کد خبر 1292
۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

فرآوری فولاد فراتر از ظرفیت تولید

فرآوری فولاد فراتر از ظرفیت تولید

معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: ما در بخش معدن در سال ۱۴۰۰ به لحاظ حجمی افت تولید نداشته‌ایم و به لحاظ ارزشی هم طبیعی است که با توجه به تحولات بین‌المللی افزایش شدید قیمت‌ها را نسبت به سال ۹۹ داشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سید رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در افتتاحیه نمایشگاه ماینکس گفت: یکی از سوالات همیشگی فعالان بخش معدن مشکلات در واردات ماشین آلات معدنی است که در دو سه سال گذشته شرایط خوبی در این حوزه نداشتیم و مشکلاتی هم ایجاد شده بود که باعث کندی حرکت شده بود هر چند مسیر طولانی بود اما در چند ماه گذشته با کمک دوستان، شرایط کاملا تغییر یافته و امروز هیچ محدودیتی برای واردات ماشین آلات سنگین معدنی که فاقد سابقه ساخت داخل و کارکرد کمتر از ۵ سال هستند، وجود ندارد.

محتشمی پور با بیان اینکه در حوزه ماشین‌آلات با سابقه ساخت داخل هم اقداماتی شده و مشکل این است که هر بار صحبت از ساخت داخل می‌شود، بحث محدودیت‌های خرید از خارج مطرح می‌شود، عنوان کرد: امروز توافقاتی در این بخش انجام شده و دوستان می‌توانند در حوزه توافقات انجام شده با صندوق ضمانت فعالیت‌های معدنی تماس بگیرند و از ظرفیت آنها برای تامین ماشین آلات داخلی استفاده کنند و همچنین به موازات می‌توانند واردات را از طریق صندوق دنبال کنند و برخی از معادن کوچک ما به دنبال تامین ماشین آلات کوچکتر هستند که صندوق و ستاد ما در وزارت صمت آن را پیگیری کنند.

وی در بیان مساله دوم به انتشار یک آمار غلط از سوی مرکز ملی آمار اشاره و توضیح داد: بر اساس این آمار اشتباه، رشد بخش معدن در سال گذشته منفی ۰.۷ درصد نشان داده شده که در واقع اینطور نیست و ما بر اساس آمار رسمی و گزارش معادن و همچنین کنترل کارشناسان ادارات استانی، ما سال گذشته ۶۱۷ میلیون تن تولید محصولات معدنی داشته‌ایم در حالیکه این عدد در سال ۹۹ یعنی سال پیشتر، ۵۹۵ میلیون تن بوده است.

معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: ما در بخش معدن در سال ۱۴۰۰ به لحاظ حجمی افت تولید نداشته‌ایم و به لحاظ ارزشی هم طبیعی است که با توجه به تحولات بین‌المللی افزایش شدید قیمت‌ها را نسبت به سال ۹۹ داشته‌ایم.

محتشمی پور تصریح کرد: این موضوع اساساً در سال گذشته ناشی از خطای نمونه‌گیری مرکز ملی آمار بوده که البته بخشی از آن هم به وزارت صمت برمی‌گردد که دوستان این موضوع را پیگیری کردند و ظاهراً دسترسی لازم داده نشده و برای دریافت اطلاعات مرکز ملی آمار ناچار به نمونه‌برداری شده است. 

معاون وزیر صمت افزود: شاید به لحاظ کمی بیشترین بخش تولیدات کمی ما در مسائل ساختمانی و تامین نهاده‌های ساختمانی بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: ما افزایش تعداد معادن غیرفعال را در سال گذشته داشته‌ایم که به دلیل رکود بخش ساختمان بوده و معادن غیرفعال عمدتاً مرتبط با این بخش بوده‌اند که البته امید داریم با پیگیری بخش راه و ساختمان کشور شرایط برای این بخش هم تغییر کند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: موضوع دیگر اصلاح مسیر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش فرآوری است که ما سال‌های گذشته در این بخش سرمایه‌گذاری‌های سنگینی عمدتا در بخش فرآوری فولاد داشته‌ایم که فراتر از ظرفیت تولید بوده است.

وی توضیح داد: در اینجا ظرفیت تولید به عدم تامین بخش معدن بازنمی‌گردد و بیشتر ناشی از آن است که این سرمایه‌گذاری‌ها فراتر از ظرفیت انرژی کشور طراحی شده است. لازم است از ظرفیت‌های موجود با توجه به تکنولوژی روز استفاده کنیم تا سرمایه‌گذاری‌های آینده در این بخش متمرکز باشد. تصحیح مسیر سرمایه‌گذاری و بهبود شرایط واحدهای تولید در بخش فرآوری و ایجاد تغییرات جدی از جمله اهداف ماست.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته که درگیر مساله فرآوری مواد هم بوده‌ایم حرکت خوبی در حوزه فرآوری های‌تک داشتیم که امروز پروژه استان را در منطقه کهنوج داریم و پروژه بعدی را هم در آینده نزدیک خواهیم داشت. تقریبا قفل موجود در شورآب‌های کشور باز خواهد شد ولی سرعت ما در این بخش متاسفانه مناسب نیست. 

محتشمی پور در پایان تصریح کرد: متاسفانه تقاضای کمی در کشور در بخش این عناصر و فلزات کمیاب وجود دارد و امیدواریم در سال‌های آینده این تقاضای عناصر نادر را افزایش بدهیم.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =