کد خبر 999
۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

وضعیت مقاطع فولادی در ایران و جهان

وضعیت مقاطع فولادی در ایران و جهان

در بازارهای خارجی تقاضای فولاد به حداقل خود رسیده است؛ در ایران نیز بازار تحت تاثیر برجام قرار گرفته و در بورس به عدم‌تعادل در بازار فولاد دامن زده است و به همین دلیل امکان تصمیم‌گیری را از فعالان اقتصادی گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازارهای خارجی با هفته گذشته تفاوت جدی نداشته است، رکود اقتصادی در اروپا و امریکا شدت گرفته و همین امر سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار داده در نتیجه تقاضای فولاد به حداقل خود رسیده است. روند نزولی قیمت مسکن در امریکا انگیزه‌های ساخت و ساز را کاهش داده است بخش مسکن چین همچنان یورتمه‌وار به حرکت خود ادامه می‌دهد نه می‌ایستد و نه سرعت می‌گیرد بنابراین باید منتطر فصل سرما شد که شکل تقاضا را تغییر می‌دهد.

اما در ایران همه چیز تحت تاثیر برجام قرار گرفته فضای اقتصادی ایران انباشته از سیاست شده در نتیجه تصمیم‌گیری در این بازار عملاً امکان‌پذیر نیست بحث قیمت‌گذاری فولاد در بورس به این عدم‌تعادل در بازار فولاد دامن زده است و به همین دلیل امکان تصمیم‌گیری را از فعالان اقتصادی گرفته است.

سنگ آهن
در هفته‌ای که گذشت در بازار سنگ آهن وارداتی در چین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد حدود ۶ دلار بهبود داشته به نزدیکی ۱۰۶ دلار هر تن سی اف آر چین رسید. البته بیشتر رشد قیمت مربوط به روزهای آخر هفته بود. افزایش تولید فولاد کارخانه‌های چینی به بهبود جو بازار سنگ آهن کمک نمود. از طرفی گرمای بی سابقه و مشکل کمبود برق واحدهای صنعتی هنوز در چین ادامه دارد که بر فعالیت‌های ساختمانی نیز اثر می‌گذارد.

قراضه
 هفته گذشته بازار واردات قراضه در ترکیه تا ۴ دلار بهبود را تجربه کرده به ۴۰۲ دلار هر تن سی اف آر رسید. در کل سکوت بازار قراضه ترکیه ادامه داشت چرا که فولادسازان ترکیه با رکود بازار محصولات خود روبرو هستند. عرضه قراضه کم است و سایر بازارها نیز خریدارند از این رو فروشنده‌ها نسبت به قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار مقاومت می‌کنند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن صعودی بود و از ۳۱۰ دلار به ۳۳۸ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  ۲۵ دلار بالا رفته ۴۲۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
هفته گذشته میلادی متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از ۵۲۰ دلار به ۵۰۵ تا ۵۱۲ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین بیلت صعودی بود و از ۵۳۶ دلار به ۵۴۹ تا ۵۶۳ دلار هر تن درب کارخانه رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از ۵۱۰ دلار به ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. در ترکیه نیز معامله بیلت وارداتی در ۵۶۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
بیلت صادراتی ایران نیز از ۴۵۶ تا ۴۵۸ دلار به ۴۵۵ تا ۴۶۲ دلار هر تن فوب رسید.

وضعیت مقاطع فولادی در ایران و جهان

قیمت شمش روند نزولی داشت که علت آن ضعف بازار تقاضا بود. امیدواری به نشست روز دوشنبه در وزارت صمت بازار را در صبر و انتظار نگهداشت و پس از معلوم شدن بی‌نتیجه بودن نشست مربوطه سیاست انتظار بازار تشدید شد. به همین دلیل شمش‌های عرضه شده در بورس با توجه به فاصله زیاد با بازار معامله نشد.

مقاطع
هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی در ۵۹۵ دلار هر تن فوب ثبات داشت.  
میلگرد صادراتی ترکیه  تا ۸ دلار افت داشته ۶۴۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی ترکیه نیز میلگرد تا ۱۳ دلار ارزان تر شده ۶۵۰ دلار هر تن درب کارخانه بود. میلگرد صادراتی سی آی اس نیز از ۶۳۱ تا ۶۳۳ دلار به ۶۲۵ تا ۶۲۸ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد  در ۹۹۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۳۰ یورو افت داشته ۹۵۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

وضعیت مقاطع فولادی در ایران و جهان

در ایران نیز قیمت میلگرد روند نزولی داشت. کاهش قیمت شمش و امیدواری به برگشت برجام انتظار بازار را تشدید کرد و همین امر به رکود معاملات منجر شد.
ورق
هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس تا ۱۵ دلار ارزان‌تر شده ۵۲۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز حدود ۵۹۹ دلار هر تن فوب بود که تا ۴ دلار افت داشت. در بازار واردات ترکیه ورق گرم روسیه ۵۹۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که ۵ دلار افت هفتگی داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۵۰ یورو افت داشته ۷۰۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم ۳۰ دلار ارزان‌تر شده ۷۷۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس ۱۵ دلار رشد داشته ۴۳۰ دلار هر تن فوب شد و اسلب صادراتی ایران نیز از ۴۳۵ دلار به ۴۳۰ تا۴۴۵ دلار هر تن فوب رسید.

 

وضعیت مقاطع فولادی در ایران و جهان

در ایران ورق مبارکه با توجه به مقاومت تجار و ضرر سنگین آنها از خریدهای قبلی روند صعودی به خود گرفت اما بازار آن همچنان راکد باقی ماند. قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه ۱۸۰۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۱۸۱۰۰۰ ریال رسید.
 از آنجا که قیمت ورق اکسین به زیر قیمت کارخانه در بازار رسیده بود فروشندگان آن در مقابل افت قیمت مقاومت کردند ولی شروع عرضه های کارخانه این مقاومت را پایدار نگاه نخواهد داشت سیستم فروش اکسین به گونه‌ای است که قیمت تمام شده برای خریدار بیشتر از قیمت بازار در می‌آید به همین دلیل سفارشات اکسین از سمت بازار در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت. روند نزولی قیمت اسلب در بازار داخل و خارج به این وضعیت کمک می‌کند.

با توجه به رکود تقاضا ورق روغنی روند نزولی داشت ولی قیمت این کالا با حاشیه سود بسیار  اندک و بعضاً ضرر برای تجار روبروست به همین دلیل انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی این کالا نیست.
ورق گالوانیزه روند نزولی داشت افت قیمت ضخامت ۵۰/۰ و ۶۰/۰ میلیمتر عامل اصلی کاهش قیمت میانگین این کالا بود. پایین آمدن نرخ ارز و  رکود بازار ورق گرم به این دامنه کمک کرد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =