کد خبر 100
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

مدیرعامل مجتمع ذوب آهن سیرجان حدید جنوب:

کمبود در تولید میلگرد پروژه‌های دولتی را به چالش می‌کشد

کمبود در تولید میلگرد پروژه‌های دولتی را به چالش می‌کشد

هم‌اکنون ظرفیت تولید میلگرد در کشور حدوداً 30 میلیون تن در سال است که نیمی از آن به مصرف داخل می‌رسد و نیم دیگر آن صادر می‌شود. چالش‌های صنعت میلگرد پروژه‌های دولتی را نیز با مشکل روبرو می‌کند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، حسن درویش زیدآبادی عضو تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه بخش خصوصی صنعت تولید فولاد و میلگرد و شمش، روزهای سختی را از سر می‌گذراند گفت: با مصوبات جدید در حوزه تولید مواد اولیه مانند شمش و همچنین تعرفه‌گذاری‌های نامعقول برای صادرات، نه تنها پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن از سوی دولت با کمبود این محصول روبرو می‌کند بلکه مقوله صادرات نیز از ناحیه این مصوبه‌ها آسیب می‌بیند.

درویش زیدآبادی گفت: صنایع فلزی ایران در عین آنکه به شکلی عیان از بابت مناقشات سیاسی موجود در بین بسیاری از کشورهای جهان است از یک سو با بی‌قاعدگی و عدم برنامه‌ریزی موجه و معقولانه متولیان حاکمیتی از سوی دیگر در تنگناهای شدید و گاه بسیار خطرناکی قرار گرفته، توان تولید میلگرد برای اجرای پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن برای اقشار کم‌درآمدتر را از دست می‌دهد.

فعالان این صنعت هم‌اکنون از چند ناحیه در فشارند که هر کدام از آنها می‌تواند به راحتی باعث شود تولیدکننده میلگرد، عطای تولید را به لقایش ببخشد و چه‌بسا همان اندک سرمایه باقی مانده خود را نیز به سمت و سوی بازارهای کاذب ببرد و در حقیقت خط پایانی بر فعالیت صنعتی خودش بکشد.

درویش زیدآبادی، مدیر عامل مجتمع ذوب آهن و تولید میلگرد سیرجان حدید جنوب درباره مشکلاتی که در حوزه تولید میلگرد وجود دارد و چالش‌هایی که تولیدکنندگان واقعی این بخش با آن مواجه‌اند گفت: چالش‌های صنعت میلگرد پروژه‌های دولتی را نیز با مشکل روبرو می‌کند.

وی با تأکید بر سقف تولید حداکثری فعلی میلگرد در کشور گفت: هم‌اکنون ظرفیت تولید میلگرد در کشور حدوداً 30 میلیون تن در سال است که نیمی از آن به مصرف داخل می‌رسد و نیم دیگر آن صادر می‌شود. وقتی تولید با مخاطره روبرو شود میزان تولید هم پایین می‌آید و طبعاً از آنجا که نیاز داخلی از صادرات مهم‌تر است، حوزه صادرات هم با کسری و کاهش روبرو می‌شود و به همان میزان ارزآوری کم‌تر می‌شود که در شرایط فعلی اقتصادی به هیچ وجه به نفع کشور نخواهد بود. بدین ترتیب محورهای بسیار مهمی که رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته‌اند نیز از این ناحیه متاثر می‌شود. تولید، خلق ارزش افزوده و اشتغال کاهش پیدا می‌کند و بعد از آن بحران‌های بعدی یک به یک سر باز می‌کند.

زیدآبادی با اشاره به اینکه صنعت میلگرد و فولاد جزو صنایع مادر به حساب می‌آیند گفت: یکی از پرسش‌های فعلی ما از سیاست‌گذاران این است که اگر قرار دولت بر این شده که ساخت مسکن ارزان دولتی و قابل حصول برای قشر کم‌درآمد را اجرایی کند چگونه میلگرد که یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین مصالح موردنیاز چنین ساخت و سازی است را تأمین خواهد کرد؟ آن هم وقتی حجم ساخت مسکن از سوی دولت اینچنین گسترده و پر تیراژ است؟ در شرایطی که تولیدکننده میلگرد تحت چنین مشکلاتی قرار دارد، دولت نیاز به این محصول را چگونه برآورده خواهد کرد؟

وی در پایان گفت: تردیدی نیست که متولیان بخش صنعت کشور باید یکبار دیگر مناسبات حاکم بر بازار و همچنین مشکلات و موانع پیش روی کسب و کار را مجدداً با کمک نمایندگان بخش خصوصی واقعی مورد بحث قرار دهند و قوانینی که روند تولید را با مشکلات اساسی مواجه ساخته است حذف کنند و با تعریفی مجدد برای رشد و توسعه این صنعت توسط بخش خصوصی گام بردارند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =