کد خبر 781
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

اصلاح قیمت‌گذاری شمش فولاد بر اساس قیمت جهانی

اصلاح قیمت‌گذاری شمش فولاد بر اساس قیمت جهانی

در شرایطی که بورس کالا قیمت پایه شمش فولاد را برای چند هفته متوالی مطابق شاخص متال بولتن فوب ایران در محدوده ۱۱٫۸ الی ۱۲٫۶ میلیون تومان در هر تن قیمت‌گذاری می‌کرد که بورس کالا در این شرایط اقدام به اصلاح قیمت پایه به رقم نزدیک‌تر به کشف شده کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با اشاره به فرمول قیمت‌گذاری مقاطع فولادی در بورس کالا گفت: بر اساس مقررات و اسناد بالادست، بورس کالا اختیار تعیین فرمول و قیمت پایه محصولات فولادی را دارد و هر زمان که بازار از روال عادی خارج شود و قیمت کشف شده با واقعیت بازار همخوانی نداشته باشد، می‌تواند در هماهنگی با شورای عالی بورس و نهادهای بالادست اقدام به اصلاح فرمول قیمت پایه و محدودیت‌های بهین‌یاب و تقاضا را کاهش یا برقرار کند.

صباغ ادامه داد: بورس کالا این فرمول قیمت‌گذاری را سال‌هاست اجرا می‌کند و اقدام هفته گذشته این شرکت در اصلاح فرمول قیمت پایه شمش فولاد و محصولات فولادی براساس این فرایند صورت گرفته است.

وی فرایند اجرایی بورس کالا را اقدامی در جهت تنظیم و ثبات‌بخشی بازار عنوان کرد و توضیح داد: این شرکت با رصد معاملات روزانه و در زمان‌هایی که بازار در شرایط رکود (افت تقاضا) یا در شرایط رقابتی خارج از عرف و یا اختلاف قیمت فاحش بین بورس، بازار داخلی و جهانی قرار دارد، از طریق تغییر فرمول قیمت پایه و تغییر محدودیت خرید بهین‌یاب و سایر ابزارها به گونه‌ای عمل می‌کند که بازار به نقطه ثبات و تعادل نزدیک شود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با اشاره به قیمت‌گذاری شمش فولاد بر اساس قیمت جهانی گفت: در شرایطی که بورس کالا قیمت پایه شمش فولاد را برای چند هفته متوالی مطابق شاخص متال بولتن فوب ایران در محدوده ۱۱٫۸ الی ۱۲٫۶ میلیون تومان در هر تن قیمت‌گذاری می‌کرد، مشتریان از طریق رقابت حدود ۴% تا ۱۴% اقدام به افزایش قیمت کشف‌شده به محدوده بالای ۱۳ میلیون و بعضا ۱۴ میلیون تومان می‌کردند که به معنی ارزانی قیمت پایه بود و طبیعی است که بورس کالا در این شرایط اقدام به اصلاح قیمت پایه به رقم نزدیک‌تر به کشف شده کند.

صباغ همچنین افزود: در برخی موارد، قیمت ارزان‌تر از واقعی در بورس کالا می‌تواند بر قیمت‌های صادراتی فوب ایران تاثیر نامطلوب گذاشته و مشتریان خارجی تقاضای تخفیف غیرمنطقی کنند که به صلاح نیست.

وی ادامه داد: الگوی وزارت صمت در خصوص کالاهای منبع پایه، کشف قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا، کاهش وابستگی قیمت پایه به دلار و قیمت‌های جهانی است که این سه عامل در فرمول جدید قیمت بورس کالا لحاظ شده است.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو تصریح کرد: کاهش وابستگی به دلار و قیمت‌های صادراتی در فرمول قیمت پایه بورس کالا نباید بگونه‌ای باشد که از رقابت‌پذیری صادرات کاسته شود و ضروری است شرکت‌هایی که محصولات تولیدی خود را در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند، همچنان قابلیت دسترسی به مواد اولیه را با قیمت‌های جهانی داشته باشند.

صباغ درباره راهکار رقابت‌پذیری صادرات تاکید کرد: تقویت معاملات رینگ صادراتی بورس کالا که بر مبنای ضریبی از شاخص متال بولتن کشف قیمت می‌شود، راهکار مطرح شده این موضوع بوده و در دستور کار قرار دارد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =