کد خبر 8208
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲

مدیرعامل فولاد در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز:

تحریم مانع پیشرفت صنعت فولاد نیست/ثبات قوانین، رکن اصلی توسعه فولاد ایران

تحریم مانع پیشرفت صنعت فولاد نیست/ثبات قوانین، رکن اصلی توسعه فولاد ایران

مدیرعامل فولاد مبارکه معتقد است اگر در صنعت فولاد تسهیل‌گری درستی انجام گیرد؛ صنعت فولاد ایران که همانند خود فولاد صنعت مقاومی است، علی‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌ها، راه خودش را پیدا می‌کند، البته به شرطی که مزیت‌های آن حذف نشود.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در رابطه با امکان توسعه صادرات صنعت فولاد ایران در شرایط تحریم در حالی که ارتباط با بانک‌های جهانی نیز قطع است به خبرنگار پایگاه خبر آهن‌نیوز گفت: طبیعتا عدم ارتباط با بانک‌های جهانی، مقداری کار را برای فولادسازان سخت می‌کند اما راه‌هایی نیز برای شکوفا شدن در همین شرایط وجود دارد.

وی به عنوان راهکار توسعه‌ای در این شرایط بیان کرد: در حال حاضر کشورها برای توسعه فولاد سبز، تسهیلات و یارانه‌های جبرانی قابل ملاحظه‌ای در عرصه بین‌الملل برای افرادی که به سمت فولاد سبز حرکت کنند؛ قرار داده‌اند. این موضوع برای شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند بسیار تسهیل‌گر است.

طیب‌نیا به عنوان نمونه چین را در حوزه تسهیل‌گری در صنعت چین مثال زده و تصریح کرد: این کشور در دو دهه گذشته برای صنعت فولاد بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار تسهیلات جاری در اختیار صنعت فولاد قرار داده است. این موارد در رقابت‌ها مهم است اما ما بدون این موارد و با محدودیت این موارد با منابع داخلی خودمان توسعه‌ها را اجرا کرده و پیش رفته‌ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن ابراز امیدواری از امکان توسعه با وجود محدودیت‌های خارجی اما از برخی موانع داخلی گلایه کرده و اظهار داشت: به نظر بنده چیزی که برای ما در این شرایط مهم است در حقیقت پایداری و ثبات قوانین در حوزه زیرساخت‌ها است. همچنین حمایت‌های هدفمندی باید از صنعت که بتواند به توسعه زیرساخت‌ها کمک کند، انجام گیرد و مجوزهایی که باید داده شود. ما خیلی منتظر نیستیم که دولت در حوزه‌های برق، گاز، انرژی و آب، مسائل ما را حل کند فقط تسهیل‌گری انجام دهند و شرایط را فراهم کنند تا مزیت‌های این صنعت از ما گرفته نشود.

به گفته این فعال صنعتی بسیاری از کشورهای دنیا برای صنعت فولاد، به عنوان صنعت مادر در صدد افزایش رقابت‌پذیری از طریق اعطای تسهیلات کم‌بهره، توسعه صادرات و سیاست‌های ارزی متناسب و متناظر، پرداخت هدفمند یارانه‌ها و غرامت‌ها، سیاست‌های تعرفه‌ای و تسهیل‌گری در تأمین مواد خام و اولیه و کاهش بهای برق و گاز فولادی‌ها بوده و پشتیبان سایر صنایع نیز است.

طیب نیا با ذکر این موارد به برنامه‌ریزی درست کشورهای رقیب ما برای صنعت فولاد اشاره کرده و بیان کرد: اگر در هر قسمتی از دنیا، مثل هندوستان و ترکیه که رقبای ما هستند صنایع با مشکلی مواجه شوند از طریق سیاست‌های سریع و هوشمندانه و هدفمندی که توسط سیاست‌گذار تعیین شده؛ به راحتی برطرف می‌شود. به عنوان مثال در هندوستان وزارت فولاد تشکیل شده است. هدف آن هم صرفا تسهیل‌گری است. تسهیل‌گری در حوزه تسهیلات، مواد اولیه، توسعه‌ها و مواردی از این دست است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما فقط تسهیل‌گری انجام دهیم؛ صنعت فولاد ایران که همانند خود فولاد صنعت مقاومی است، علی رغم تحریم‌ها و محدودیت‌ها، راه خودش را پیدا می‌کند. البته به شرطی که مزیت‌های آن حذف نشود؛ این صنعت مسیر خود را ادامه خواهد داد و به سایر صنایع کمک می‌کند تا قوت بگیرند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =