کد خبر 1111
۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود یا ثبات؟

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود یا ثبات؟

به نظر می‌رسد حصول نتایج برجام و دستیابی به توافقات در اولویت نخست اقتصادی نیست و حتی در صورت توافق هم اثر وضعی آن بر بازار تقریباً به حداقل رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در ایران سیاست صبر و انتظار همچنان حاکم است موجودی انبارها و کارخانه‌ها به حداقل خود رسیده ولی شرایط مالی بعضی فروشنده‌ها هر روز قیمت را بیشتر تحت فشار گذاشته است. مذاکرات تولیدکنندگان بخش‌های مختلف فولاد در هفته گذشته علیرغم اختلاف نظرشان بیانگر این مطلب بود که قیمت گندله و اسفنجی به کف خود رسیده است و کاهش بیشتر به زیان و توقف تولید منتهی خواهد شد. در واقع بحرانی که از محصول شروع شده حالا به مواد اولیه دارد سر می‌کشد. توقف تولید در این بخش زیان‌های سنگینی برای کل بخش فولاد خواهد داشت. سیاست تجار روزمره کاری است این سیاست با تولید فاصله بسیار دارد. باید صبر کرد و دید چقدر تولید کاهش خواهد یافت تا بازار سربه سر بشود که البته زیاد زمان بر نخواهد بود.

در واقع تأثیرات اخبار برجامی بر بازار آهن بیشتر با تثبیت قیمت‌ها مشاهده شد و به طور چشمگیری ریزش قیمت در بازار آهن و ارز نداشتیم.

در ادامه به تحلیل و بررسی بازارهای فعال آهن و فولاد داخلی پرداخته شده است:

بازار آهن

امروز با تداوم ثبات نرخ ارز این اسکناس با قیمت ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود و در بازار آهن قیمت اغلب مبادی فروش متوقف شد، اما نرخ برخی شرکت‌ها به طور جزئی نوسان دارد.

تا این لحظه اکثر شرکت‌های میلگرد با ثبات اعلام قیمت کردند، دو شرکت ۵۰ تا ۱۵۰ تومان افزایش قیمت دارند و یک شرکت ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. میلگرد آجدار نیز از این امر مستثنا نبود اما نوسانات افزایشی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز در برخی مبادی فروش مشاهده شد. 

شرکت سپهر ایرانیان نرخ محصولات در برخی بخش‌ها تا ۲۰۰ تومان نیز افزایش داد اما مابقی اکثریت مبادی فروش در حوزه نبشی و ناودانی تغییر قیمت نداشتند.

در بخش کیلویی تیرآهن شاهد افزایش قیمت ۵۰ تومانی محصولات پرفروش هستیم، اما قیمت محصولات ذوبی تا ۱۵۰ هزار تومان نیز نوسان دارد. قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای نیز در اکثر مبادی فروش افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی داشت اما کارخانه ظفربناب و فولاد یزد تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز قوطی پروفیل و انواع لوله‌های صنعتی، داربستی و ... عمدتا ثابت اعلام شد و شرکت آدنیس شمال در بازار پروفیل ۲۵۰ تومان کاهش قیمت داشت و دو شرکت تهران شرق و صدرا پروفیل تهران تغییر قیمت نداشتند.

 قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود و تنها در کارخانه‌های نبشی جاوید بناب کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مشاهده شد.

انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بودند به طوری که قیمت روز ورق سیاه عمدتاً ثابت اعلام شد و در کارخانه اکسین و کاویان کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مشاهده شد. قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم تقریبا در تمامی کارخانه‌ها ثابت بود.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۷ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۹۴۶ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۳۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۹ هزار و ۱۳ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۷۰۷ واحدی، رقم ۹۹۷ هزار و ۳۷۵ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «خودرو»، «وبملت»، «شپدیس»، «تاپیکو»، «ومعادن»، «پارسان» و «شستا» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ختور»، «سشمال»، «شپاکسا»، «کاما» و «زمگسا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «حپترو»، «سهرمز»، «سکرد»، «غنوش» و «کفرا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

براساس پایان معاملات صنعتی امروز یکشنبه ۱۳ شهریور ماه قرار بود  ۷۴ هزار و ۵۱۶ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا مورد معامله قرار گیرد که از این حجم ۷۲ هزار و ۱۶ تن روی تابلوی معاملات قرارگرفت.

در همین حال، آهن اسفنجی با کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط ۷۰ هزار تن آن روی تابلوی معاملات قرار گرفت که این مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه عرضه امروز کمتر است. در ضمن فقط ۵۰۰ تن از این محصول به فروش رسید.

همچنین، تیرآهن با حجم عرضه ۲ هزار و ۱۶ تنی و با تقاضای ۲ هزار و ۱۱۲ تن مواجه شد و ۲ هزار۱۶ تن از این مقطع فولادی معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =