کد خبر 10140
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

سامانه جامع تجارت، سفته‌‎‌بازی در بازار آهن را کم کرد

سامانه جامع تجارت، سفته‌‎‌بازی در بازار آهن را کم کرد

محمد اصفهانی در رابطه با وجود بحث سفته بازی و دپو محصولات در انبارهای بازار آهن گفت: بازار مقاطع فولادی در طی چند سال‌ گذشته به علت قانون ثبت در سامانه جامعه تجارت، از بحث سفته‌بازی فاصله گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، وجود ارگان‌های نظارتی در بازار آهن و فولاد می‌تواند در مدیریت هرچه بهتر این بازار که یکی از بازارهای وسیع در بحث چرخه اقتصادی کشور است مؤثر باشد. 

محمد اصفهانی، فعال بازار در این رابطه با گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز، با تاکید بر اینکه بازار آهن و فولاد در سالیان اخیر از شکل و قالب سنتی خود فاصله گرفته است، بیان کرد: کنترل بازار فولاد در حال حاضر به نوعی دست دولت است. 

وی در ادامه افزود: کنترل بازار فولاد درحال حاضر بدین شکل است که وجود چندین سامانه نظارتی از جمله سامانه جامع تجارت و با محوریت و مرکزیت بورس کالا کنترل می‌شود. 

او نقش اتحادیه‌ها در بازار فولاد را در حال حاضر خیلی کم رنگ عنوان کرده و تصرح کرد: در واقع در بحث کنترل بازار به نوعی اتحادیه‌ها کنار زده شده‌اند و آنچه که سمت و سوی بازار را مشخص می‌کند، سیاستگذاری‌هایی است که در بورس کالا صورت می‌گیرد. 

به گفته این فعال بازار آهن، پیچ تنظیم قیمت، حجم عرضه‌ها و حتی تقاضا کاملا به نحوه مدیریت عرضه‌ها در بورس کالا بستگی دارد. 

سفته‌بازی در بازار آهن تقریبا صفر شده است

محمد اصفهانی در رابطه با وجود بحث سفته بازی و دپو محصولات در انبارهای بازار آهن تاکید کرد: در بازار مقاطع فولادی در طی چند سال‌ گذشته به علت قانون ثبت در سامانه جامعه تجارت مشکلی نبوده است. به عبارتی با الزامی که به تمامی زنجیره فولاد در ثبت میزان تولید، خرید و فروش شده، بازار را از بحث سفته‌بازی فاصله داده است.

وی افزود: چراکه تولیدکننده ملزم است به همان میزانی که مواد اولیه خریده و در سامانه ثبت کرده به همان میزان بار خود را در بورس کالا عرضه کند.

او همچنین عنوان کرد: از طرفی چند سالی است که تقریبا در اکثر استان‌ها؛ آهن فروشان دارای انبار، موظف به اعلام موجودی خود در پایان هر ماه به دولت هستند که به تبع، با تشدید نظارت‌های ارگان‌های ذیربط؛ انبارهای بی‌نام و نشانی که از ارائه لیست موجودی انبار امتناع نموده‌اند در صورت کشف سازمان تعزیرات حکومتی با مشکل مواجه شده و ممکن است که حتی کالای انبار شده آن قاچاق محسوب گردد.

این فعال بازار آهن تصریح کرد: بنابراین آهن فروشان دارای انبار با دقت بیشتری در معاملات شرکت کرده و اسناد و مدارک قانونی کالا را دقیقا در اختیار دارند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =