کد خبر 117
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

آهن آلات در ریل صعود یا هیجان؟

آهن آلات در ریل صعود یا هیجان؟

برخی از فعالان بازار آهن و فولاد به این رشد قیمتی نگاه مثبتی ندارند و آن را رشد قیمت هیجانی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در هفته گذشته میزبان عرضه تنها ۷۴‌ هزار تن انواع میلگرد فولادی بود که این میزان عرضه نسبت به عرضه‌های قبلی این محصول افت قابل ملاحظه‌ای داشته است. در حالی که نوردکاران از میزان عرضه هفتگی مقاطع طویل فولادی و به طور خاص میلگرد به طور قابل ملاحظه‌ای کاستند، تقاضا برای این محصول، صعودی قابل ملاحظه ای داشت است.

روند افزایشی نرخ آهن آلات در نخستین روز هفته نیز تداوم داشت و بازار آهن باز هم شاهد رشد قیمت‌ها در بازه ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی بود، اگرچه کم‌وبیش در برخی مبادی فروش ثبات قیمت هم رؤیت شد اما جو غالب بازار روی ریل صعودی بود.

بازار ارز نیز همگام با بازار آهن از ابتدای روز گذشته تا پایان آن همچنان درحال افزایش قیمت بود و نرخ دلار با یک جهش شارپی خود را به کانال ۳۳ هزار تومانی نزدیک کرد، به‌طوری‌که در بازار آزاد حدود ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید.

خبر قطعی برق فولادسازان کشور در تابستان امسال باعث شد تا از سویی، از میزان عرضه نوردکاران در بازار فیزیکی بورس‌کالا کاسته شود و از سوی دیگر بر خریدهای مصرفی و سرمایه‌ای در این بازار افزوده شود. به این ترتیب، تقابل کاهش عرضه و رشد تقاضا زمینه اوج‌گیری قیمتی و رکوردشکنی نرخ فروش میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران را رقم زد.

از یک طرف روند صعودی قیمت‌های داخلی آهن در حالی ادامه‌دار شده است که بازارهای صادراتی کماکان روند نزولی دارند و انتظار می‌رود که بازار داخلی نیز از این فاکتور تأثیرگذار پیروی کرده و در مسیر اصلاح قرار گیرد؛ اما ظاهرا این بازار از هیچ الگویی پیروی نمی‌کند، بر همین اساس نیز نمی‌توان در شرایط فعلی تحلیل دقیق و چشم‌انداز روشنی از بازار آهن ارائه داد و هر سخنی که می‌رود بررسی اوضاع سیاسی و اقتصادی است که تا حدودی موجب روشنگری و آگاهی مخاطبان و فعالان این حوزه می‌گردد.

از طرف دیگر، افزایش انتظارات تورمی میان اهالی بازار، سیگنال دیگر اثرگذار بر بازار مقاطع طویل فولادی در روزهای گذشته بود. ترس از کاهش ارزش پول ملی باعث شده است تا مجدداً بازار مقاطع طویل فولادی با خریدهای سرمایه‌ای با هدف حفظ ارزش ریال روبه‌رو شود. ورود نقدینگی به این بازار از رشد قیمت‌ها در این بخش حمایت می‌کند.

به گفته فعالان بازار آزاد، فروش مقاطع طویل فولادی در این بخش نیز در هفته گذشته با رونق مواجه شد. به این ترتیب، این بازار پس از ماه‌ها رکود، رنگی از رونق مصرفی و سرمایه‌ای را به خود دید. مصرف‌کنندگان مقاطع طویل فولادی این هفته درصدد برآمدند تا خریدهای خود را هر چه سریع‌تر انجام دهند. احتمال گران‌شدن فولاد با توجه به خبر قطعی برق و در عین حال رشد مستمر انتظارات تورمی در بازار داخل مهم‌ترین دلایل ترغیب مصرف‌کننده به خرید بود.

سیگنال قطعی برق تنها یکی از پارامترهای جهت‌دهنده به بازار آهن و فولاد بود؛ ترس از جهش تورمی و ارزی دیگر در کشور نیز باعث شد مجددا بازار مقاطع طویل فولادی با رشد تقاضای سرمایه‌ای با هدف تبدیل ریال به کالا مواجه شود. با این حال، برخی از فعالان بازار آهن و فولاد به این رشد قیمتی نگاه مثبتی ندارند و آن را رشد قیمت هیجانی می‌دانند.

در حال حاضر، انبار تجار انباشته از انواع میلگرد بوده و فعلاً تغییر محسوسی در تقاضای مصرفی مقاطع طویل فولادی کشور رخ نداده است؛ بنابراین بعید است که بازار با کمبود همراه شود. انباشت محصول در انبارها باعث می‌شود تا با فروکش‌کردن جو هیجانی امکان ریزش قیمت‌ها فراهم باشد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =