کد خبر 1260
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ثبات یا رکود؟

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ثبات یا رکود؟

بازار مقاطع فولادی، دست‌خوش نوسانات زیادی بوده که علل متعددی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه مؤثر هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز، هماطور که از آمار برمی‌آید جو غالب در بازار آهن داخلی و خارجی، با ثبات و تداوم رکود همراه است، درحالی که انتظار می‌رفت در این بازه زمانی که در آستانه فصل سرما نیز هستیم تحرکی در بازار ایجاد شود اما کماکان عمده شرکت‌ها در فاز انتظار هستند و تمایلی به تغییر قیمت محصولات خود ندارند.

مقدار استفاده از مقاطع فولادی در صنایعی چون خودروسازی و ساختمان‌سازی بسیار بالاست؛ لذا یکی از پارامترهای مهمی که در این زمینه نقش بسیار اساسی دارد، بررسی نوسانات قیمت این محصولات است.

شناخت دلایل متعددی که در تغییرات بهای آهن‌آلات تأثیرگذار هستند نیز، امری ضروری و واجب بوده تا بتوان با دیدی بازتر و نگاهی کارشناسانه نسبت به تهیه آن‌ها اقدام نمود.

بازار مقاطع فولادی، دست‌خوش نوسانات زیادی بوده که علل متعددی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه مؤثر هستند.

قیمت‌های جهانی آهن، مواد خام، ضایعات آهنی، نفت و حمل‌ونقل از دلایل اصلی دخیل در این زمینه هستند؛ همچنین در چند سال گذشته، وضع تحریم‌های اقتصادی و تأثیر مخرب آن بر نرخ ارز، تورم داخلی، وضعیت بورس کالا، نیاز صنایع وابسته و میزان عرضه و تقاضا، از علل اثرگذار در داخل کشور بوده‌است.

لازم به ذکر است که در سه سال اخیر، بروز همه‌گیری کرونا نیز اثر منفی زیادی بر بازار تمامی محصولات از جمله مقاطع فولادی گذاشته است.

در ادامه به بررسی انواع بازار آهن و فولاد فعال در کشور پرداخته شده است.

بازار آهن

امروز دلار در بازار آزاد، با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود و نوساناتی را تجربه کرده که تحت تاثی آن در بازار آهن و فولاد نیز شاهد برخی نوسانات پراکند و جزئی در برخی از حوزه‌ها بودیم.

در بازار میلگرد اکثرا شاهد ثبات قیمت و کاهش ۲۰۰ تومانی یک شرکت تا این لحظه بودیم.  قیمت میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش ثابتاست، اما در چند شرکت افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی و در کارخانه‌های شاهرود و بافق یزد کاهش ۱۰۰ تومانی نیز مشاهده شد. 

در بازار نبشی و ناودانی شرکت هایی که تا کنون اعلام قیمت کرده ‌اند قیمت را ثابت حفظ کردند.

نرخ تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ثابت بود، و در شرکت ذوب آهن شاهد کاهش اکثر بخش های کیلویی بودیم و کاهش قیمت ۱۰ تا ۵۰ هزار تومانی نرخ اغلب شاخه‌های پرفروش هستیم.

در بازار پروفیل تا این لحظه اعلام قیمتی از سوی شرکت ها نشده است.

قیمت روز قوطی آهن و همچنین قیمت انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز عمدتاً ثابت اعلام شدند اما در چند کارخانه از جمله نیکان و صابری افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مشاهده شد. قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر فولاد مبارکه روز گذشته حدود ۲۱ هزار تومان اعلام می‌شد که ظاهرا ثابت بود.

انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بودند به طوری که نرخ روز ورق استیل، ورق سیاه و... در عمده شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومانی اعلام شد اما قیمت ورق روغنی، گالوانیز و رنگی دراکثر مبادی فروش بدون تغییر در بازار عرضه شدند.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۶ هزار و ۷۶۰ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۲ هزار و ۳۰۲ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۹۷ هزار و ۹۱۰ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۳ هزار و ۴۱ واحدی، رقم ۹۷۲ هزار و ۲۲۲ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «وپاسار»، «فارس»، «حکشتی»، «شپنا»، «کگل»، «میدکو» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «فنوار»، «ختور»، «خمهر»، «حکشتی» و «غدام» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وایران»، «تکمبا»، «حتوکا»، «سکرد» و «سبهان» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

از آنجایی که بورس کالا مرجعی برای کشف قیمت محصولات فولادی از طریق عرضه و تقاضا است، اقدامات این سازمان برای قیمت‌گذاری و تعیین فرمول برای نرخ محصولات فولادی، موجب دور شدن این سازمان از وظایف اصلی خود است.

محمد خالوندی، کارشناس حوزه فولاد در مورد مشکلاتی که فرمول قیمت پایه برای محصولات فولادی به وجود آورده است افزود: در حال حاضر، شرایط به گونه‌ای پیش رفته که هیچ توجیه اقتصادی برای تولید شمش وجود ندارد. از سوی دیگر، این قیمت‌گذاری دستوری برای محصولات فولادی در بورس کالا، منجر به راکد شدن شرایط بازار شده‌ است.

امروز در تالار صنعتی بورس کالا، قراربود ۳۳۸ هزار و ۲۵۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این میزان ۳۳۱ هزار و ۸۵۰ تن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، ۱۱ هزار تن ورق گالوانیزه روی تابلو مورد معامله قرار گرفت که این مقدار ۶ هزار و ۴۰۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

همچنین، ورق قلع اندود با حجم عرضه ۷۵۰ تن و تقاضای ۵۰ تن مواجه شد و از این میزان حجم، ۵۰ تن به فروش رسید.

بر این اساس، ۳۲۰ هزار و ۱۰۰ تن ورق گرم روی تابلوی معاملات بورس کالا قرار گرفت و همه این محصول به طور کامل معامله شد.

پایان پیام/ف

کد خبر 1260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =