کد خبر 107
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

توقف تولید صنایع با شروع قطعی برق

توقف تولید صنایع با شروع قطعی برق

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار اصلاح محدودیت‌های تامین برق کارخانه‌های فولادی شده است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و قطعی‌های برق، طبق سنوات گذشته، واحدهای سیمانی و فولادی جزو اولین واحدهایی خواهند بود که با قطعی برق و کاهش مصرف روبرو می‌شوند؛ این محدودیت‌ها به‌منظور تامین برق پایدار و تداوم برق‌رسانی از ۱۵ خرداد ماه آغاز شده و تا ۱۵ شهریور ماه با هماهنگی وزارت صنعـت، معدن و تجارت و براساس مصوبه هیات وزیران اعمال خواهد شد.

شرکت‌های برق هشدار داده‌اند مطابق مصوبه کاهش مصرف برق صنایع، در صورت عدم رعایت سهمیه‌های ابلاغی توسط مشترکان، علاوه بر افزایش بهای برق تا دوبرابر تعرفه موجود، برای مصرف برق مازاد بر سهمیه تعیین شده، با اعلام قبلی، نسبت به قطعی برق واحد اقدام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز در نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس اوراق بهادار، ضمن اشاره بر اعمال محدودیت‌های مصرف برق در بازه زمانی مذکور، پیش‌بینی کرده است؛ آثار اعمال محدودیت انرژی‌بر تولید از دست رفته، مقدار ۴۴۰ هزار تن شمش فولادی و به ارزش برآوردی فروش به مبلغ ۶۵ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۸۹۸ ریال پیش‌بینی شده است.

در زمینه قطعی برق و عواقب آن "حسین بختیاری" معاون فروش فولاد خراسان نیز اظهار کرد: با اعمال محدودیت‌ها که احتمالاً تا پایان تابستان نیز ادامه داشته باشد، فولاد خراسان جزو واحدهایی است که به طور کامل فعالیت خود را متوقف و در این ایام دیگر شمش تولید نمی‌کند.

وی ضرر مالی قطعی برق سال گذشته را ۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در بخش تولید رقم بزرگی است و نکته قابل ذکر این است که مشکل برق همچنان حل‌ نشده و فعلاً نیز محدودیت مصرف انرژی برای صنایع مشخص نشده است.

به دنبال ابلاغ محدودیت برق فولادی‌ها، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران روزهای گذشته نسبت به این موضوع معترض شده و ضمن تأکید صریح بر اینکه باید خاموشی‌ها در همه صنایع و با برنامه کارشناسی اعمال شود، در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار اصلاح محدودیت‌های تامین برق کارخانه‌های فولادی شده است.

 همچنین شایان ذکر است که برای واحدهای سیمانی‌ نیز کاهش ۵۰ درصدی مصرف سال گذشته واحدهای سیمانی ابلاغ و اعمال شده است؛ براین اساس واحدهای سیمانی مجاز به مصرف ۵۰ درصد دیماند (مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده) سال گذشته برای تابستان امسال هستند.

سیمانی‌ها اعلام کرده‌اند که تا ۳۰ درصد کاهش مصرف برق را در جهت کمک به تامین پایدار برق‌ می‌توانند مدیریت کنند اما بیش از ۳۰ درصد قطعاً تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد و چنانچه برق مورد نیاز برای تولید کلینگر (دانه‌های حرارت دیده‌ برای تولید سیمان) تامین نشود، قطعاً تولید متوقف خواهد شد.  

انتهای پیام/ ف

کد خبر 107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =