کد خبر 89
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

چالش‌های جدید صنایع فولادی با شروع قطعی برق

چالش‌های جدید صنایع فولادی با شروع قطعی برق

ادامه‌دار شدن محدودیت مصرف انرژی هزینه‌های تولید مقاطع فولادی و همچنین سرمایه‌گذاری را حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز برخی کارشناسان صنعت معتقدند عدم توجه به اقتصاد برق و اختصاص برق یارانه‌ای به صنایع فولادی کشور از علل قابل توجه عدم بهره‌وری در صنعت فولاد است که موجب می‌شود تلاش برای بهینه‌سازی انرژی به کندی انجام شود. این در حالیست که با نزدیک شدن به فصل گرما باز هم اخبار قطعی برق و اعمال محدودیت مصرف آن به گوش می‌رسد، اگرچه برخی این اخبار را تأیید و برخی دیگر تکذیب می‌کنند.

افت تولید صنایع فولادی به دنبال قطعی برق ادامه دارد

بهادر احرامیان عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همین زمینه اظهار کرد: با گرم شدن هوا قطعی برق پیش‌بینی می‌شد اما زمان دقیق آن مشخص نشده بود. در حال حاضر با توجه به شروع گرما، احتمال دارد زمان‌بندی قطعی برق در روزهای آینده اطلاع‌رسانی شود.

این فعال صنعتی گفت: چالش قطعی برق سال گذشته نیز اتفاق افتاد و ظاهراً امسال نیز ادامه دارد، با اعمال محدودیت مصرف برق احتمالاً فعالیت غالب تولیدکنندگان محدود و حتی متوقف شود و برخی از کارخانه‌ها به کلی از تولید خود دست بکشند، اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد و این بحران حل نشود صنعت فولاد خسارت زیادی را متحمل خواهد شد.

وی همچنین افزود: ادامه‌دار شدن این بحران علاوه‌ بر تعطیلی واحدها و خسارت‌های مالی و آسیب جدی به صنعت فولاد، بیکاری کارگران و برخی عواقب جبران‌ناپذیر دیگر را در پی خواهد داشت. محدودیت برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان اگر از اساس و زیرساخت اصلاح نشود صنعت فولاد را به زوال می‌کشاند.

احرامیان در پایان تأکید کرد: ادامه‌دار شدن محدودیت مصرف انرژی هزینه‌های تولید مقاطع فولادی و همچنین سرمایه‌گذاری را حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.

حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان نیز در زمینه قطعی برق و عواقب آن اظهار کرد: با اعمال محدودیت‌ها که احتمالاً تا پایان تابستان نیز ادامه داشته باشد، فولاد خراسان جزو واحدهایی است که به طور کامل فعالیت خود را متوقف و در این ایام دیگر شمش تولید نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: قطعی برقی که در تابستان سال گذشته نیز اتفاق افتاد به بیکاری تعداد زیادی از نیروهای انسانی و افت تولید شمش منجر شد و اگر همین روند در سه سال آینده ادامه داشته باشد، زیان وارده به صنعت فولاد غیرقابل جبران خواهد بود و برنامه پنج ساله توسعه نیز عملی نخواهد شد.

بختیاری ضرر مالی قطعی برق سال گذشته را ۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در بخش تولید رقم بزرگی است و نکته قابل ذکر این است که مشکل برق همچنان حل‌ نشده و فعلاً نیز محدودیت مصرف انرژی برای صنایع مشخص نشده است.

همچنین قطع برق دوباره صنایع فولاد در حالی رخ می‌دهد که آخرین آمارهای مجمع جهانی فولاد نشان می‌دهد تولید فولاد ایران در ۱۱ ماه ابتدایی پارسال نسبت به دور مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۴ درصد افت کرده است.

صدور عوارض صادراتی از عوامل مهم قطعی برق است

سید رضا شهرستانی یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: یکی از دلایلی که نشان‌دهنده حتمی بودن قطعی برق است، اختصاص دادن عوارض صادراتی برای محصولات فولادی است. از جمله دلایلی که برای صادرات فولاد عوارض اختصاص دادند نگرانی در رابطه با صادرات فولاد بود که اکنون که با کمبود ارز مواجه هستیم، کاهش فولاد صورت می‌گیرد و در ادامه موجب افزایش قیمت فولاد می‌شود. به نظر می‌رسد با اتفاق‌هایی که در حال رخ دادن است، صنعت فولاد قطعاً با کاهش و قطعی برق مواجه خواهد بود و اگر شرایط بدتر از سال گذشته نباشد یقیناً بهتر نخواهد بود.

وی عنوان کرد: در رابطه با صنایع کوچک مقیاس فولادی به نظر می‌رسد که بخش خصوصی در مرحله زیان بوده است با توجه به سیاست‌هایی که برای مواد اولیه همچون آهن اسفنجی قیمت‌های سنگینی را تعیین کردند، با این وجود تامین مواد اولیه برای بسیاری از صنایع کوچک مقیاس دشوار شده و ادامه این موضوع منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط مقیاس فولادی شده است.

پیش‌بینی می‌شود که کمبود برق و گاز در سال جاری نیز به مشکلات این واحدها اضافه کند و تعداد زیادی از آنها به سمت تعطیلی حرکت کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: در رابطه با میزان تعرفه‌های صادراتی نیز بازنگری انجام شده و عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی همچون شمش و اسلب کاهش یافته است، به طوری‌که پیش‌تر میزان عوارض صادراتی شمش فولادی ۱۷ درصد بود که اکنون به ۱۱ درصد رسیده است. همچنین عوارض صادراتی اسلب با کاهش دو پله‌ای از ۲۲ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 89

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =