کد خبر 10339
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

متال‌اکسپرت: فولاد سازان پاکستانی نگران " قاچاق" فولاد از ایران هستند

متال‌اکسپرت: فولاد سازان پاکستانی نگران " قاچاق" فولاد از ایران هستند

جریان مقاطع طویل فولاد ایران با توجه به گسترش عظیم پتانسیل تولید محلی، با قیمت‌های بسیار جذاب برای جامعه تجاری پاکستان نگرانی‌ها را به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از متال اکسپرت، تأمین‌کنندگان فولاد ایرانی نشانه‌های هشدار در مرز پاکستان را مشاهده می‌کنند، اما احتمال وجود اخبار نادرست هم وجود دارد.

صادرکنندگان محصولات طویل فولادی ایران همچنان با چند چالش روبرو هستند زیرا تولیدکنندگان محلی در مقصدهای تجاری اصلی تلاش می‌کنند تا فولاد ایرانی را از بازارهای داخلی خود بیرون کنند و این را به عنوان تهدیدی برای پایداری کسب و کار می‌بینند. پاکستان که یکی از این مقاصد است، ممکن است به زودی به دلیل کنترل دقیق‌تر دولتی بر روی واردات، برای جمهوری اسلامی دسترسی کمتری داشته باشد.

جریان فولاد ایرانی با توجه به گسترش عظیم پتانسیل تولید محلی، با قیمت‌های بسیار جذاب برای جامعه تجاری پاکستان نگرانی‌ها را به وجود آورده است.

انجمن تولیدکنندگان بزرگ فولاد پاکستان (PALSP) هشدار را درباره از سرگیری قاچاق بزرگ، اظهارات غلط و زیرفاکتور کردن فولاد از جمهوری اسلامی صادر کرده است.

به گفته این انجمن، حدود ۵۰۰،۰۰۰ تن فولاد هر سال، عمدتا از ایران (همچنین از طریق افغانستان) به پاکستان قاچاق می‌شد، که تقریبا ۱۰ درصد از کل فولاد تولیدی در این کشور را تشکیل می‌دهد.

PALSP اظهار داشته است: "مقدار فولاد مقرون به صرفه قاچاقی به حدی زیاد است که صنعت فولاد داخلی در نزدیکی مناطق مرزی تقریبا نابود شده است."

چنین تحولاتی فشار قابل توجهی را بر صنعت فولاد پاکستان، به ویژه محصولات طویل، تحمیل می‌کند و نمایندگان آن اقدامات فوری را درخواست می‌کنند.

انجمن در حال حاضر از دولت خواسته است تا فقط اجازه واردات فولاد را از طریق مسیرهای دریایی صادر کند تا قاچاق را متوقف کند. "یک عملیات بزرگ برای مبارزه با قاچاق فولاد آغاز شد و برای چند ماه در دوره حکومت موقت موفقیت آمیز بود. بب ناراحتی بسیاری از ما، این عملیات از سال ۲۰۲۴ با قدرت کامل از سرگرفته شد"، منبع اشاره کرد.

تنگ‌تر شدن کنترل در مرزهای پاکستانی اخبار خوشایندی برای ایران نیست. 

یک تحلیلگر بازار به Metal Expert گفت: "ما به دلیل فاصله و افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی نمی‌توانیم محصولات فولادی را به بازارهای دور با قیمت رقابتی تأمین کنیم." علاوه بر این، با توجه به تقاضای ناکافی، بازار داخلی گزینه‌ای برای فروش برای ایران نیست.

طبق آخرین داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مصرف فولاد طویل این کشور در مدت یک سال تا ۵.۲ درصد کاهش یافته و به ۸.۸ میلیون تن رسیده است.

انتهای خبر/ف

کد خبر 10339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =