کد خبر 1290
۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازاری‌ها نظارگرِ اوضاع

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازاری‌ها نظارگرِ اوضاع

این روزها رکود در بازار آهن به آرامی اثرات خود را نشان می‌دهد اکثر کارخانه‌ها از موجودی کافی برخوردار نیستند چون بازار با ثبات نیست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی این روزها رکود به آرامی اثرات خود را نشان می‌دهد اکثر کارخانه‌ها از موجودی کافی برخوردار نیستند چون بازار با ثبات نیست آنها اعتماد به نفس برای دپو موجودی ندارند در نتیجه رقابت روی خرید مواد اولیه و فروش محصول هر چند کاذب بدون موجودی کافی وجود خواهد داشت. در شرایط فعلی همه سیاست صبر کن و ببین را در پیش گرفته‌اند محققاً این شرایط عمر طولانی نخواهد داشت. با کاهش قیمت نفت و صادرات فولاد قیمت ارز تغییر خواهد کرد که اثر فوری روی قیمت فولاد خواهد گذاشت.

به گفته فعالان بازار در حال حاضر تقاضای بازار برای خرید آهن مطلوب نیست و تقاضای خرید کم شده است و همچنین شاهد افزایش قیمت مواد اولیه هستیم و این دو موضوع باعث شیب ملایم افزایش قیمت آهن در بازار شده و در حال حاضر قیمت متوسط هر کیلوگرم میلگرد ۱۶ هزار تومان است.

در ادامه به بررسی انواع بازار فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخت شده است.

بازار آهن

بازار آهن در اکثر بخش‌ها با ثبات قیمت همراه بود به طوری که میلگرد آجدار عمدتاً بدون تغییر قیمت اعلام شد و تنها در چند شرکت کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتیم، به طور کلی در یک هفته اخیر قیمت میلگرد سایز ۱۰ در بازار آزاد روند کاهشی داشت و از ۱۶ هزار و ۲۷۵ تومان به ۱۶ هزار و ۲۲۹ تومان رسید.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود و ذوب آهن اصفهان حدود ۵۰ تومان کاهش داشت، در بخش شاخه فروشی نیز غیر از شاخه‌های سنگین تیر ذوب آهن اصفهان که کاهش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی داشت، مابقی شرکت‎ها تعییر قیمتی نداشتند.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها نبشی آریان فولاد حدود ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشت، به طور کلی در هفته چهارم شهریور ماه قیمت نبشی با افزایش جزئی همراه بود و از ۱۷ هزار و ۲۶۱ تومان به ۱۷ هزار و ۲۹۷ تومان رسید.
اما برخلاف کلیه محصولات فولادی که با ثبات قیمت همراه بودند، نرخ قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در روز نیمه تعطیل پنجشنبه هم افزایشی بود و نرخ افزایش آن حدود ۵۰۰ تومان برآورد شد.

بازار بورس

امروز بیش از ۹۰ درصد بازار سرمایه در روند منفی قرار گرفت. بر همین اساس افت بازارهای جهانی و آینده مبهم برجام همچنان رمق معاملات بورس را گرفته است که در این میان تعطیلات هفته اول مهر نیز به عاملی برای بی‌رمقی معاملات بدل شده است. همین موضوع شرایط را برای بازار فراهم کرد تا معاملات اولین روز هفته قرمز رنگ به پایان برسد.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۲۷ هزار و ۵۷ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۲۸ هزار و ۱۸۲ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۹ هزار و ۱۶۲ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۸۶ هزار و ۵۱۵ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۱۴ هزار و ۶۹۸ واحدی، رقم ۹۵۰ هزار و ۱۹۳ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فارس»، «وپاسار» ،«فولاد»، «فملی»، «وامید»، «شپنا» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ختور»، «اتکام»، «ولکار»، «فمراد» و «خوساز» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وصنا»، «خکار»، «کساوه»، «غشاذر» و «ختوقا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 معاملات امروز بورس کالا (2 مهر ماه) نشان می‌دهد بر خلاف آهن اسفنجی، از شمش استقبال چندانی صورت نگرفته است طوریکه در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا، ۹۸۵ هزار و ۶۳۶ محصول فولادی عرضه شد که از این حجم، ۳۹۲ هزار و ۶۲۵ تن مور معامله قرار گرفت.

در همین حال، امروز ۶۱ هزار و ۵۰۰ تن شمش در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۲ هزار و ۸۹ ریال عرضه شد که از این میزان، تنها یک هزار تن با قیمت ۱۳۲ هزار و ۶۵۷ ریال مورد معامله قرار گرفت که نشان از کاهش ۶٫۶ درصدی آن دارد.

همچنین ۹۸ درصد از ۱۵۲ هزار تن آهن اسفنجی، با قیمت ۷۶ هزار و ۴۷۲ ریال مورد معامله قرار گرفت که قیمت آن رشد ۶٫۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

علاوه بر این، ۷۵ تن ناودانی بدون رقابت یعنی با همان قیمت پایه معامله شد.

همچنین ورق گالوانیزه خودرو با قیمت پایانی ۲۴۸ هزار و ۳۶۲ ریال، به میزان ۴ هزار و ۵۵۰ تن به فروش رسید.

در این میان، ۲۱۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن رقابت ۶٫۲ درصدی را ثبت کرد با قیمت ۲۰ هزار و ۷۷۶ ریال به مقدار ۵۰ هزار تن خریداری شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =