کد خبر 1167
۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

امسال سال رکود بازار است / عوارض صادرات شرایط را بدتر می‌کند

امسال سال رکود بازار است / عوارض صادرات شرایط را بدتر می‌کند

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: بحث عوارض صادرات تأثیر منفی بر روی بازار بین‌المللی گذاشته است. در داخل هم تولید فولاد، مازاد بر مصرف است که باید بتوانیم برای آن در بازارهای جهانی بازاری داشته باشیم.

"عباس آرگون" عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با آهن‌نیوز، با اشاره به میزان افت قیمت جهانی فولاد گفت: امسال قیمت جهانی فولاد خیلی پایین آمده که حتی تا نزدیکی‌ ۷۰۰ دلار رسید و هم‌اکنون به ۴۵۰ دلار رسیده که یک بخش عمده آن به این برمی گردد که قیمت جهانی افت کرده است اما یکی از مهمترین علت این افت، قیمت جنگ اوکراین و روسیه است. روسیه قیمت‌ها را خیلی پایین‌تر می‌فروشد که همین کاهش قیمت باعث افت شدید در بازارها جهانی شده است.

وی اجرای طرح عوارض صادرات را یکی دیگر از مسائل مربوط به رکود بازار دانست و ادامه داد: بحث عوارض صادراتی تأثیر منفی بر روی بازار بین‌المللی گذاشت. در داخل هم تولید فولاد، مازاد بر مصرف است که باید بتوانیم برای آن در بازارهای جهانی بازاری داشته باشیم. با این وضعیت، رکود بازار تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

عوارض صادرات شرایط بد را بدتر کرد

آرگون با اشاره به اقدامات دولت در این بازار گفت: در جریان این رکود، دولت مقصر اصلی نیست بلکه بحث به قیمت جهانی برمی‌گردد که باعث شده قیمت‌ها کاهش قابل توجهی پیدا کنند. همانطور که گفتم قیمت‌ها بالای ۷۰۰ دلار بود و الان به کمتر از ۴۵۰ دلار رسیده است. عرضه‌های زیرقیمتی که روسیه داشت و روانه بازارها کرد به نوعی تقاضا هم کم بود که باعث شد افت قیمت در این حوزه داشته باشیم. این نکته را نیز اضافه کنم، بحث عوارض صادراتی، شرایط بد را بدتر کرد. به دلیل اینکه یک دوره‌ای عوارض صادراتی وضع شد و به نوعی با آن عوارض صادراتی ایران رقابتش را در دنیا از دست می‌داد. 

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به افق ۱۴۰۴ گفت: در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دیده شده است و الان ظرفیت تولید ما بالای ۳۰ میلیون تن است. یکی از مشکلاتی که وجود داشت در سال گذشته بحث قطعی برق و گاز را داشتیم که روی تولید فولاد تاثیرگذار بود و سال جاری نیز این مشکل را داریم اما نسبت به سال گذشته این محدودیت کمتر شد. ما باید بتوانیم متناسب با این تولید هم بازارهای خود و بازارهای جهانی را بدست بیاوریم که بتوانیم ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.

آرگون در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که داریم، بحث‌های زیرساختی است. بحث تحریم‌ها هم در همه صنایع از جمله صنعت فولاد تاثیرگذار است و شما نمی‌توانید با همه دنیا به روال عادی کار کنید و باید از طریق واسطه‌ها کالاهایتان را بفروشید که ریسک‌های تجاری بالاتر است و به نوعی قیمتی که می‌فروشید قیمت رقابتی نیست و پایین‌تر از قیمت‌های رقابتی است. به دلیل اینکه نمی‌توانید با متقاضیان متعددی مذاکره کنید و باید با تعداد محدودی کار کنید که آنها به نوعی این کالاهای شما را می‌فروشند. بنابراین یک استراتژی بلند مدت برای بحث تولید و صادرات فولاد باید ترسیم کنیم و مطابق آن عمل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =