کد خبر 774
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان مطرح کرد:

65 درصد تولید تیرآهن کشور برای ذوب‌آهن اصفهان / معدن‌داری با صنعت فولاد گره خورده است

65 درصد تولید تیرآهن کشور برای ذوب‌آهن اصفهان / معدن‌داری با صنعت فولاد گره خورده است

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: 65 درصد تولید تیرآهن کشور متعلق به ذوب‌آهن اصفهان است.

به گزارش آهن‌نیوز، نشست خبری مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با اصحاب رسانه در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان تهران یکشنبه ۲۳ مردادماه سال جاری با هدف  بررسی نقش ذوب‌آهن در استحکام و ایمنی ساختمان‌ها و افزایش سرعت ساخت و کاهش هزینه‌ها با رویکرد نهضت ملی برگزار شد.

کیفیت با ذوب‌آهن متولد شده است

ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در خصوص کیفیت محصولات این شرکت  گفت: در رابطه با استانداردها قواعد کامل و مستحکمی وجود دارد. قطعاً اداره استاندارد به‌عنوان یک مرجع حاکمیتی چه در تولید و نحوه مصرف تا جامعه‌ای که از آن محصول استفاده می‌کند، نظارت کافی و جامع را دارد. ذوب‌آهن اصفهان نیز بر روی کیفیت تولیدات خود به‌شدت نظارت دارد و این مسئله امروز نیست بلکه این اعتماد و اطمینان میراث گران‌قدر گذشتگان در ذوب‌آهن بوده و از نظر من امانت آیندگان است.

65 درصد تولید تیرآهن کشور متعلق به ذوب‌آهن اصفهان

وی ادامه داد: امروز 26 درصد فولاد کشور در وزارت تأمین، کار و رفاه اجتماعی تولید می‌شود که بزرگ‌ترین آن‌ها شرکت ذوب‌آهن است و بزرگ‌ترین مأموریت این شرکت ایجاد تحول در ساخت‌وساز کشور است. بر همین اساس در 6 ماه گذشته 12 محصول جدید را تولید کردیم. در اوایل انقلاب حدود 500 هزار تن با اشکال و تنوع محدود تولید داشتیم اما اکنون بیش از 53 نوع محصولات مختلف در ذوب‌آهن تولید می‌شود.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: بالغ‌ بر 65 درصد تولید تیرآهن کشور متعلق به ذوب‌آهن اصفهان است و تصمیم داریم که این میزان را به 100 درصد برسانیم و تحولی اساسی در زمان و قیمت وزن و تکنولوژی ساخت ایجاد کنیم این مسئله ممکن است برای ما هزینه و یا تغییر نوع گرید را به همراه داشته باشد اما این امانت گذشتگان را با تغییرات مثبت و رشد و توسعه به آیندگان تحویل خواهیم داد.

رخصتی همچنین در خصوص مشکلات تأمین مواد اولیه نیز گفت: در خصوص تأمین مواد اولیه محدودیت‌هایی را در کشور داریم معتقدم که در برخی از عرصه‌ها به‌ویژه در زغال‌سنگ و پوک باید سرمایه‌گذاری می‌شد در مقطعی کاهش قیمتی رخ داد اما همچنان این میزان برای ذوب‌آهن قیمت بالایی است چرا که این دوره کاهش قیمت بسیار کوتاه است و نمی‌تواند در کاهش قیمت محصولات ذوب‌آهن موثر باشد.

تمام محصولات ذوب‌آهن درجه یک هستند

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: محصولات ذوب‌آهن درجه یک و دو ندارد و در تمامی محصولات خود سقف استاندارد را رعایت کرده‌ایم؛ بنابراین محصولات هیچ تفاوتی از نظر کیفیت ندارند به دلیل اینکه اجازه نمی‌دهیم محصولی از ذوب‌آهن تولید و خارج شود که نام درجه دو داشته باشد و دلیل اینکه قیمت یک محصول با محصول دیگر متفاوت است به دلیل اندازه‌های متفاوت آن‌ها است و درجه و گرید آن به هیچ عنوان متفاوت نیست.

وی در خصوص صادرات نیز گفت: در سال گذشته حدود 40 درصد از محصولات ذوب‌آهن اصفهان صادر شد و صادرات ما یک تفاوت اصلی با رقبا دارد تفاوت ما با سایر رقبا این است که صادرات ما اغلب با هدف کسب درآمد و ارزش افزوده نیست بلکه برای تأمین و واردات مواد اولیه است.

رخصتی در خصوص اقدامات محیط زیستی به‌عنوان مسئولیت اجتماعی نیز گفت: از اوایل دهه 80 تمام پروژه‌های ذوب‌آهن پیوست محیط‌زیستی دارد. چراکه محیط‌زیست را امانت آیندگان می‌دانیم نه ارث گذشتگان؛ بنابراین حفظ آن از برنامه‌ها و اهداف اصلی ما است. معتقدم که نباید نگاه کاسبکارانه به مسئله محیط زیست داشته باشیم زیرا تولید آلاینده‌ها می‌تواند برای برخی درآمدی داشته باشد؛ بنابراین باید این درآمدها برای حفظ خود محیط زیست صرف شود نه برای توسعه و رشد میز و صندلی‌ها برای برخی.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان افزود: ذوب‌آهن اصفهان امروز با حدود  16 هزار و 420 هکتار فضای سبز بزرگ‌ترین عرصه ریشه‌دار دنیا را دارد. بر اساس قوانین ساخت‌وساز کشور حدود 25 درصد زمین‌های کارخانجات باید به فضای سبز اختصاص یابد؛ بنابراین ما برای مساحت 800 هکتاری خود باید حدود 200 هکتار را به عرصه ریشه‌دار و فضای سبز اختصاص دهیم که با یک محاسبه کوچک متوجه می‌شویم که این میزان حدود 82 برابر استاندارد تعریف شده کشور است. این درحالی است که نگه‌داری و تهیه این فضای سبز در سال حدود 150 میلیارد تومان هزینه دربر دارد که با اقلیم و آب و هوای اصفهان سازگار است و آبیاری بسیار کمی را می‌طلبد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در پایان گفت: در زنجیره مواد معدنی دچار نقصان و نیاز هستیم و تا مادامی که دولت و مسئولان تدابیری نکنند این مشکل رفع نخواهد شد. مهمترین مسئله امروز ما معدن‌داری است تا بتوانیم صاحب مواد معدنی شویم تا در آینده برای تأمین مواد معدنی مورد نیاز خود مشکل و نگرانی‌ نداشته باشیم. برای اولین‌بار در 50 سال گذشته توانستیم در تولید ذوب‌آهن حدود 3 درصد پیشتاز شویم و این به دلیل انباشت مواد اولیه‌ای است که داریم؛ بنابراین ما مشکلی با معدن‌داری نداریم چراکه ذوب‌آهن مجموعه کاملی از تولید فولاد است و تاریخ معادن با ذوب‌آهن گره خورده است؛ بنابراین خواهان بازگشت و پیوند معدن‌داری با ذوب‌آهن هستیم و آماده هستیم که معادن را از دولت خریداری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =