کد خبر 10311
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹

بررسی و پیش بینی قیمت میلگرد در اردیبهشت ١٤٠٣

بررسی و پیش بینی قیمت میلگرد در اردیبهشت ١٤٠٣

قیمت بالای ۲۶ هزار تومانیِ میلگرد آجدار در بازار آزاد فراتر از نرخ استاندارد آن برحسب فاصله ۱۱ درصدی از شمش در حال خرید و فروش است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شمش ۴۸۰ دلاری فوب صادراتی یا ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومانی در بورس کالا یا حتی ۲۱ هزار تومان بازار آزاد داخلی، هیچ کدام آدرس میلگرد بالای ۲۶ هزار تومان را نمی‌دهد.

در واقع به نظر می‌رسد دلار ۶۳ هزار تومانی، به دستاویز نوسان‌گیری برخی مبادی نورد در بازار داخلی علیرغم تهیه نرخ شمش به نرخ عادلانه دولتی تبدیل شده است.


در حال حاضر میلگرد آجدار، از اوایل زمستان سال گذشته با نرخ مواد اولیه که همان شمش بلوم است؛ افزایش معنادار حدود ۲۵ تا ۳۰ درصدی پیدا کرده است در حالیکه سقف ضریب استاندارد این رقم حدود ۱۱ درصد تعریف شده است.

به عبارتی قیمت فروش میلگرد که با اعمال ضریبی از قیمت شمش فولادی بدست می‌آید بدین صورت محاسبه می‌شود که قیمت هر کیلوگرم شمش در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۱ هزار است.

برای تبدیل این نرخ به قیمت میلگرد باید قیمت شمش را ضرب در ۱۱ درصد و بعد با عدد مالیات ارزش افزوده که برای امسال ۱۰ درصد تعیین شده جمع شود که عدد نهایی بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان برای هر کیلوگرم بدست می آید.


در زمستان از مهمترین دلایل این موضوع، محدودیت گاز مصرفی کارخانجات اعلام شد اما با طرف شدن این محدودیت‌ها همچنان خروجی برخی از این کارخانجات محدود است بطوربکه برخی از آنها به تعهدات تحویل کالای فروخته شده در بازار آزاد آنطور که باید عمل نکرده‌اند و بازار با برخی کمبودها مواجه شده است.


به عنوان نمونه شمش در آخرین عرضه روز سه‌شنبه ۱۵ فرودین ۱۴۰۳ با نرخ میانگین موزون ۲۰ هزار و ۷۶۰ تومان یا حدود ۲۲ هزار ۸۳۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده معامله شد.

 این در حالی است که برخی از کارخانجات نوردی با محدود کردن خروجی از اوایل زمستان که منجر به بروز کمبود در بازار داخلی گردیده؛ نرخ میلگرد را حول ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان با ا حتساب ارزش افزوده اعلام می‌کنند که این ارقام فاصله ۲۵ تا ۳۰ درصدی را نسبت به شمش خریداری شده از بورس کالا نشان می‌دهد.

با افزایش سقف ضریب استاندارد شمش و میلگرد از ۱۱ درصد به ۱۶ درصد از هفته آینده باید در دومین ماه سال ۱۴۰۳ منتظر میلگرد بالای ۳۰ هزار تومان باشیم. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =