کد خبر 801
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹

تحلیل روزانه قیمت بازار داخلی/ ادامه ثبات

تحلیل روزانه قیمت بازار داخلی/ ادامه ثبات

در حال حاضر همه‌ بازارها در انتظار توافق هستند و تغییرات چندانی در نرخ محصولات خود اعمال نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام که در شرایط فعلی به مهمترین فاکتور اثرگذار در بازار تبدیل شده است، حاکی است که دستیابی به توافق بسته به تصمیم آمریکا است. آنطور که از اخبار و گزارشات برمی‌آید سه موضوع محور اختلافات ایران و ایالات متحده است که شامل این موارد می‌باشد: ۱- رفع تحریم‌های ایران، ۲- عدم دخالت آژانس در مسائل پادمانی، ۳-- بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران. تصمیم درباره این سه بند به آمریکا بستگی دارد. اگر این سه نظر تأمین شود ظاهرا ایران آمادگی توافق نهایی را دارد.

اما در واکنش به آن مقامات اروپایی این درخواست ایران را سختگیرانه خواندند و رسانه‌های داخلی نیز توافق بدون تضمین را تکرار خسارت محض تلقی کردند.

با این اوصاف تا زمان انتشار خبر رسمی درین‌باره احتمالا دلار کف ۳۰ الی ۳۱ هزار تومان را حفظ کند. اما در کل به نظر می‌رسد در یک ماه آتی اوضاع به همین منوال باشد یعنی بازار در حالت انتظار و معلق خواهد بود.

روز دوشنبه اکثر محصولات فولادی ثبات قیمت داشتند و شماری از شرکت‌ها نیز قیمت روز آهن را با کاهش قیمت اعلام کردند. در حال حاضر همه‌ بازارها در انتظار توافق هستند و تغییرات چندانی در نرخ محصولات خود اعمال نمی‌کنند. در ادامه به بررسی قیمت آهن‌آلات در بازارهای داخلی پرداخته می‌شود.

بازار آهن

طبق آمار قیمت روز میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در چند کارخانه از جمله میلگرد ابرکوه و بافق یزد کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت، به طوری که کف نرخ میلگرد در بازار روز گذشته حدود ۱۵ هزار تومان برآورد شد. امروز نیز قیمت میلگرد در پنج شرکت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و تنها دو شرکت بدون تغییر اعلام قیمت کردند.

قیمت روز انواع ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی در اثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین نرخ روز ورق سیاه و انواع آن نیز ثبات نسبی داشتند اما در چند کارخانه از جمله کارخانه ورق سیاه اکسین و کاویان افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در سه شرکت ۵۰ تا ۲۵۰ تومان کاهش داشت و شرکت‌ها ناب تبریز و نورد آریان فولاد هنوز اعلام قیمت نکردند.

قیمت تیرآهن کیلویی ثابت بود و در بخش شاخه‌ای شرکت ذوب آهن نرخ اکثر محصولات کیلویی ۱۰ تا ۹۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

قیمت پروفیل مبارکه در تمامی شرکت‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان افت کرد و در برخی سایزهای یک شرکت شاهد ثبات قیمت بودیم.

بازار بورس

بورس تهران امروز با نگاه ویژه به اخبار و تحولات امیدوارکننده برجامی و با اقبال ویژه سمت تقاضا به صنایع خودرویی، بانکی و عموم نمادهای کوچک و متوسط آغاز به کار کرد؛ اما پس از مدتی نوسانات منفی بازارهای جهانی و البته چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار آزاد در صورت احیای برجام، موجب افزایش تحرکات سمت عرضه در نمادهای صادراتی مثل پالایشی، پتروشیمی و فلزات شده و با تزریق جو منفی به کلیت بورس، حتی نمادهای خودرویی و بانکی نیز با افت قیمت روبرو شدند. همین موضوع شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرد تا معاملات چهارمین روز هفته، قرمز رنگ به پایان برسد.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۴ هزار و ۱۸۷ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۵۱۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۳۹۶ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۹۸ هزار و ۶۲۴ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی با کاهش ۷ هزار و ۹۶۵ واحدی، رقم یک میلیون و ۳۹ هزار و ۹۸۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «بپاس»، «شراز»، «شاوان»، «فغدیر»، «صبا»، «شجم» و «کگهر» بیشترین تاثیر را در روند شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «اخابر»، «دانا»، «های وب»، «پترول» و «وتجارت» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وبانک»، «سصفها»، «فمراد»، «کترام» و «سکرد» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در تابلوی معاملات تالار صنعتی بورس کالا نیز امروز سه شنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، از ۱۴ هزار و  ۹۵۰ تن محصول فولادی فقط ۴ هزار و ۹۵۰ تن مورد معامله قرار گرفت. که در ورق گالوانیزه با کاهش حجم عرضه رو به رو بودیم.

در همین حال، ۳ هزارتن ورق رنگی با قیمت پایه ۲۵۵ هزار تن عرضه شد که به دلیل کمبود تقاضای لازم به روی تابلوی معاملات تالار صنعتی بورس کالا راه پیدا نکرد.

علاوه براین ۴ هزار تن ورق گالوانیزه در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت ۱٫۶ درصد به میزان ۳ هزار و ۵۵۰ تن یعنی معادل ۳۲ درصد از حجم آن به فروش رسید.

۹۵۰ تن از حجم ورق قلع اندود درتابلوی معاملاتی امروز بورس کالا بدون رقابت ۹۵۰ تن از ورق قلع اندود در تالار صنعتی بورس کالا به روی تابلو رفت و با قیمت پایه ۳۳۸ هزار و ۲۱۰ ریال معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =