کد خبر 6472
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

چین و ترکیه برنده محدودیت اروپا بر محصولات بلند روسی/ خیز اوکراین برای تصاحب بازار

چین و ترکیه برنده محدودیت اروپا بر محصولات بلند روسی/ خیز اوکراین برای تصاحب بازار

عرضه محصولات بلند روسی به بازار اتحادیه اروپا به طور کامل متوقف شده و این جایگاه توسط تامین کنندگان چین، ترکیه، کره جنوبی و هند تصاحب شده است. باید توجه داشت که امکان تامین محصولات بلند اوکراین به دلیل جنگ و مشکلات لجستیکی محدود است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ حمله روسیه به اوکراین وضعیت بسیاری از بخش‌های بازار جهانی فولاد را تغییر داده است. یکی از این بخش‌ها بازار محصولات فولادی بلند است که اوکراین و فدراسیون روسیه به طور سنتی تولیدات خود را عرضه می‌کردند. اما در این میان، عرضه محصولات بلند روسی به بازار اتحادیه اروپا به طور کامل متوقف شده و این جایگاه توسط تامین کنندگان چین، ترکیه، کره جنوبی و هند تصاحب شده است. باید توجه داشت که امکان تامین محصولات بلند اوکراین به دلیل جنگ و مشکلات لجستیکی محدود است.

واردات اروپایی‌ها

طبق آمار یورواستات، واردات محصولات بلند به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ با ۴.۷ درصد افزایش به ۸.۸۹ میلیون تن رسید. از جمله بزرگترین منابع وارداتی در سال گذشته می‌توان به کشورهای زیر اشاره کرد:

  •    ترکیه رشد ۳۳.۶ درصدی، تا ۱.۸ میلیون تن.
  •    چین رشد ۹۰.۳ درصدی، تا ۱.۱ میلیون تن؛
  •    اوکراین کاهش ۹.۷ درصدی به ۵۰۵.۶ هزار تن؛
  •    هند رشد ۷۶.۶ درصد تا ۴۹۱ هزار تن؛
  •    کره جنوبی رشد ۲۱.۴ درصد، تا ۲۰۳.۲ هزار تن؛
  •    ژاپن کاهش ۴.۷ درصدی به ۵۹.۷ هزار تن؛
  •    تایوان رشد ۷.۸ درصدی تا ۴۳ هزار تن؛

اگرچه عرضه محصولات بلند از فدراسیون روسیه به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ تا ۴۹.۵ درصد کاهش یافت، اما همچنان بسیار زیاد بوده و ۷۶۰.۸ هزار تن باقی مانده است. با این حال، برای تعدادی از اقلام محصولات بلند، صادرات روسیه به طور کامل یا جزئی از اواسط سال ۲۰۲۲ به دلیل اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا متوقف شده است.

در سال جاری، پویایی بازار واردات فولاد منفی شده است. در ماههای ژانویه تا آوریل، واردات محصولات بلند به اتحادیه اروپا با ۲۵ درصد کاهش به ۲.۷ میلیون تن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رسید.

از آنجایی که صادرات محصولات بلند از روسیه در سال ۲۰۲۳ ثبت نشده است، ذینفع اصلی خروج محصولات روسی و کاهش عرضه از اوکراین، چین بوده است که در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ نرخ‌های رشد متعددی را نشان می‌دهد و همچنین کره جنوبی با افزایش محموله‌ها به ترتیب ۲۱.۴ درصد و ۵۴.۸ درصد.

علاوه بر این، ترکیه و هند تامین کنندگان اصلی بودند، اما عرضه طولانی مدت آنها به اتحادیه اروپا در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ترتیب ۵۴ درصد و ۳۷.۳ درصد کاهش یافت.

بیشترین تقاضای محصولات بلند در اتحادیه اروپا شامل مفتول (۳۱% واردات)، میلگرد (۲۴-۲۷%)، سایر میلگردها و مفتول‌های آلیاژی فولادی (۱۴%)، پروفیل‌های نبشی، شکل و خاص (۷%) و مفتول (۶-۸%) است.

طبق گزارش انجمن EUROFER، واردات محصولات فولادی نهایی به اتحادیه اروپا از کشورهای ثالث در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ پس از کاهش ۳۳ درصدی در سه ماهه چهارم سال گذشته، کاهش یالانه ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. به ویژه واردات محصولات طویل سالانه ۱۵ درصد کاهش داشته است.

کسب سهمیه

افزایش شدید عرضه محصولات بلند به اتحادیه اروپا از تعدادی از کشورها با سیاست تحریم اتحادیه اروپا همراه است. بسته چهارم تحریم‌ها که شامل ممنوعیت عرضه محصولات فولادی روسیه به اتحادیه اروپا به ارزش کل ۳.۳ میلیارد یورو بود، همزمان سهمیه واردات برای سایر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا را افزایش داد. فولادسازان ترکیه، چین، هند و کره جنوبی از این موضوع نهایت استفاده را بردند. حداقل فولادسازان ترکیه به دلیل توزیع مجدد سهمیه‌ها انتظار یک میلیارد دلار سود اضافی را دارند.

قابل ذکر است که بخشی از سهمیه واردات بلاموضع مانده است. سهمیه‌های واردات میلگرد در اتحادیه اروپا در این دوره تنها ۲۴ تا ۶۶ درصد (بسته به کشور مبدا) تمام شده است، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ از آنها بسیار  استفاده شد که دلیل آن تقاضای ضعیف در بازار اروپا بود.

صادرات اوکراین

فولادسازان اوکراینی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ صادرات محصولات بلند را با ۴۰ درصد کاهش به ۲۵۳.۴ هزار تن رساندند. به احتمال زیاد فولادسازان اوکراین در نیمه دوم سال نمی‌توانند روند نزولی را معکوس کنند. محصولات بلند معمولاً در بخش ساخت و ساز استفاده می‌شوند و انجمن EUROFER انتظار دارد حجم ساخت و ساز در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۰.۵ درصد کاهش یابد. علاوه بر این، انجمن ارزیابی کلی خود از تقاضای فولاد در اتحادیه اروپا در سال جاری را از افزایش ۰.۳ درصدی به منفی ۳ درصد کاهش داده است.

عامل رشد اصلی در رابطه با مفتول مربوط به افزایش حجم صادرات محصولات سخت افزاری است. میله سیم ماده اولیه محصولات سخت افزاری است و تقریبا ۹۰ درصد از کل محصولات تولیدی صادر می‌شود. بنابراین، با درخواست برای این محصولات در خارج از اوکراین، تولید آنها افزایش یافته است.

بزرگترین مصرف کنندگان میله‌ها و میله‌های نورد گرم اوکراین برای ۶ ماه سال ۲۰۲۳ رومانی و لهستان بودند - به ترتیب ۴۷.۳ درصد و ۲۶.۴ درصد از نظر ارزش به خود اختصاص دادند. همچنین، لهستان (۳۷.۹٪) و آلمان (۲۱.۲٪) حدود ۶۰٪ سیم اوکراینی را مصرف کردند. از جمله خریداران اصلی سایر میله‌ها می‌توان به عراق (۳۳.۸%)، مولداوی (۲۸.۳%) و رومانی (۱۶.۹%) اشاره کرد.

در سال ۲۰۲۲، شرکت‌های فولاد اوکراین صادرات محصولات بلند را ۵۹.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش دادند و به ۷۴۸.۹۵ هزار تن رساندند. درآمد تولیدکنندگان فولاد از صادرات چنین محصولاتی با ۵۵ درصد کاهش در سال به ۶۹۳.۵۳ میلیون دلار رسید.

چشم انداز صادرات

بر اساس گزارش Research And Market، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ حجم بازار جهانی محصولات بلند به ۱.۰۱ تریلیون دلار افزایش یابد. روند رشد آن در دوره ۲۰۲۳-۲۰۳۰ به طور متوسط ​​۳.۸ درصد خواهد بود. همچنین، توسعه بازار ساخت و ساز در جهان به تقاضای میلگرد و مفتول کمک خواهد کرد. بازیگران کلیدی این بازار در حال افزایش ظرفیت و معرفی محصولات جدید هستند.

وضعیت بازار محصولات بلند اوکراین به دلایل واضح با بازارهای جهانی و اروپایی متفاوت است. در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲، سهم صادرات محصولات بلند از اوکراین به اتحادیه اروپا ۵.۷-۶.۶ درصد از کل حجم بود، اما در ژانویه تا آوریل به ۴.۲ درصد کاهش یافت.

در حالی که در سال ۲۰۲۱ روسیه ۱.۵ میلیون تن محصولات بلند به اتحادیه اروپا عرضه کرد (۱۷.۸ درصد از واردات اتحادیه اروپا)، در سال ۲۰۲۲ صادرات روسیه به اتحادیه اروپا متوقف شد. اوکراین می‌تواند این سهم بازار را که صدها هزار تن محصولات فولادی تخمین زده می‌شود، به خود اختصاص دهد. با این حال، باید حداقل تدارکات پایدار و ارزان‌تر و همچنین شرایطی برای افزایش تولید داخلی را داشته باشد.

از یک سو، لغو عوارض اتحادیه اروپا بر محصولات اوکراینی، همراه با ممنوعیت واردات محصولات نورد از روسیه، شرایط خاصی را برای واردات محصولات بلند از سایرذ کشورها ایجاد می‌کند. اما، این شرایط کافی نیست. تمام خطرات مربوط به درگیری در اوکراین همچنان باقی است. با توجه به این عوامل، نمی‌توان انتظار داشت که ArcelorMittal Kryviy Rih عرضه محصولات بلند به اتحادیه اروپا را افزایش دهد، زیرا در این صورت با کارخانه‌های اروپایی ArcelorMittal رقابت خواهد کرد.

به عبارت دیگر، تامین کنندگان اوکراین تنها در صورت عدم وجود یا کاهش شرایط فورس ماژور (به عنوان مثال، وقفه در تامین انرژی و آب)، رفع انسداد بنادر دریایی، یا حداقل بهبود لجستیک راه آهن با اروپا، قادر به جایگزینی تجهیزات روسیه خواهند بود. در غیر این صورت، محصولات بلند اوکراینی از نظر قیمت و ضمانت تحویل، توان رقابت با محصولات چین، ترکیه، کره جنوبی و هند را ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر 6472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =