کد خبر 10733
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با آهن نیوز مطرح کرد:

ایجاد یک کنسرسیوم فولادی؛ راه حل گشایش صادراتی

ایجاد یک کنسرسیوم فولادی؛ راه حل گشایش صادراتی

جعفری طهرانی گفت:در حال حاضر وزارت خزانه داری آمریکا برای بدست آوردن اطلاعات اقتصادی از بازار ایران از چند صد نفر کارشناس حوزه ایران استفاده می‌کند، چرا ما برای مقابله با این تحریم ها حاضر نیستیم حداقل صد نفر کارشناس و متخصص بخش دولتی و خصوصی دور هم جمع شویم و در قالب یک کنسرسیوم به بخش آهن و فولاد کشور راهکارهای اجرایی و عملیاتی جهت توسعه صادرات و مقابله با تحریم ها ارائه دهیم؟!

کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد و فعال صنعت فولاد کشور در گفتگو با آهن نیوز در رابطه با چرایی توسعه صادرات در صنعت فولاد توضیح: با توجه به کاهش مصرف فولاد در داخل کشور که ناشی از کاهش فعالیت های عمرانی و ساختمانی بوده طبیعتا کشور با مازاد کل زنجیره فولاد مواجه است؛ بر همین اساس باید یک فکر اساسی برای بازارسازی و توسعه صادرات در کل زنجیره در بالادستی، میانی و پایین دستی انجام شود.

وی در همین زمینه توضیح داد: طبق گفته دکتر سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد اگر کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان وجود نداشت به طور قطع تولید بالای ۴۰ میلیون تن فولاد امکان پذیر بود.

طهرانی درباره این موضوع پیشنهاد ایجاد یک کنسرسیوم را داد و گفت: برای توسعه صادرات کل زنجیره فولاد، تمامی تشکل های مربوطه و همچنین بازرگانانی که در بازار حضور دارند باید در چارچوب یک کنسروسیومی دور هم جمع شوند.

وی افزود: حرکت انفرادی هر بنگاه بی نتیجه نیست اما اگر یک سیاست درستی طراحی شود و یک تشکل جدیدی (حتی غیر رسمی) در حوزه صادرات شکل بگیرد، حضور افراد تاثیرگذار در کنار همدیگر که هر یک تخصص بر روی یک بازار خاص دارند خیلی کمک کننده و راهگشا است.

وی گفت: یقین داشته باشید در حال حاضر وزارت خزانه داری آمریکا برای بدست آوردن اطلاعات اقتصادی از بازار ایران و اعمال تحریم های شدیدتر از چند صد نفر کارشناس حوزه ایران از جمله ایرانیان خارج از کشور استفاده می‌کند، چرا ما برای مقابله با این تحریم ها حاضر نیستیم حداقل صد نفر کارشناس و متخصص بخش دولتی و خصوصی دور هم جمع شویم و به بخش آهن و فولاد کشور راهکارهای اجرایی و عملیاتی جهت توسعه صادرات و مقابله با تحریم ها ارائه دهیم؟!

وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه امکان توسعه ظرفیت صادراتی در صنعت فولاد وجود دارد، گفت: این ظرفیت وجود دارد که میزان صادرات فولاد میانی و انتهای زنجیره را از ۱۰ میلیون تن به ۱۵ تن برسانیم اما افزایش صادرات از ۱۵ میلیون تن به بالا شرایط خاص دارد.

طهرانی درباره چرایی این موضوع توضیح داد: در شرایط تحریم خریداران مجبورند پرداختها را به صورت نقدی انجام دهند این در حالی است که در بازار جهانی بر اساس اعتبار اسنادی خریدها انجام می شود.

این کارشناس صنعت فولاد خاطرنشان کرد: با همه این شرایط بنده معتقدم که اگر کنسرسیومی شکل بگیرد برای صادرات زنجیره فولاد بسیار کارساز است.

طهرانی البته تصریح کرد: قوانین صادراتی علاوه بر اینکه باید ثبات داشته باشد، باید در جهت حمایت از صادرات باشند.

این کارشناس صنعت فولاد در ادامه به این موضوع اشاره کرد که ایران تا سال ۲۰۱۵ واردکننده عمده فولاد بود اما از همان سال به بعد صادرات فولاد خیلی توسعه پیدا کرد و واردات محدود شد و به عبارتی ایران به عنوان صادرکننده فولاد شناخت شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۷ که به واسطه برجام تحریم ها لغو گردید، میزان صادرات توسعه پیدا کرد هر چند همچنان از صادرات ۱۴۰۲ کمتر بود.

جعفری طهرانی ادامه داد: در طول سالیان گذشته حتی در دوران کرونا صادرات افزایش پیدا کرد و توانستیم سهم قابل قبولی را از بازار جهانی فولاد داشته باشیم. اما مسئله ای که وجود دارد این است که محدودیت های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی بر صادرات فولاد تاثیرگذار بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 10733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =