کد خبر 10227
۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹

یک فعال بازار در گفت‌وگو با آهن‌نیوز بررسی کرد

رکود بازار آهن در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت؟

رکود بازار آهن در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت؟

یک فعال بازار آهن کلیدی‌ترین عامل رکود بازار را، مالیات‌های سنگین و وجود سامانه‌ها مختلف ذکر کرد و گفت: این عامل در حدی بود که منجر به تعطیلی تعدادی از واحدهای فروش و فعالان بازار آهن در سال ۱۴۰۲ شد. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شرایط متزلزل موجود در بازار آهن در سال ۱۴۰۲ باعث شد فعالان این بازار به شدت از فعالیت در این بازار دلسرد شده و عمیق‌تر شدن رکود روز به روز باعث عدم‌وجود تقاضای واقعی در بازار و بی‌تحرکی آن شد.

احسان وحدتی ضمن تایید وجود رکود شدید در بازار آهن در سال ۱۴۰۲، در رابطه با دلایل ایجاد این رکود به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: مهم‌ترین دلیل این رکود در بازار آهن، سیاست انقباضی دولت و سرکوب نرخ ارز توسط دولت است. 

او افزود: با توجه به اینکه اقتصاد ایران به شدت دلار محور است و کوچکترین تحرکات دلار باعث نوسانات گستره در بازار می‌شود عدم ثبات در نرخ ارز و وجود ارز چند نرخی تا حد زیادی به بی ثبات بازار آهن منجر شد. 

وی دلیل دیگر را صادرات بسیار ضعیف عنوان کرد و افزود: در حال حاضر متاسفانه به علت تحریم، صادرات محصولات فولادی ایران به چند کشور محدود و با قیمتی پایین‌تر از نرخ جهانی در حال انجام است. 

به گفته این کارشناس بازار فولاد، کمبود نقدینگی از عوامل دیگر تشدیدکننده رکود در بازار آهن بود چراکه این رکود در سال ۱۴۰۲ نقدینگی موجود بین فعالان را به بازارهای دیگر هدایت کرد.

وحدتی عامل دیگر که در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ بر رکود بیشتر بازار دامن زد، فروش‌های اعتباری ذکر کرد و گفت: فروش ال سی با حجم‌های بالا توسط برخی کارخانه‌های مطرح در بورس کالا یا در مواردی به طور مستقیم به خریداران عرضه شد و معمولا خریداران این شرایط اعتباری شرکت‌های بدهکار یا نیازمند به نقدینگی بودند که باعث افزایش عرضه و افت قیمت محصولات در بازار شده و باعث تعمیق رکود شد. 

او در این خصوص توضیح داد: از طرف دیگر عرضه‌های اعتباری محصول نهایی در بورس کالا؛ علیرغم رقابت بالا در هنگام خرید در بین خریداران؛ معمولا از آنجاییکه خریداران این نوع عرضه به هدف جمع‌آوری نقدینگی وارد بازار می‌شوند، نقش ویژه‌ای در منفی کردن قیمت در بازار داخلی به نفع مصرف‌کننده نهایی داشته و در تضاد با منافع تاجر در خرید و فروش نقدی است.

این فعال بازار آهن، فرمول قیمت‌گذاری غیراصولی قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا را عامل دیگر بیان و تصریح کرد: این فرمول توسط وزارت صمت ابلاغ شد و چون مواد اولیه و نهایی با قیمت غیراصولی و غیرمنطقی تعیین می‌شود فروش‌های نقدی در ۹۰ درصد مواقع با قیمت معمولا بالاتر از نرخ بازار آزاد عرضه شده و با تقاضای چندانی مواجه نمی‌شد.

وحدتی کلیدی‌ترین عامل رکود بازار را که با عنوان کمرشکن‌ یاد کرد، مالیات‌های سنگین و وجود سامانه‌ها مختلف ذکر کرد و گفت: این عامل در حدی بود که منجر به تعطیلی تعدادی از واحدهای فروش و فعالان بازار آهن در سال ۱۴۰۲ شد. 

او با اظهار تاسف از اینکه هیچ راهکار مؤثری تا روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ برای خروج بازار آهن از رکود به کار بسته نشد بنابراین احتمال قوی این شرایط در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهد داشت. 

سپس افزود: در کنار عوامل ذکر شده، در سال ۱۴۰۳ افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد را نیز خواهیم داشت بنابراین نه تنها مالیات بازاریان کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر و حتی بدتر از سال‌های قبل خواهد شد. 

وحدتی برای ایجاد رونق نسبی بازار در سال ۱۴۰۳، رفع هر یک از موانع ذکر شده در فوق را مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: مواردی مثل ثبات نرخ ارز، تعیین قیمت محصولات با مکانیزم عرضه و تقاضا، عدم نرخ‌سازی دستوری و موارد دیگر تاثیر به سزایی در خروج رکود بازار در سال ۱۴۰۳ خواهد داشت. 

وی مؤثرترین اقدام دولت در ایجاد رونق را تغییر فرمول قیمت‌گذاری نرخ پایه عرضه محصولات در بورس کالا، کاهش مجوز عرضه‌های اعتباری، تلاش در جهت رفع تحریم‌ها، رونق صادرات و کاهش فاصله بین نرخ دلار نیمایی با بازار آزاد ذکر کرد و  افزود: هرچند حل این موارد باید به صورت ریشه‌ای بوده و نه صرفا با راهکارهای سطحی به صورت موقت باشد. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =