کد خبر 10516
۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

پشتِ پرده افزایش ۶۰ درصدی قیمت ورق در بورس کالا

پشتِ پرده افزایش ۶۰ درصدی قیمت ورق در بورس کالا

مدیرعامل حدید سازه پرند با طرح این پرسش که چرا باید ورق ۲۴ هزار تومانی به قیمت ۳۶ هزار تومان برسد؟ بیان کرد: برای بنده به‌عنوان تولیدکننده‌ای که ظرفیت تولید ۳۳۰ تن را دارم طبق مجوزی وزارت صمت، فقط امکان خرید ۱۱۰ تن (یک سوم) آن وجود دارد که در یک رقابت غیرمنطقی باید اقدام به خرید آن کنم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، عرضه ورق‌های فولادی در بورس کالا خصوصا از چندماه گذشته و از طرف فولاد مبارکه، بخش مصرف‌کننده این محصول را که در واقع تولیدکننده پله بعد در زنجیره فولاد در بخش لوله، پروفیل یا سازه فولادی است دچار چالش جدی کرده است.

امین بیدی، مدیرعامل حدید سازه پرند و فعال صنعت تولید سازه‌های فولادی عدم‌برنامه‌ریزی درست توسط حاکمیت را در اداره بازار مؤثر دانسته و در رابطه با شیوه نامناسب مدیریت آن به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: به عنوان نمونه در آخرین عرضه، ورق گرم فولاد مبارکه با قیمت پایه ۲۲ هزار و ۳۶۰ تومان در بورس کالا عرضه شد. 

عدد تمام شده‌ای که فولاد مبارکه با سود معقول با احتساب مالیات بر ارزش افزوده باید ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان در اختیار تولیدکننده بخش بعدی زنجیره قرار دهد اما این عدد در نهایت با ۳۶ هزار تومان و حدود ۶۰ درصد بیش از قیمت عرضه معامله می‌شود.

بیدی با اشاره به اینکه در بازار آزاد نیز این کالا با قیمت ۴۶ هزار تومان در حال معامله است، تشریح کرد: به عبارتی فولاد مبارکه با همه سرمایه خود ورق با قیمت تمام شده ۲۴ هزار تومان تولید می‌کند که یک تولیدکننده آن را به طور مستقیم از بورس ۵۰ درصد گران‌تر می‌خرد و در صورت خرید از بازار آزاد نیز حدود ۹۲ درصد بالاتر باید خریداری کند. 

این فعال صنعتی با طرح این پرسش که چرا باید ورق ۲۴ هزار تومانی به قیمت ۳۶ هزار تومان برسد؟ بیان کرد: برای بنده به‌عنوان تولیدکننده‌ای که ظرفیت تولید ۳۳۰ تن را دارم طبق مجوزی وزارت صمت، فقط امکان خرید ۱۱۰ تن (یک سوم) آن وجود دارد که در یک رقابت غیرمنطقی باید اقدام به خرید آن کنم و مابقی (دو سوم) ظرفیت مورد نیاز خود را باید از بازار آزاد تهیه کنم. 

وی سپس درباره دلیل واقعی این رشد قیمتی افزود: حال این رقابت که به صورت کاذب نیز ایجاد می‌شود بین شرکت‌هایی است که توسط خود فولاد مبارکه ایجاد شده‌اند. این در حالی است که تمامی این مسائل به صورت شفاف و روشن بر روی تابلوی بورس کالا و در جلوی چشمان نهادها نظارتی اتفاق می‌افتد. 

به گفته این فعال صنعتی به عبارتی رقابت را افراد مرتبط با عرضه‌کننده ایجاد و نرخ ۲۲ و هزار و ۳۶۰ تومان عرضه را به بیش از ۳۶ هزار تومان می‌رسانند که تولیدکننده محصول مورد نیاز خود را ۶۰ درصد گرانتر خرید کند.

مدیرعامل حدید سازه پرند ادامه داد: واقعیت این است تا زمانی که پرچم مبارزه با فساد در بورس در زمینه محصولات اساسی همچون فولاد که یک زمانی نیز آقای بذرپاش وزیر مسکن اقدام به آن کرد اما متاسفانه ناتمام ماند به درستی صورت نگیرد، شرایط به همین منوال ولو بدتر خواهد شد. 

بیدی با این تفاسیر عنوان کرد: در شرایطی که آهن و سیمان عرضه شده در بورس کالا به مصرف احداث مسکن (که کشور دچار ابربحران در زمینه تامین آن است) و همچنین احداث پروژه صنعتی است اما عدم مدیریت بازار این محصولات فقط هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. 

او همچنین با اشاره به اینکه این اقدامات زمینه تشدید بحران تورم است، تصریح کرد: مسکنی که باید با میلگرد ۱۶ و ۱۸ هزار تومان ساخته شود با میلگرد قیمت ۳۰ هزار تومان ساخته می‌شود سپس هزینه تمام شده و طرح جهش مسکن که دو سال قبل با متری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان انجام می‌شد در حال حاضر با قیمت ۸ میلیون ۳۰۰ هزار تومان قرارداد منعقد می‌شود. تا جایی که به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، دیگر هیچ قیمتی برای طرح جهش مسکن نمی‌توان اعلام کرد چراکه قیمت‌ها هر روز در حال تغییر است. 

بیدی همچنین افزود: یا در بخش صنعت، برای احداث یک کارخانه به جای متری ۳ میلیون تومان باید متری ۱۰ میلیون تومان هزینه احداث کارخانه باید پرداخت کنم و روزی که باید محصول تولید کنم مجبور به افزایش قیمت محصول و فروش گرانتر آن هستم.

بیدی با اشاره به طرح توسعه کشور، تصریح کرد: طبق قوانین بالادستی، برنامه چهارم تا هفتم توسعه مجموعه‌های بزرگ فولادی موظفند مواد اولیه بخش پایین دست زنجیره را که ایجاد اشتغال می‌کند با قیمت عادلانه تامین کنند. به عبارتی فولاد مبارکه موظف است هزینه تمام شده خود را با سود معقول به من تولیدکننده دهد و اگر امکان تامین را ندارد وزارت صمت باید اجازه واردات را به تولیدکننده دهد. 

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه فولاد ایران، با اشاره به ارزان فروشی در بخش صادرات نسبت به داخل، توضیح داد: قیمت روز محصولات آهنی در بازار جهانی حدود ۵۸۰ دلار است که اگر با همان قیمت دلار ۴۲ هزار تومان هم محاسبه شود آهن کیلویی ۲۴ هزار و ۳۶۰ تومان قمت دارد که در بورس قیمت عرضه همین است اما قیمت آن در بازار با قیمت ۴۶ هزار تومان یعنی خرید تولیدکننده داخلی با دلار ۷۹ هزار و ۳۰۰ تومان. 

بیدی ضمن تاکید بر صدور مجوز واردات برای تولیدکنندگان، بیان کرد: این در حالی است که تولیدکننده اگر آزاد باشد و با همین نرخ دلار روز به قیمت ۶۵ هزار تومان اجازه واردات داشته باشد قیمت نهایی آن کیلویی ۶۶ هزار تومان تمام می‌شود اما رانت و قدرتی که در پشت پرده وجود دارد اجازه واردات یک گرم ورق را هم نمی‌دهد.

مدیرعامل حدید سازه پرند مطرح کردن دلیل رقابت به علت عرضه کم را بهانه‌ عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید فولاد ایران امروز به ۳۵ میلیون تن رسیده که هفت کارخانه عظیم فولادی نیز در حال احداث است که احتمال قوی تا سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد و تولید قطعا به ۵۰ میلیون تن خواهد رسید. همچنین امروز ایران هشتمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیاست.

وی در تکمیل صحبت خود اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ الی ۴۰ درصد فولاد به صورت خام از کشور نه با قیمت کیلویی ۴۶ هزار تومان که به تولیدکننده داخلی می‌دهند بلکه با قیمت ۴۳۰ دلار خارج می‌شود با این هدف که دلاری که وارد کشور می‌کند را با قیمت بالاتر بفروشد. 

بیدی در نهایت، پیشنهاد کرد: تنها راه حمایت فعلی از منِ تولیدکننده بخش خصوصی از طرف دولت این است که برای تولیدکننده‌ای که سالی ۱۴ هزار تن ظرفیت تولید دارد و فولادمبارکه به عنوان تامین‌کننده داخلی توان پاسخگویی این مقدار را ندارد، باید اجازه واردات محصول موردنیاز داده شود. 

او با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبری با نام جهش تولید با مشارکت مردم، توضیح داد: منظور از مردم یعنی بخش خصوصی. بخش خصوصی هم در صورتی می‌تواند مؤثر باشد که بتواند آزاد فعالیت کند. هیچ حمایتی هم غیر از این نمی‌خواهد چراکه سرمایه‌ خود را می‌داند چطور مدیریت کند. 

بیشتر بخوانید:

معامله ورق فولاد مبارکه ۶۰ درصد بالاتر از نرخ پایه در عرضه امروز

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =