصتی که از فولادسازان گرفته شد

فرصتی که از فولادسازان گرفته شد

تصمیم به وضع عوارض صادراتی باعث شد تا از سویی فرصت صادرات از دست برود و از سوی دیگر رونق نیز به بازار مقاطع طویل فولادی بازنگردد و به این ترتیب در شرایط کنونی زنگ خطر تعطیلی تولیدکنندگان نواخته شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در شرایطی نرخ شمش و محصولات فولادی در بازار داخل وارد سراشیبی سقوط شده و بازار آزاد مقاطع طویل فولادی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای روبه‌روست که در زمان سنتی رونق معاملات مقاطع طویل فولادی قرار داریم و این زمان نیز بدون تغییری محسوس در تقاضای مصرفی رو به اتمام گذاشته است.

اتمام روزهای گرم سال بدون بازگشت تقاضا به معاملات مقاطع طویل فولادی، زنگ خطری جدی برای توقف یا کاهش تولید فولاد در کشور است. در این شرایط افزایش صادرات مهم‌ترین روش برای برون‌رفت از شرایط بغرنج کنونی است؛ هر چند با توجه به واهمه از بروز رکود در اقتصاد جهانی دیگر صادرات نیز به‌سادگی میسر نیست.

البته فرصت صادرات در ماه‌های ابتدایی سال وجود داشت؛ اما وعده دولت برای آغاز طرح ساخت یک‌میلیون مسکن در سال باعث شد تا وزارت صمت تصمیم به وضع عوارض صادراتی روی شمش و محصولات فولادی تولیدی در کشور بگیرد تا به این ترتیب، بازار داخل با کمبودی در زمینه اجرای این طرح مواجه نشود. اما این وعده و تصمیم غیرعملی باعث شد تا از سویی فرصت صادرات از دست برود و از سوی دیگر رونق نیز به بازار مقاطع طویل فولادی بازنگردد و به این ترتیب در شرایط کنونی زنگ خطر تعطیلی تولیدکنندگان نواخته شود. در این شرایط، رفع موانع صادراتی می‌تواند مسکنی هرچند کم‌اثر بر وضعیت بازار راکد داخلی باشد.

فرمول قیمت پایه مقاطع تغییر می‌کند؟

ظرف سه‌هفته اخیر، فرمول تعیین قیمت پایه مقاطع طویل فولادی برای عرضه در رینگ صنعتی بورس‌کالا تغییر کرد و رشد ۱۱درصدی نسبت به نرخ میانگین معامله شمش فولاد در همان هفته مبنای تعیین قیمت پایه اعلام شد. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز دهم مرداد برابر ۱۲‌هزار و ۲۰۰تومان بود، با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام‌شده فروش میلگرد از این بازار برابر ۱۳‌هزار و ۳۵۰تومان می‌شود. بنابراین با در نظر گرفتن رشد ۱۱درصدی، بهای پایه میلگرد برای عرضه در روز چهارشنبه دوازدهم مرداد برابر ۱۴‌هزار و ۸۰۰تومان می‌شود. این در حالی است که در همین زمان میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۱۵‌هزار و ۱۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رود و این نرخ فاصله چندانی با قیمت این محصول در بازار آزاد ندارد.

با توجه به رکود سنگین حاکم بر معاملات مقاطع طویل فولادی و قرار گرفتن قیمت شمش در سراشیبی سقوط، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تغییر مجدد فرمول تعیین قیمت پایه مقاطع طویل فولادی برای عرضه در بورس‌کالا مطرح شده و احتمال دارد مجددا قیمت پایه مقاطع فولادی به شیوه قبل یعنی تعیین بازه مثبت تا منفی ۳درصدی نسبت به میانگین نرخ فروش در هفته قبل تعیین شود.

انتهای پیام/

کد خبر 597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =