کد خبر 1196
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

مشکل ورق‌های فولادی مخازن نفتی حل شد

مشکل ورق‌های فولادی مخازن نفتی حل شد

محققان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با استفاده از ورق‌های تقویت‌کننده روشی را برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت ارائه کردند که به گفته آن‌ها با استفاده از این روش مشکل کشور برای ذخیره‌سازی میعانات نفتی در احجام بزرگ مرتفع خواهد شد.

به گزارش آهن‌نیوز، مصطفی مسعودی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و مجری این طرح  گفت: برای ذخیره‌سازی نفت در احجام بزرگتر می‌توان به جای ساخت دو مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای، یک مخزن یک میلیون بشکه‌ای ساخت؛ ساخت این نوع مخازن ارزان‌تر خواهد بود ولی نیاز به واردات فولاد پرمقاومت وجود دارد تا ضخامت جدار مخازن متداول از حد مشخصی که در الزامات فنی آمده است، فراتر نرود و مشکل جوش‌پذیری نداشته باشد. دسترسی به این فولاد با توجه به کاربرد آن در صنایع سنگین، نظامی و هسته‌ای همیشه امکان‌پذیر و اقتصادی نیست.

مسعودی اضافه کرد: برای رفع این چالش ما در این پروژه تحقیقاتی ضخامت مخازن ذخیره‌سازی نفت را پایین‌تر از حد ممنوعیت فنی نگه داشتیم، چون اگر ضخامت ورق‌های فولادی بالاتر از حد مشخصی باشد، جوش‌پذیر نیستند؛ از این رو ما از مخازن تقویت شده استفاده کردیم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: ما جدار مخازن را تقویت کردیم و با این اقدام دیگر نیازی به دسترسی به ضخامت‌های بالای ورق‌های فولاد پر مقاومت برای مخازن نداریم، ضمن آنکه صرفه‌جویی اقتصادی حدود ۲۰ درصدی در وزن مخزن و هزینه‌های جوشکاری هم ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =