کد خبر 1071
۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

ورود رانت با تعیین فرمول قیمت

ورود رانت با تعیین فرمول قیمت

قیمت‌گذاری به صورت فرمول در بازار فولاد و آهن ایران در بورس کالا، احتمال ایجاد رانت را افزایش می‌یابد.

به گزارش ایگاه خبری آهن‌نیوز، محمدصادق مدرسی رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد در رابطه با تغییر فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا بیان کرد: قیمت‌گذاری به‌صورت فرمول در بازار فولاد و آهن ایران پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست و نرخ‌گذاری باید برحسب عرضه و تقاضا اداره شود. در واقع با استفاده از شیوه فرمول در این حوزه، احتمال ایجاد رانت افزایش می‌یابد و همچنین به دلیل تغییرات متفاوت در فرمول قیمت‌گذاری، امروز بورس کالا در حوزه فولادی خریدار آنچنانی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بورس کالا فقط نام بازار آزاد را دارد؛ در واقع دخالت‌هایی در این حوزه صورت می‌گیرد که مانع از ثبات شرکت‌های موجود در بورس کالا شده است.

رئیس اتحادیه آهن فروشان استان یزد با اشاره به تأثیر نوسانات ارزی در حوزه فولادی گفت: نوسانات نرخ ارز به خصوص در هفته جاری در بازار آهن و فولاد تاثیرات منفی گذاشته است که البته به تدریج با تثبیت ارز در کشور، شرایط به حالت عادی باز می‌گردد. همچنین در این راستا اعضای هیات مدیره اتحادیه فولاد با صبر و تحمل می‌توانند به تدریج شاهد روند صعودی بازار فولاد باشند.

مدرسی تصریح کرد: در حال حاضر بخشنامه‌هایی که هر هفته در خصوص تغییر فرمول قیمت‌گذاری در محصولات فولادی صورت می‌گیرد، به مردم و تولیدکننده‌ها در زنجیره‌های فولادی آسیب زیادی وارد کرده است. در واقع با کاهش دخالت‌ها در این حوزه، می‌توان با یک سیاست کلی تمام بخش‌های مربوط به بازار آهن و فولاد را در روند متعادل نسبی قرار داد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =