کد خبر 10375
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

احتمال بیکاری ۳۵ هزار نیروی کار در انتهای زنجیره فولاد تا چند سال آینده

احتمال بیکاری ۳۵ هزار نیروی کار در انتهای زنجیره فولاد تا چند سال آینده

مدیرعامل شرکت نیک صدرای توس با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید میلگرد در ایران ۳۴ میلیون تن است اما فقط ۱۴/۵ میلیون تن تولید می شود، گفت: در صورت تداوم صادرات ارزان قیمت شمش، شاهد تعطیلی انتهای زنجیره فولاد و بیکاری ۳۵ هزار نیروی کار خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از حجم و ارزش صادراتی محصولات فولادی در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱، نشان می‌دهد صادرات میلگرد در سال ۱۴۰۲ کاهش ۵.۶ درصدی ارزش صادراتی (کاهش ۷۵ میلیون دلاری) داشته اما در عین حال با افزایش ۵.۴ درصدی حجم صادرات همراه بوده است. 

همچنین طبق این گزارش رشد صادرات محصولات زنجیره فولاد در ۱۴۰۲ به کمک رشد قابل توجه در صادرات کنسانتره و گندله صورت گرفته است.

در این رابطه خبرنگار آهن‌نیوز علت این تناقض را از یک تولیدکننده محصول میلگرد پیگیر شد. 

قیمت نیمایی دلار یکی از دلایل توقف صادرات میلگرد در سال گذشته بود

سید احمد رضوی نیک، مدیرعامل شرکت نیک صدرای توس ضمن اینکه موانع موجود بر سر راه صادرات در ۱۴۰۲ را علت این مسئله دانست، گفت: تعرفه‌هایی که دولت عراق برای واردات میلگرد ایران اعمال کرد، منجر به کاهش صادرات این محصول شد.

به گفته وی، آمار صادرات مقاطع طویل فولادی در سه ماهه آخر سال ۱۴۰۲ به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش فاصله بین نرخ نیمایی و آزاد به شدت افت کرد؛ چرا که طبق تعهد ارزی تولیدکننده باید ارز صادرات خود را با قیمت ۴۲ هزار تومان در سامانه نیما وارد می‌کردند در حالی که قیمت ارز بازار آزاد بالای ۵۴ هزار تومان بود بنابراین صادرات میلگرد توقف کامل پیدا کرد. 

رضوی نیک با انتقاد از صادرات ارزان قیمت محصولات خام و نیمه‌خام، خاطرنشان کرد: سال گذشته نرخ عرضه اسلب و شمش بلوم در بورس داخلی با تاثیر ارز نیمایی بالای ۵۱۰ دلار برای مصرف‌کننده داخلی بود اما حدود ۱۲/۵ میلیون تن شمش را با قیمت بسیار پایین ۴۳۰ دلاری صادر کرده‌اند. 

به گفته او معلوم است که با این قیمت مفت فروشی، محصولات خام و نیمه خام ما مشتری فراوانی خواهد داشت و موجب افزایش صادرات می‌شود. 

احتمال بیکاری ۳۵ هزار نیروی کار در انتهای زنجیره فولاد

همین اقدامات باعث شد دولت عراق سال گذشته بر روی میلگرد ایران، تعرفه واردات ۱۳۹ دلار اعمال کند و کویت و قطر نیز در حال حاضر در سایه صادرات همین شمش ایران میلگردساز شده‌اند. 

او با اشاره به ظرفیت ۳۴ میلیون تنی تولید مقاطع طویل در کشور، بیان کرد: با همین اقدامات ۳۵ هزار نیروی کار در پایین دست زنجیره رو به بیکاری است و از این ظرفیت فقط ۴/۵ میلیون تن فعال است.

به نفع تولیدکنندگان ورق به ضرر تولیدکنندگان میلگرد!

رضوی نیک ادامه داد: در عین حال بخش میانی زنجیره که به صورت دولتی و خصولتی اداره می‌شود، چون خود دارنده کل زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی هستند، با استفاده از یارانه ۳۰ هزار میلیارد تومانی ورق تولیدی خود را با قیمت بالای ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کند. 

این فعال صنعت نورد با اشاره به تفاوت قیمتی شمش و اسلب به ترتیب با حدود قیمتی ۲۲ هزار تومان و ۲۳ و ۵۰۰ هزار تومان در حال عرضه است، بیان کرد: چطور می‌شود شمش ۲۲ هزار تومانی به میلگرد ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی تبدیل می‌شود اما اسلب ۲۳ هزار تومانی به ورق ۴۲ هزار تومانی!

این درحالی است که طبق کدال بورس این شرکت‌ها، قیمت تمام شده اسلب در نهایت حدود ۱۴ هزار تا ۱۶ هزار تومان است اما با اختلاف قیمت بیش از ۲۰ هزار تومانی ورق را عرضه می‌کند. مگر هزینه تولید ورق چقدر است؟! اگر ۲۰ درصد هم باشد با سود اضافه، قیمت ورق باید ۲۰ هزار تومان باشد. 

در حال حاضر ۱۸ میلیون تن کمبود ورق در کشور وجود دارد، به جای اینکه دولت بازار آن را مدیریت کند و با قیمت ارزان در اختیار تولیدکننده داخلی قرار دهد، قیمت آن را دوبرابر می‌کند! حتی در چنین شرایطی انحصار واردات آن را نیز در اختیار شرکتی قرار می‌دهد که با قیمت خیلی بالاتر از نرخ جهانی به تولیدکننده داخلی می‌دهد. مارجین بین اسلب و ورق در بورس کالا در حال حاضر ۳۹ درصد است. 

رضوی نیک با گلایه از عدم ورود دولت و تعزیرات به این مسئله، تصریح کرد: ۴۰۰ هزار تن میلگرد را ملزم به عرضه در بورس می‌کنند اما فقط ۳۵ هزار تن آن عرضه می‌شود و مابقی که مازاد می‌شود، شرکت نوردی حق فروش خارج از بورس ندارد و اگر این کار را کند ۲۰ برابر ارزش محموله از طرف تعزیرات جریمه می‌شود. 

برای حفظ اشتغال ۳۵ هزار کارگر ایرانی جلوی صادرات شمش گرفته شود

در ادامه این فعال صنعتی با پیشنهاد اینکه جلوی صادرات شمش باید با اعمال تعرفه صادرات و جلوگیری از فروش ارزان آن با قیمت ۴۳۰ دلار گرفته شود، توضیح داد: با جلوگیری از صادرات ارزان شمش، ما نوردکاران تعهد می‌کنیم اگر شده به قیمت شمش، میلگرد صادر می‌کنیم تا حداقل اشتغال ۳۵ هزار کارگر ایرانی حفظ شود، همچنین ارزش افزوده برق و گاز کشور را به عراق و افغانستان و ... پرداخت نمی‌کنیم. 

به گفته او اینکه در حال حاضر مطرح می‌شود صادرات محصول نهایی مثل میلگرد توجیه ندارد، حرف کاملا اشتباهی است.

این تولید کننده میلگرد این موضوع را که میلگرد ایران در حال حاضر بازار صادراتی ندارد، تکذیب کرد و گفت: این یک تبلیغ مافیایی و یک بازارسازی عمدی است که بازار صادارت میلگرد ایران را ضعیف کند. 

قیمت میلگرد در نقاط مختلف دنیا

رضوی نیک در مورد نرخ‌ها فروش میلگرد در نقاط مختلف دنیا بیان کرد: میلگرد در ایران با نرخ ۵۱۰ دلار، افغانستان ۷۳۰ دلار، ترکیه ۶۸۰ دلار، عراق ۷۴۰ دلار، امریکا ۸۵۰ دلار و انگلیس ۸۳۰ دلار به فروش می‌رود. 

وی سپس افزود: اگر موانع صادراتی برداشته شود اتفاقا میلگرد ایران در کشورها فوق به شدت خواهان دارد، قزاقستان شدیدا دنبال میلگرد ایران است. 

مدیرعامل شرکت نیک صدرای توس در مورد آمار تولید میلگرد در ایران گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید میلگرد در ایران ۳۴ میلیون تن است اما فقط ۱۴/۵ میلیون تن تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف داخلی کشور ۱۰ میلیون تن، انباشت انبارها ۴/۵ میلیون و ۳ میلیون تن هم اختصاص به صادرات دارد، گفت: حال اگر شمش تولیدی در داخل کشور به همان قیمتی که صادر می‌شود در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد، میلگرد را با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود تولید کرده و بازار صادراتی را نیز به دست می‌گیریم. 

رئیس سابق انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان گفت: همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا خام‌فروشی رواج پیدا کرده و علیه صادرات محصول نهایی عمل شود. 

بیشتر بخوانید:

با وجود افزایش حجم صادارت میلگرد، ارزش صادراتی این محصول کاهش پیدا کرد

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =