کد خبر 1266
۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

در گفتگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

حل مشکلات صنایع فولادی با احداث نیروگاه‌ اختصاصی / وزارت نیرو تسهیل‌گری می‌کند

حل مشکلات صنایع فولادی با احداث نیروگاه‌ اختصاصی / وزارت نیرو تسهیل‌گری می‌کند

سخنگوی صنعت برق کشور می‌گوید: بزرگ‌ترین راهکاری که در حال حاضر تدوین شده و شرکت‌های فولادی و صنایع فولادی از آن استقبال کردند بحث احداث نیروگاه‌های اختصاصی یا خودتامین است که پیش‌بینی این بوده که برای صنایع انرژی‌بر کشور از جمله صنایع فولادی، حدود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه ظرف ۴ سال احداث شود.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در رابطه با چالش‌های قطعی برق صنایع فولادی گفت: امسال برنامه‌ریزی بدین گونه بود که از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی که در کشور فعال هستند، ۵۸۰ هزار واحد، مشمول هیچ طرح مدیریت مصرفی نشوند و صرفاً ۵۰ هزار واحد مشمول باشند. از این تعداد نیز عمده آنها یا در شهرک‌های صنعتی مستقر بوده یا واحدهای مستقل متوسطی هستند که طبق پیش‌بینی‌ها فقط ۱۲ ساعت در هفته محدودیت داشتند و در بقیه ساعات بدون محدودیت توانستند از انرژی استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: قطعاً بخشی از صنایع فولادی کشور نیز در این بخش بودند اما عمده صنایع فولادی در بین ۴۴۰ واحد فولادی صنعتی بزرگی بودند که برای این‌ها برنامه‌ریزی شد که تعطیلات و تغییرات تابستانی خود را موکول به ساعات اوج مصرف برق کنند و مطابق برنامه زمان‌بندی که از طرف وزارت نیرو و وزارت صمت هماهنگ شده، بتوانند محصولات موردنظرشان را تولید کنند.

سخنگوی صنعت برق کشور در رابطه با ساعت‌های خاموشی و روند تاثیر آن نسبت به سال گذشته، بیان کرد: خوشبختانه از ابتدای سال تا این لحظه، صنایع فولادی کشور ۱۳% انرژی بیشتری را نسبت به سال گذشته مصرف کردند و در دوره محدودیت که از ۱۶ خرداد آغاز و هفته گذشته به پایان رسید، توانستیم ۲۱% انرژی بیشتری را به صنایع فولادی کشور تحویل دهیم. بنابراین نمی‌شود گفت ما قطعی در صنایع فولادی کشور داشتیم. ایشان ضمن قدردانی از همکاری و همراهی صاحبان صنایع اشاره کردند که به هرحال هرگونه چالش قطعی برق متوجه صنایع فولادی کشور هست و ما تمام سعی خود را در این خصوص کردیم تا رضایت صنایع فولادی را داشته باشیم.

رجبی در پاسخ به این سؤال که راهکار اجرایی برای کنترل انرژی توسط صنایع فولادی چیست؟ گفت: بزرگ‌ترین راهکاری که در حال حاضر تدوین شده و شرکت‌های فولادی و صنایع فولادی از آن استقبال کردند بحث احداث نیروگاه‌های اختصاصی یا خودتامین است که پیش‌بینی این بوده که برای صنایع انرژی‌بر کشور از جمله صنایع فولادی، حدود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه ظرف ۴ سال احداث شود. خوشبختانه این عدد در حال حاضر به ۱۴ هزار مگاوات رسیده و بخش عمده‌ای از آن در حدود ۵-۶ هزار مگاوات عملیات اجرایی آن آغاز شده که در صورتی که نیروگاه در مدار تولید قرار گیرد می‌تواند بخش اعظم انرژی مورد نیاز این صنایع را تامین کنند و به نوعی بار یا مصرف برق صنایع فولادی کشور از روی شبکه سراسری برداشته شود و از طریق این نیروگاه‌ها تامین شود.

وی افزود: وزارت نیرو برای گرفتن مجوزهای مورد نیاز در این خصوص تسهیل‌گری می‌کند و این‌ها را برای شرایط خاص که نیروگاه‌هایشان را از دست دهند از طریق نیروگاه‌های شبکه سراسری پشتیبانی خواهند تا خللی در فرآیند تولید فولاد صورت نگیرد.

رجبی در رابطه با نحوه کمک‌رسانی شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین انرژی صنایع تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از طریق ارائه نحوه استفاده از انرژی‌های خورشیدی یا سایر انرژی‌های پاک که در کشور بدون مصرف سوخت هست و همچنین از طریق اقدامات بهینه‌سازی مصرف چه در فرآیند تولید فولاد یا مشترکینی که بتوانند با کاهش مصرف‌شان به حفظ انرژی پایدار برای ارائه به صنایع فولادی کمک کنند، یاری‌رسان باشند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =