کد خبر 61
۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

شناسایی مناطق امیدبخش اکتشاف معدن در کردستان| فرصت اشتغال‌زایی بیش از 4 هزار نفر

شناسایی مناطق امیدبخش اکتشاف معدن در کردستان| فرصت اشتغال‌زایی بیش از 4 هزار نفر

پرواز ژئوفیزیک هوایی برای نخستین بار در سطح استان کردستان انجام و ۱۴ نقطه امیدبخش فلزی در سطح پهنه قروه و ۶ پهنه در سطح شهرستان بیجار شناسایی شد و ۲۳ محدوده دارای پتانسیل برای مزایده کشوری معرفی شد.

به گزارش آهن‌نیوز، مهدی سیفی معاون معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان بیان کرد: در راستای جلوگیری از خام‌فروشی با توجه به افزایش ارزش افزوده و توجیه اقتصادی که داشت، بهره‌برداران در استان کردستان رو به توسعه کار معدن آوردند و در همین راستا، افزایش شناسایی میزان ذخایر و افزایش تولید اتفاق افتاد.

وی افزود: ذخایر کردستان با ذخایر بزرگ در کشور قابل مقایسه نیست ولی برنامه‌ای کامل برای ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش در استان داریم که ظرفیت‌سازی ۴ هزار نفر اشتغال مستقیم در دست اقدام است.

معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اظهار داشت: در مجموعه معدنی سراب و کیمیا معادن سپاهان و فولاد صبانور اقدام به شناسایی بیشتر ذخایر خود کردند و با این افزایش میزان ذخایر ظرفیت مجموعه معدنی سراب به بیش از ۲ میلیون تن در سال رسید و ظرفیت شرکت کیمیا معادن سپاهان نیز در این راستا به بیش از ۷۵۰ هزار تن در سال افزایش یافت.

سیفی خاطرنشان کرد: هم‌زمان با این معادن، معدن قره‌کند با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن در سال شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: در بحث ایجاد ارزش افزوده بیشتر از صبانور، واحد تولید کنسانتره آهن با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن در سال راه‌اندازی کردند و به تبع آن شرکت کیمیا معادن سپاهان نیز ظرفیت خود را افزایش داد.

وی همچنین تصریح کرد: بزرگ‌ترین واحد تولید کنسانتره سنگ آهن در کردستان هم در معدن شهرک متعلق به شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور است که سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن در آن تولید می‌شود.

سیفی در ادامه به بازیافت پسماند کارخانه کنسانتره صبانور نیز اشاره و یادآور شد: پسماند کارخانه بعد از خروج، دوباره تصفیه می‌شود به نحوی که در این کارخانه هدررفت منابع آبی نداریم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد رونق بسیار مناسبی در معادن شهرستان بیجار هستیم لذا فازهای توسعه‌ای این معادن در دست اقدام است.

معاون امور معادن سازمان صمت کردستان اشاره کرد: در حال حاضر ۲۵ پروانه بهره‌برداری سنگ آهن در استان داریم که ۲۰ محدوده آن در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: جدای از اینکه طبق قانون معادن تمام متقاضیان اکتشافی بررسی اولیه را انجام و اقدام به ثبت محدوده‌های معدنی در سطح استان می‌کنند؛ در صورت وجود پتانسیل اقدامات دریافت پروانه را نیز انجام می‌دهند و در راستای علمی‌تر کردن کار پهنه‌های اکتشافی در سطح استان اقدام می‌کنند.

معاون امور معادن سازمان صمت کردستان با بیان اینکه پهنه بیجار، قروه، سقز و دیواندره برای انجام عملیات اکتشاف علمی تعریف شده، گفت: پرواز ژئوفیزیک هوایی برای نخستین بار در سطح استان انجام و مناطق امیدبخش شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: انجام این مهم منجر به معرفی ۱۴ نقطه امیدبخش فلزی در سطح پهنه قروه و ۶ پهنه در سطح شهرستان بیجار شد و ۲۳ محدوده دارای پتانسیل برای مزایده کشوری معرفی شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم چند معدن خاص در دل این ۲۳ محدوده معرفی شود که البته فاز اولیه اکتشاف در معدن سقز به پایان رسیده و چهار محدوده امیدبخش معرفی شده و برنامه برای اکتشاف تفصیلی شروع شده است.

شناسایی مناطق امیدبخش اکتشاف معدن در کردستان| فرصت اشتغال‌زایی بیش از 4 هزار نفر

علی فتحی سرپرست استخراج معدن قره‌کند بیجار هم در این باره به خبرنگار فارس گفت: میزان ذخیره شناسایی شده سنگ آهن در معدن قره‌کند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن با عیار ۳۱ درصد است و در حال حاضر ظرفیت تولید سنگ آهن در این معدن ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار تن در سال است.

وی تصریح کرد: تولید ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن نیازمند ۶۰۰ هزار تن باطله‌برداری است و با توجه به اینکه استخراج این کانسار در این معدن به شیوه روباز است به دلیل توپوگرافی منطقه شرایط کار چندین برابر سخت‌تر شده است.

بعد از استخراج کلوخه‌ها با عیار ۳۱ درصد در دستگاه فرآوری به روش خشک و با استفاده از دستگاه سنگ شکن به دانه‌های ریزی تقسیم می‌شوند و در این مرحله عیار سنگ آهن به ۴۶ درصد می‌رسد.

وی از اشتغال به کار ۵۰ نفر و  امکان افزایش تولید تا ۳۵۰ هزارتن علاوه بر ذخیره شناسایی کنونی براساس بررسی‌های صورت گرفته ذخیره احتمالی دیگری تا سه میلیون تن در این معدن وجود خبر داد و گفت: در راستای توسعه کار ایجاد کارخانه کنسانتره را هدف‌گذاری کرده‌ایم که احداث آن زمینه اشتغال برای ۱۰۰ نفر دیگر از مردم منطقه را فراهم می‌کند.

وی به برخی مشکلات و کمبودها در مسیر هم گریزی زد و گفت: تامین ماشین‌آلات و قطعات آنها همواره برای سرمایه‌گذاران بسیار هزینه‌بر است و در صورت رفع این مشکل می‌توان شاهد تولید و اشتغال بیشتر در معادن باشیم.

وی تصریح کرد: در حالی گازوئیل از منابع سوختی موردنیاز برای ماشین‌آلات در مرحله اکتشاف است، متاسفانه شرکت نفت در این مرحله سوختی در اختیار معادن قرار نمی‌دهد و اختصاص سهمیه را منوط به نصب و وجود ماشین‌آلات کرده است و خرید سوخت هزینه‌های تولید را برای ما افزایش داده است.

فرزاد ارزانی معاون فنی مهندسی شرکت کیمیا معادن سپاهان بیجار هم گفت: در این واحد علاوه بر مرحله دانه‌بندی و خردایش تولید کنسانتره سنگ آهن هم انجام می‌شود.

به گفته وی، هم اکنون اکتشاف و استخراج سنگ آهن در ۱.۵ کیلومتر از  ۴.۵ کیلومتر پهنه معدنی آن انجام و ۲ خط خردایش سنگ آهن در این معدن فعال است.

وی با بیان اینکه محصول بعد از گذر از خط خردایش به کارخانه کنسانتره منتقل می‌شود، عنوان کرد: کارخانه کنسانتره نیز مربوط به همین معدن و دارای ۲ فاز است که فاز نخست آن به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم هم با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن بزودی وارد مدار تولید می‌شود.

ارزانی خاطرنشان کرد: عیار کنسانتره تولیدشده در این واحد معدنی ۶۶ درصد است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از معدن هم زمین مورد نیاز برای  احداث واحد گندله تامین شده و اوایل سال آینده احداث آن کلید خواهد خورد.

وی تصریح کرد: این مجموعه در حال حاضر برای ۴۲۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است و با شروع به‌کار فاز دوم کارخانه کنسانتره این تعداد به ۵۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

پایان پیام/

کد خبر 61

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =