کد خبر 833
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

نرخ بهره بانکی به نفع بازار سرمایه یا ضرر؟

نرخ بهره بانکی به نفع بازار سرمایه یا ضرر؟

در صورتی که نرخ بهره در روند نزولی قرار بگیرد، می‌تواند تأثیر مثبتی در وضعیت بازار داشته باشد و هر چه به مقدار آن افزوده شود، تأثیر منفی در بورس خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت نرخ بهره بین بانکی بیان کرد: در راستای بهبود وضعیت اقتصادی مصوبه ۱۰ بندی تصویب شده است که براساس بند آخر آن، میزان نرخ بهره نباید به بیش از ۲۰ درصد برسد. البته در این میان، پنج شنبه گذشته برخی بانک‌ها در نامه‌ای، اعداد بالایی را برای این نرخ برای سودآوری پیشنهاد کردند.

وی با بیان اینکه در هفته‌های متوالی نرخ بهره بین بانکی به بیش از حد مجاز رسیده است. گفت: برای پیش‌بینی نتایج تثبیت نرخ بهره، ابتدا باید به آن جامه عمل پوشاند و سپس می‌توان نتایج آن را تحلیل کرد. در واقع، با توجه به شرایطی که در بازار سرمایه وجود دارد، باید دید نرخ بهره بین بانکی به مرور در کدام یک از روندهای افزایشی و یا کاهشی قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأثیرات این اقدام عنوان کرد: در حالی سقف نرخ بهره بین بانکی ۲۰ درصد در نظر گرفته شد که در حال حاضر این مقدار در کف نرخ قرار دارد. البته در صورتی که نرخ بهره در روند نزولی قرار بگیرد، می‌تواند تأثیر مثبتی در وضعیت بازار داشته باشد و هر چه به مقدار آن افزوده شود، تأثیر منفی در بورس خواهد گذاشت.

کردی در پایان اظهار کرد: برخی منتقدین این حوزه معتقدند در جامعه‌ای که عدد تورم بسیار بالا و نرخ بهره واقعی منفی است، تثبیت آن می‌تواند در اقتصاد کشور موثر واقع شود. البته در این بین باید اضافه کرد که تأثیر این اقدام سریع نخواهد بود اما در بلند مدت می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =