کد خبر 1075
۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

بازار جهانی فلزات غرق در ابهام

بازار جهانی فلزات غرق در ابهام

ابهام و نبود دورنمای روشن از افزایش تقاضا برای مصرف فولاد به علتی اساسی برای افت بهای فولاد و به‌دنبال آن سنگ آهن بدل شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بررسی روند معاملات فولاد در یک ماه گذشته حکایت از آن دارد که بازار جهانی این فلز استراتژیک در ماه اوت متاثر از سیگنال‌های چین در اغلب روزهای این ماه با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است. انتشار داده‌های اقتصادی منفی از سوی دولت چین و عملکرد اقتصادی نه‌چندان امیدبخش این کشور، چشم‌انداز تقاضا برای فولاد را با ابهام روبه‌رو کرده است. همین ابهام و نبود دورنمای روشن از افزایش تقاضا برای مصرف فولاد نیز به علتی اساسی برای افت بهای فولاد و به‌دنبال آن سنگ آهن بدل شده است. تا جایی که سنگ آهن در اغلب روزهای ماه اوت در مرز ۱۰۰ دلار نوسان کرد.

روند رو به رشد بهای مس از نیمه ماه اوت ادامه‌دار بوده است. این فلز سرخ‌رنگ در روز جمعه ۲۶ اوت با بهای ۸۳۱۵ دلار به‌ازای هر تن معامله شد. همزمان موجودی انبارهای بورسی جهان از این فلز در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

آلومینیوم نیز در این بازه زمانی در مسیر رشد قیمتی قرار گرفته است. تا جایی‌که بهای فروش این فلز در ۲۶ اوت به ۲۴۹۵ دلار افزایش یافت؛ بنابراین این فلز در حال فاصله گرفتن از کف قیمتی خود در سال جاری یعنی ۲۳۲۰ دلار است که در نیمه ماه ژوئیه برای آن به ثبت رسید.

هرچند آلومینیوم همچنان با اوج قیمتی سال جاری فاصله حدود ۳۵ درصدی دارد، رصد قیمت روی در بورس فلزات لندن نیز بازگشت این فلز به مسیر صعودی را تایید می‌کند. روی در ۲۶ اوت به بهای ۳۶۷۸ دلار به‌ازای هر تن معامله شد.

براساس گزارشی‌ها وعده‌های دولت چین برای بازگشت اقتصاد به مسیر رشد، مهم‌ترین سیگنال مثبت به بازار جهانی فلزات بوده است.

در همین حال، عزم چین برای نصب زیرساخت ۱۲۰۰ گیگاواتی ظرفیت انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵ نیز بر میزان تقاضای این کشور به مس به میزان ۳ میلیون تن می‌افزاید. بدین‌ترتیب، طی ۳ سال آینده، تقاضای چین برای فلز سرخ سالانه یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

در ادامه باید تاکید کرد که همچنان میزان تولید آلومینیوم در چین بالاتر از تقاضای فعلی این فلز برآورد می‌شود و این موضوع، فشار کاهش قیمت را بر این محصول اعمال می‌کند.

البته پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای آلومینیوم در میان‌مدت و بلندمدت افزایش یابد و خرید این فلز از سوی سرمایه‌گذاران با استقبال روبه‌رو شود. انجمن جهانی آلومینیوم برآورد می‌کند که افزایش تولید خودروهای الکتریکی تقاضا برای این فلز سبک را افزایش دهد، در عین حال، عزم چین در توسعه زیرساخت انرژی‌های تجدیدپذیر نیز باعث می‌شود تقاضا برای این فلز رشد یابد. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود معامله‌گران آلومینیوم در میان‌مدت و بلندمدت منتظر رشد تقاضا باشند.

با این تفاسیر با پایان یافتن قرنطینه‌های بلندمدت و سیاست‌های کرونا صفر در چین، انتظار می‌رفت تقاضا برای خرید فلزات آهنی و غیرآهنی در این کشور به‌طرز چشمگیری افزایش یابد. با این وجود، این برآورد خوشبینانه محقق نشد و بازار کامودیتی‌های فلزی در این کشور همچنان با رکود روبه‌رو است. البته وعده‌های دولت چین برای حمایت از اقتصاد، قیمت فلزات را دوباره به مسیر صعود بازگردانده است. اما این بازگشت آن‌قدرها هم قدرتمند نیست و نمی‌توان به تداوم آن امید داشت. ترس از فراگیری رکود جهانی و به‌دنبال آن کاهش تقاضا برای مصرف فلزات، مهم‌ترین عامل افت بهای این فلز در بازارهای جهانی است. 

پایان پیام/ ف

کد خبر 1075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =