کد خبر 1024
۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

تحلیل روز بازار آهن داخلی/ بازار در انتظار محرک

تحلیل روز بازار آهن داخلی/ بازار در انتظار محرک

در عمده مبادی فروش روند قیمتی ثابت و اوضاع آرام بر بازار آهن و فولاد حاکم بود اگرچه برخی از شرکت‌ها تحت تأثیر جو روانی تا حدودی قیمت روز آهن را افزایش دادند اما در کل بازار کماکان راکد بود و برای خروج از این اوضاع به محرک‌هایی قوی نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار آهن و فولاد در این روزها در آشفتگی و بلاتکلیفی شدید قرار دارد؛ اخبار گوناگون و ضدونقیض برجام، نوسانات نرخ دلار، ابهام و بلاتکلیفی چشم‌انداز بازارها، عدم تناسب قیمت‌های بورس کالا با نرخ جهانی، تلاش بازارساز برای حفظ کف قیمت‌ها و تفاوت آن با کف بازار و بن‌بست فعالان بورسی برای سومین هفته پی‌درپی در کاربردی نبودن قیمت‌های عرضه شده در بورس کالا و ... عواملی است که به این آشفتگی و سردرگمی دامن می‌زند.

آنچه از آمار و گزارش‌ها برمی‌آید افزایش نرخ دلار و ورود آن به کانال ۳۰ هزار تومانی باعث ایجاد هیجانات جزئی و تحرکات مختصری در بازار شد که به تقاضای جسته و گریخته و پرس‌وجوی قیمت‌ها منجر شد اما این امر به تحریک تقاضا و افزایش خرید و فروش منتهی نشد.

در ادامه به بررسی انواع بازارهای فعال آهن و فولاد پرداخته شده است.

بازار آهن

امروز نرخ دلار بدون تغییر قیمت ۲۹ هزار ۵۰۰ تومان ثابت شد و در بازار آهن شاهد افزایش قیمت میلگرد و ثبات قیمت در مابقی بخش‌های بازار آهن هستیم.

قیمت کف میلگرد بین ۱۴ هزار و ۶۰۰ الی ۱۴ هزار و ۹۰۰ برآورد شد اما براساس شواهد قیمت پایه این محصول درحال ورود به کانال ۱۵ هزار تومانی است و در قیمت‌های پایین‌تر کمتر معامله می‌شود؛ طوری‌که در اکثر شرکت‌ها ۵۰ تا ۲۰۰ تومان و در برخی‌ شرکت‌ها تا ۶۰۰ تومان افزایش یافت، یک شرکت ۵۰ تومان کاهش قیمت داشت و سه شرکت نیز ثبات قیمت داشتند.  قیمت میلگرد آجدار نیز غالباً ثابت اعلام می‌شد اما افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی نیز داشت.

تا این لحظه تمامی شرکت‌های نبشی، ناودانی و پروفیل با ثبات قیمت محصولاتشان را به فروش رساندند.

قیمت تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ثابت بود، در شرکت ذوب آهن شاهد افزایش قیمت کیلویی ۱۰۰ تومان و نرخ اکثر شاخه‌های این شرکت ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشتند به طوری که نرخ روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی علاوه‌بر ثبات در اکثر کارخانه‌ها، کاهش ۱۰۰ تومانی را نیز تجربه کرد.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن نیز عمدتاً ثابت اعلام شد اما افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را نیز تجربه کرد.

بورس کالا

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که حجم معاملات شمش بورسی در عرضه روز گذشته کاهش چشمگیری داشت به طوری که حجم این معاملات در مقایسه با هفته نخست شهریور به حدود ۴ درصد کاهش داشته است درحالی که از خرداد تا مرداد ماه حجم معاملات شمش عرضه شده بیش از ۶۰ درصد بود. گویا افت حجم معاملات شمش در هفته اخیر، با هدف قیمت‌سازی و کاهش نرخ پایه این محصول صورت گرفته است.

براساس دستورالعملی که بورس کالا صادر کرد، بنا شد نرخ پایه شمش در بازه مثبت و منفی ۳ درصد نرخ کشف شده دو هفته گذشته در نظر گرفته شود؛ اگر حجم معاملات کاهشی باشد یا معامله‌ای صورت نگیرد، براساس این فرمول کاهش نرخ پایه شمش رقم می‌خورد.

همچنین حجم معاملات میلگرد نیز نسبت به عرضه آن، در هفته گذشته کاهشی بوده و به ۸ درصد رسید که بالا بودن نرخ پایه میلگرد بورسی در مقایسه با بازار علت اصلی آن به شمار می‌رود.

براساس ابلاغیه صادر شده نرخ میلگرد با شمش باید ۱۱ درصد فاصله داشته باشد که این مسئله به پیشی گرفتن نرخ میلگرد در بورس کالا به نسبت قیمت‌های بازار منجر شده است.

امروز صبح نیز در تابلوی معاملات بورس کالا از ۳۴ هزارتن محصول فولادی ۱۰ هزار تن معادل ۲۹٫۴ درصد مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال، امروز ۲۰ هزارتن گندله سنگ آهن در بورس کالا با قیمت پایه ۲۷ هزار و ۲۲۵ ریال عرضه شد که بدون تقاضای لازم معامله نشد.

همچنین، ۴۵ در صد از ۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با قیمت پایانی ۲۴۷ هزار و ۱۵۲ ریال مورد معامله قرار گرفت. به عبارت دیگر ۴ هزار و ۵۰۰ تن از حجم ورق گالوانیزه خودرو به فروش رسید.

بر این اساس، ۴ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا و با قیمت پایه ۷۶ هزار و ۹۶۷ ریال  بدون رقابت فروخته نشد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =