کد خبر 10296
۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز پاسخ داد

شورای آهن و فولاد ظرفیت حل مناقشات تولیدکنندگان فولاد با نوردکاران را دارد؟

شورای آهن و فولاد ظرفیت حل مناقشات تولیدکنندگان فولاد با نوردکاران را دارد؟

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در پاسخ به این مسئله که آیا شورای آهن و فولاد می‌تواند اختلاف نظر در رابطه با صادرات یا عدم‌صادرات شمش بین فعالان بخش میانی و انتهایی زنجیره فولاد را حل کند، گفت: بهترین جایی که می‌توان چنین مناقشاتی را حل و فصل کرد شورایی مانند شورای آهن و فولاد است. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در ماه‌های اخیر بررسی روند صادرات محصولات فولاد ایران نشان از سنگینی کفه صادرات مواد خام و نیمه خام همچون شمش نسبت به محصولات انتهایی و باارزش افزوده بالاتر مانند میلگرد دارد. 

همین مسئله باعث ایجاد مناقشاتی بین تولیدکنندگان فولاد و محصولات نوردی شده است. چراکه نوردکاران معتقدند صادرات ماده اولیه‌ای مانند شمش به کشورهای دیگر خصوصا همسایه موجب از رونق افتادن بازار صادرات محصولات نهایی فولاد ایران و از طرف دیگر نوردکار شدن کشورهای رقیب می‌شود. 

در چنین شرایطی انتظار می‌رود وجود شورایی مانند شورای آهن فولاد که متشکل از سه انجمن اصلی سنگ آهن، تولیدکنندگان فولاد و نوردکاران فولاد ایران است به عنوان محلی برای حل چنین مناقشاتی مؤثر باشد. 

در این رابطه مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران و در عین حال بانی اصلی شکل‌گیری این شورا در گفت‌وگو با آهن‌نیوز درباره نقش این شورا گفت: کارکرد شورای آهن در چند سال اخیر در رابطه با مکاتباتی که با ریاست جمهوری، رئیس مجلس و وزارت‌خانه‌ها در بزنگاه‌های بخش صنعت و معدن داشته، بسیار مؤثر بوده است. 

او با اظهار تاسف از عدم اقبال این شورا از طرف فعالان صنعت فولاد بیان کرد: متاسفانه ثبت رسمی این شورا در ارگانی مانند اتاق بازرگانی، با رغبت اعضای این شورا روبه رو نشده است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران سپس افزود: اما این دلیل بر عدم وجود شورا نیست و شورا حتی بدون ثبت رسمی نیز اعتبار خود را دارد و می‌توان اعضای آن را از انجمن‌های مختلف دور یک میز جمع کند.

وی در پاسخ به این مسئله که آیا در چنین شرایطی که اختلاف نظر در رابطه با صادرات یا عدم‌صادرات شمش بین فعالان بخش میانی و انتهایی زنجیره فولاد بالا گرفته است، شورا می‌تواند محلی برای تعامل و توافق باشد؟ گفت: ضمن تایید این مسئله، بهترین جایی که می‌توان چنین مناقشاتی را حل و فصل کرد شورایی مانند شورای آهن و فولاد است. 

اکبریان ادامه داد: با توجه به اینکه ورود شورای آهن و فولاد در چندسال اخیر به چالش‌های صنعت فولاد، مثبت و نتیجه‌بخش بوده بنابراین باید مباحث این چنین از طریق شورای آهن حل و فصل شود. 

عضو اصلی شورای آهن و فولاد ضمن قول مساعد برای پیگیری بیشتر حل مناقشات صنعت فولاد در شورای آهن و فولاد، تصریح کرد: اتفاقا دولت نباید در تمامی مسائل ورود کرده و دغدغه همه واحدهای خرد و کلان را داشته باشد چرا که اصلا عملیاتی شدن اینکه دولت با تمامی واحدهای بالادست، میان دست و پایین دست حوزه فولاد صحبت کند و به تشریح منافع همه واحدها بپردازد، وجود ندارد. 

رئیس انجمن سنگ آهن ایران سپس ادامه داد: اما زمانی که در یک محل امنی مانند شورا همه فعالان امکان حضور و مطرح کردن مسائل خود را دارند و می‌توانند در نهایت با همفکری هم به یک فرمولی برسند که این فرمول منافع کل زنجیره را در نظر می‌گیرد، در مواقعی حتی ممکن است سود کمتری عاید یک بخشی از زنجیره شود اما چون منافع جمع حافط منافع ملی است به آن تن داده و منافع بلند مدت را به منافع مقطعی ترجیح دهد.

در پایان مهرداد اکبریان به عنوان عضو اصلی شورای آهن و فولاد از تمامی کسانی که خود را ذی‌نفع یا ذی‌ضرر در صنعت فولاد می‌دانند دعوت کرد تا برای داشتن زنجیره متعادل و پایدار در صنعت فولاد، وجود و حضور در شورای آهن و فولاد را جدی بگیرند. 

عضو شورای آهن و فولاد خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شد با توجه به اینکه سود عایدی در طول زنجیره فولاد به صورت دوره‌ای از بخشی به بخش دیگر زنجیره منتقل و بخشی دچار سرکوب قیمتی می‌شود بنابراین با حل مناقشات در شورای آهن و فولاد حتی می‌توان همین سرکوب قیمتی کوتاه مدت را نیز نداشت و تامین مواد اولیه برای همه حداقل در شرایط یکسانی قرار گیرد. 

انتهای خبر/ ف
 

کد خبر 10296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =