کد خبر 1207
۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

سیاست خارجی و چالش داخلی صنایع/ دولت باید در ضرر صنایع سهیم شود

سیاست خارجی و چالش داخلی صنایع/ دولت باید در ضرر صنایع سهیم شود

بخش مهمی از چالش‌های حاکم بر عملکرد صنایع نیز از سیاست خارجی ایران نشأت می‌گیرد. در واقع صنایع تحت‌تاثیر روابط خارجی ایران و سایر کشورها، به‌ویژه تحریم‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در رابطه با چالش‌های تولیدکنندگان و فعالان صنعتی اظهار کرد: فعالان بخش معدن و صنایع معدنی با مشکلات متعددی در مسیر فعالیت خود روبه‌رو هستند. برخی از این چالش‌ها عمومی هستند و جدا از نوع فعالیت و تولید محصولات مختلف، از شرایط اقتصادی کشور نشأت می‌گیرند و عملکرد تمامی صنایع را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. بخش مهمی از چالش‌های حاکم بر عملکرد صنایع نیز از سیاست خارجی ایران نشأت می‌گیرد. در واقع صنایع تحت‌تاثیر روابط خارجی ایران و سایر کشورها، به‌ویژه تحریم‌ها هستند.

وی افزود: بی‌توجهی دولت‌ها به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه‌های گوناگون حمل‌ونقل، انرژی و... مشکل دیگری است که اکنون به سد راه تولید و توسعه صنعتی کشور بدل شده است. صنعتگران در ماه‌های گرم سال با کمبود برق روبه‌رو هستند؛ محدودیتی که از میزان تولید آنها می‌کاهد و خسارت‌هایی را به خطوط تولید تحمیل می‌کند.

این فعال صنعت سرب و روی افزود: باتوجه به موارد یادشده که برای تمامی صنایع مصداق دارند، عملکرد بسیاری از صنایع را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، از میزان سودآوری تولید می‌کاهند و همزمان نرخ تمام‌شده تولید را افزایش می‌دهند. در واقع از مجموع این مسائل می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که چالش‌های یادشده که بسیاری از آنها از ضعف مدیریت کشور نشأت می‌گیرند، آسیب‌های غیرقابل جبرانی به مسیر توسعه صنعتی کشور وارد می‌کنند و در نهایت همه مردم و اقتصاد کشور از اثرات سوء آنها متاثر خواهند شد. در چنین شرایطی، دولتمردان به‌جای تسهیل شرایط، قوانین مخربی را وضع می‌کنند که به ضرر تولید و تولیدکننده است. به‌عنوان مثال، دولت از سال گذشته فروش محصولات بخش معدن و صنایع معدنی را در بورس کالا اجباری کرد. این‌گونه اقدامات که عموماً به بهانه تنظیم بازار اجرایی می‌شوند، آسیب‌های غیرقابل جبرانی به تولیدکنندگان تحمیل می‌کنند. اجبار فروش محصولات گوناگون در بورس کالا به ضرر صنایع است.

حسینقلی تاکید کرد: فروش محصولاتی همچون کنسانتره در بورس کالا غیرمنطقی و خلاف عرف بورس‌های کالایی جهان است. در عین حال باید یادآور شد بورس کالا، راهکاری برای گریز از قیمت‌گذاری دستوری است، اما در کشور ما به محملی برای قیمت‌گذاری بدل شده است.

وی افزود: برای یک بازه زمانی تقریباً دوماهه، نرخ فلزات در بازار جهانی تحت‌تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین رشد قابل‌توجهی داشت، اما این روند صعودی ادامه‌دار نبود و در حال‌ حاضر شاهد افت قابل‌توجه نرخ این فلزات در سطح جهانی به‌دلیل واهمه از رکود اقتصادی هستیم. دولت در دوره‌ای که نرخ فلزات در سطح جهانی افزایش یافت، با وضع عوارض صادراتی، مانع فروش محصولات ما در بازار جهانی شد، این در حالی است که در ضرر ما سهیم نمی‌شود. در واقع گویا دولت تنها به‌دنبال کسب درآمد از عملکرد صنعتگران و تولیدکنندگان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =