کد خبر 10410
۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

در گفتگو با آهن نیوز مطرح شد:

زیرفروشی میلگرد توسط برخی صادرکنندگان برای تصاحب دلار

زیرفروشی میلگرد توسط برخی صادرکنندگان برای تصاحب دلار

مدیرعامل صبا فولاد زاگرس می‌گوید سال گذشته برخی صادرکنندگان برای اینکه دلار بیشتری بدست بیاورند حاضر شدند میلگرد را زیر قیمت بفروشند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از حجم و ارزش صادراتی محصولات فولادی در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱، نشان می‌دهد صادرات میلگرد در سال ۱۴۰۲ کاهش ۵.۶ درصدی ارزش صادراتی (کاهش ۷۵ میلیون دلاری) داشته اما در عین حال با افزایش ۵.۴ درصدی حجم صادرات همراه بوده است. 

میلاد طاهری‌زاده، مدیرعامل صبا فولاد زاگرس درباره دلیل این تناقض به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: این اختلاف قیمت به علت کاهش قیمت‌ جهانی و داخلی بوده، که با وجود افزایش تناژ صادرات اما ارزش ریالی آن افت کرده است.

وی افزود: متاسفانه در بین صنف تولیدکنندگان میلگرد برخی کارخانه‌ها انگار نوعی خودزنی می‌کنند! چرا که قیمت میلگرد را زیر قیمت شمش که محصول اولیه آن است صادر می‌کردند.

این مسئله هرچند هم برای حفظ خریداران خارجی یا رقابت نیز باشد اقدام به این نوع زیرفروشی با زیان فراوانی برای کارخانه‌ها همراه است. 

به گفته این فعال صنعتی، حتی در مواردی با قیمت ۴۲۰ دلار نیز صادرات میلگرد انجام شد. ۴۲۰ دلار حتی از قیمت ضایعات فولادی ترکیه نیز ارزان‌تر است!

مدیرعامل صبا فولاد زاگرس سپس ادامه داد: به عبارتی اگر ترکیه میلگرد درجه یک را از بهترین کارخانه‌های ایران تهیه می‌کرد برای او به صرفه تر از واردات ضایعات فولادی از کشورهای دیگر بود! 

او درباره دلیل دیگر این تناقض، بیان کرد: در سال گذشته کارخانه‌های شمش موظف به عرضه شمش با نرخ نیمایی بودند و راه دیگری نداشتند اما کارخانه‌های میلگرد در سال ۱۴۰۲ این الزام را نداشتند و می‌توانستند با نرخ‌ها بالاتر و توافقی ارز خود را وارد کنند.

همین مسئله باعث شده بود یک سری‌ها میلگرد را با قیمت پایین صادر کنند تا دلار بدست بیاورند.

بابت همین شاهد هستیم که در سال ١٤٠٢ میلگرد با تناژی بیشتری صادر شده اما ارزش صادراتی آن کاهش یافته است. 

تصور کنید افغانستان یا عراق که میلگرد را با قیمت ۴۲۰ دلار از ایران می‌خرد، خود با نرخ بالای ۵۰۰ دلار به فروش می‌رساند.

در واقع سود اصلی تولید میلگرد را تاجر عراقی و افغانستانی می‌کند اما تولیدکننده داخلی در ضرر و زیر فشار هزینه‌های بالای تولید است. 

بیشتر بخوانید: 

با وجود افزایش حجم صادارت میلگرد، ارزش صادراتی این محصول کاهش پیدا کرد

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =