کد خبر 1094
۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بی‌تفاوتی بازار به اخبار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بی‌تفاوتی بازار به اخبار

نه افزایش نرخ دلار و نه اخبار شکست برجام بازار آهن را از رکود سنگین و فرساینده‌ای که بر بازار سایه انداخته، خارج نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، پایان هفته گذشته شاهد ثبات گسترده قیمت روز آهن‌آلات بودیم، به طوری که بازار آهن دچار سکون و سکوت بود و در بازه زمانی که به‌طور سنتی باید اوج خرید مقاطع فولادی باشد، رکود سنگین و فرساینده‌ای بر بازار سایه انداخته است.

از طرفی مذاکرات برجام باز هم متوقف شد و با توجه به پاسخی که ایران ارسال کرده، احتمال توافق به ویژه در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد. در شرایط فعلی محتمل‌ترین گزینه کشدار شدن مذاکرات تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای در آبان‌ماه است، اگرچه همچنان نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.

همچنین به دلیل افزایش نرخ تورم در کشور کشدار شدن این موضوع اثرات آن را در بازار خنثی می‌کند و ممکن است تا برگزاری دور بعدی مذاکرات شاهد افزایش تدریجی نرخ دلار حتی تا کانال ۳۲ هزار تومانی باشیم اما عبور از این کانال قیمتی با خبر قطعی شکست یا خروج از توافقات اتفاق خواهد افتاد.

بازارهای ایران غالبا به نرخ دلار وابسته هستند. در زمینه بازار فولاد اگرچه چنین اخباری حجم تقاضای مؤثر داخلی را تغییری نمی‌دهد اما شکست مذاکرات و تداوم تحریم‌ها خبر خوشایندی برای صادرات فولاد نیست. به عبارتی افزایش نرخ دلار هم جو روانی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و هم موجب افزایش هزینه تولید می‌شود که نتیجه آن تحریک مقطعی و محدود بازار و ایجاد نوسان گذرا است.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته می‌شود.

بازار آهن

امروز در حالی با روند افزایشی حدود هزار تومانی در هفته گذشته تا روز پنجشنبه به ۳۰ هزار تومان رسید و در حال حاضر روی این نرخ ثابت شده‌ است، اکثر شرکت‌ها در بازار آهن تغییر قیمت نداشتند و در تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها شاهد اصلاحات نوسانی نرخ‌ها هستیم.

چهار شرکت میلگرد تا این لحظه ثبات قیمت داشتند، سه شرکت ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند و شرکت نیز نرخ محصولاتشان را ۱۵۰ و ۲۰۰ تومان کاهش دادند. قیمت در اکثر کارخانه‌های میلگرد آجدار هم کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در برخی مبادی فروش داشت. 

شرکت سپهر ایرانیان نرخ محصولات ناودانی خود را ۲۰۰ تومان کاهش داد و مابقی محصولات در بازار نبشی و ناودانی با ثبات قیمت به فروش رسید. در یک ماه اخیر قیمت نبشی حدود ۱۲۳ تومان ریزش داشت و از کانال ۲۰ هزار تومانی وارد کانال ۱۹ هزار و ۸۷۷ تومانی شد.

در بخش کیلویی تیرآهن اکثراً شاهد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت است و نرخ اغلب شاخه‌های شرکت ذوب آهن ۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. همچنین گزارش‌ها حاکی است که تیرآهن سایز ۱۸ در برخی بنگاه‌ها افزایش بالای ۱۰۰ هزار تومان داشته است.

نرخ پروفیل ۲ محصول مبارکه تا این لحظه در دو شرکت ثابت اعلام شد، اما در برخی سایزها شاهد کاهش قیمت ۲۰۰ تومانی هستیم.

قیمت روز لوله صنعتی، مبلی، داربستی و همچنین قیمت روز قوطی و پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی، در غالب شرکت‌ها ثابت بود و بدون تغییر قیمت عرضه شد. از ابتدای هفته گذشته تا روز پنجشنبه پروفیل ضخامت ۲ کاهش ۱۱۵ تومانی داشته به طوری که از ۲۰ هزار و ۷۵ تومان به ۱۹ هزار و ۹۵۷ تومان رسیده است.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۲ هزار و ۴۶۲ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۹۳۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۳ هزار و ۹۲۶ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۰۷ هزار و ۹۷۳ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۸ هزار و ۵۵۹ واحدی، رقم ۹۹۶ هزار و ۶۶۶ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فملی»، «شبندر»، «حکشتی»، «شپنا»،«فولاد»، «شستا» و «خودرو» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ختور»، «فپنتا»، «نمرینو»، «کماسه» و «ثاباد» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «خمحرکه»، «کالا»، «دانا»، «بورس» و «خزر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

قرار بود که فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا پس از ارائه پیشنهادات انجمن‌ها و تشکل‌ها بازنگری و تعیین شود که گویا تاکنون پیشنهادی ارائه نشده است.

در همین زمینه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار کرد: در جلسه‌ای که تشکیل شد بنا بر این بود که برای تعیین قیمت پایه شمش، تشکل‌ها و انجمن‌ها پیشنهادات خود را چهارشنبه هفته گذشته ارائه دهند که غیر از نوردکاران سایر تشکل‌ها اقدامی نکردند.

محصولات فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا امروز شنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۱، قرار بود ۵۷۲ هزار و ۱۷۶ تن مورد معامله قرار گیرد که از این حجم ۲۹۲ هزار و ۲۳۲ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت.

همچنین ۳۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی و ۳۵ هزارتن کنسانتره سنگ آهن در پیش گشایش به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلوی معاملات تالار حراج باز بورس کالا حذف شدند.

شمش بلوم با کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط  ۲۰ هزار تن آن روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در نهایت فقط ۵ هزار تن از حجم این محصول معامله شد.

گندله سنگ آهن نیز با حجم عرضه ۹۰ هزار تنی با تقاضای  ۱۰۰ هزارتن مواجه شد و فقط ۹۰ هزارتن از این مقطع فولادی معامله شد

با توجه به میزان تقاضای ۱۰۰ هزار تنی گندله سنگ آهن فقط ۹۰ هزار تن روی تابلو مورد معامله قرار گرفت که این مقدار  ۲۳۰ هزار تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز کمتر است

با وجود تقاضای  ۲۸۱ هزار تنی برای آهن اسفنجی ۱۰۳ هزار تن از این محصول به طور کامل مورد معامله قرار گرفت.

تابلوی معاملات بورس کالا امروز شاهد عرضه ۱۰ هزار تنی ورق گالوانیزه خودرو بود که فقط یک هزار تن آن معامله شد.

تیرآهن به طور کامل روی تابلوی معاملات بورس کالا قرار گرفت و ۲ هزار و ۵۳۰ تن این محصول به فروش رسید.

۲۰۰ تن ناودانی با وجود تقاضای ۲۷۵ تنی به طور کامل فروخته شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =